Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als goed.
George & Eran Producties is het theatergezelschap van George Elias Tobal en Eran Ben- Michaël. Hun voorstellingen zijn maatschappelijk geëngageerd, persoonlijk en bevinden zich op het snijvlak van toneel en stand-up. George & Eran Producties gebruikt humor, zelfspot en relativering om grote maatschappelijke thema’s terug te brengen tot menselijke proporties. De producties van het gezelschap zijn in het hele land te zien, zowel in theaters als op festivals.
De commissie is positief over het vakmanschap. Ze signaleert een duidelijk artistieke ontwikkeling in de producties van het gezelschap. Het spel en de eigen geschreven teksten vindt ze sterk. Zij merkt wel ook op dat het gezelschap minder goed uit de voeten lijkt te kunnen met teksten die niet zelf geschreven zijn. Ook vindt de commissie de regie niet altijd overtuigend. Als voorbeeld noemt ze ‘Lenny’, de productie over de subversieve comedian Lenny Bruce, die commentaar levert op de staat van de wereld. Daarin ontstond met de toevoeging van nieuwe, actuele comedyteksten aan deze toneeltekst van Koos Terpstra geen pakkend geheel.
De commissie vindt de voorstellingen van George & Eran Producties oorspronkelijk. Zij ziet een duidelijke artistieke signatuur in de terugkerende, persoonlijke thematiek van de asielzoeker en de zoekende Joodse man. Het startpunt van de voorstellingen is vaak het verschil in culturele achtergrond van beide makers, maar ze vertalen dit naar maatschappelijke vraagstukken. In ‘George & Eran lossen Wereldvrede op! ’ worden de Syrisch-Nederlandse en Nederlands-Joodse achtergrond van de makers gebruikt om een voorstelling te maken over het Midden-Oostenconflict. Volgens de commissie kiezen ze hierbij voor een onderscheidende vorm, die zich beweegt tussen toneel en stand-upcomedy. Daarin wordt volgens haar op geraffineerde wijze gespeeld met het verschil tussen personages en acteurs, tussen spelen en zijn.
De commissie is positief over de zeggingskracht van de producties van George & Eran Producties. Ze vindt dat de makers door het gebruik van humor en stand-up elementen het publiek mee weten te nemen in hun verhaal, waarin zich altijd een kantelpunt voordoet. Daarin wordt de toeschouwer geconfronteerd met het eigenlijke thema van de voorstelling, waartoe hij zich moet verhouden. De authenticiteit en oprechte betrokkenheid van de makers bij de thema’s, en de wijze waarop zij deze in hun voorstellingen delen met de toeschouwer, getuigen volgens de commissie van grote zeggingskracht.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als ruim voldoende.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens haar een interessante voortzetting van de activiteiten die George & Eran Producties de afgelopen jaren heeft laten zien. Zij waardeert ook de ambitie van het gezelschap om zich in de komende periode meer op de grote zaal te richten.
De commissie is van mening dat George & Eran Producties in grote lijnen een helder plan heeft voorgelegd. Het plan bevat volgens haar een duidelijke beschrijving van de visie en achtergrond van de twee makers en hoe zij deze inzetten in hun voorstellingen. Hierdoor hebben de voorstellingen van George & Eran Producties volgens de commissie een duidelijk eigen signatuur. De commissie is positief over het feit dat stand-upcomedy de kern van het toekomstig werk van het gezelschap blijft vormen. Hierin hebben de twee makers een groot vakmanschap opgebouwd. De commissie vindt het nieuwsgierig makend dat het gezelschap de ambitie heeft om zich in de komende periode ook meer te richten op complexere voorstellingen voor de grote zaal. Zij tekent daarbij aan dat zij deze ambitie mager vindt toegelicht.
De commissie is van mening dat de thematiek van de voorstellingen helder is beschreven. Het gaat volgens haar om merendeels actuele en aansprekende thema’s als moderne slavernij of stille armoede. Zij vindt de keuze van onderwerpen oorspronkelijk en duidelijk aansluiten bij de signatuur van George & Eran Producties. De keuze om een grotezaalvoorstelling te maken over Richard Pryor vindt zij een goed voorbeeld van hoe het gezelschap in zijn ontwikkeling trouw blijft aan de eigen signatuur. Daarnaast vindt de commissie het interessant dat George & Eran Producties zich met de dorpenvoorstelling ook specifiek op een onderwerp buiten de Randstad wil richten.
Op basis van de zeggingskracht van de producties uit de vorige periode en de mooie doorgaande lijn in het voorliggende plan heeft de commissie vertrouwen op dit aspect bij de komende producties. Zij plaatst wel enkele kritische kanttekeningen bij de uitwerking van de plannen. Volgens haar kan over een figuur als Richard Pryor in potentie een schurende voorstelling worden gemaakt. Uit de aanvraag is het de commissie echter niet duidelijk hoe de makers diens levensverhaal gaan actualiseren. Bovendien is nog onbekend welke stand-upcomedian de hoofdrol zal vertolken, terwijl de impact van de voorstelling hiervan sterk afhankelijk zal zijn. Ook de voorstelling over dorpen vindt de commissie weinig uitgewerkt. Hoewel in potentie interessant, krijgt de commissie nog maar beperkt beeld van wat de makers voor ogen staat met dit project.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als goed.
Zij kwalificeert het aanbod van George & Eran Producties als teksttheater waarin actuele onderwerpen op een persoonlijke manier worden gebracht. De commissie stelt vast dat het aantal aanbieders dat soortgelijk aanbod verzorgt groot is. De commissie stelt tegelijk vast dat het potentiële publiek voor dit aanbod eveneens groot is. De commissie is daarom van mening dat sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie vindt dat George & Eran Producties binnen het aanbod van teksttheater een heel duidelijke positie inneemt. Hierdoor weet het gezelschap een breed en omvangrijk publiek aan te spreken, zoals volgens haar blijkt uit het aanzienlijke publieksbereik dat de afgelopen jaren is gerealiseerd. De commissie is positief over de stevige ambities die het gezelschap voor de komende periode tentoonspreidt. Allereerst wil George & Eran Producties meer in de grote zaal gaan spelen, waardoor logischerwijs een groter publiek kan worden bereikt. De commissie tekent hierbij aan dat zij de acties richting grote zaal nog weinig concreet geformuleerd vindt. Het feit dat George & Eran Producties een veelgevraagd gezelschap is en dat Theater DeLaMar dertig voorstellingen van de productie over Richard Pryor heeft opgenomen in de programmering, geeft haar desondanks enig vertrouwen dat deze ambitie zal slagen.
Daarnaast wil George & Eran Producties een verbeteringsslag doorvoeren in zijn marketingbeleid. De commissie is positief over de plannen die het gezelschap hiertoe ontwikkelt. Ook over de ideeën als het opzetten van een George & Eran-community en het organiseren van contextprogramma’s om publiek aan zich te binden is de commissie positief.
De commissie is er op basis van het plan van overtuigd dat George & Eran Producties een bijdrage levert aan publieksdiversificatie. Het gezelschap wil theater maken voor mensen die zichzelf nog te weinig vertegenwoordigd zien in de media en de kunsten. George & Eran Producties maakt duidelijk dat inclusie inherent is aan zijn missie en de noodzaak vormt van waaruit wordt gewerkt. De commissie is positief over het uitgangspunt van George & Eran Producties dat voor het gezelschap publieksbenadering begint bij de verhalen die verteld worden. Ook over de plannen die de aanvrager de komende periode wil ontwikkelen om het bereik van een divers publiek verder uit te breiden is zij positief, zoals de acties gericht op specifieke doelgroepen als studenten met een vluchtelingenachtergrond.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als goed.
De commissie is van mening dat er sprake is van een bijzondere betekenis op inhoud. Allereerst vindt zij dat door George & Eran Producties verhalen worden verteld die niet vanzelfsprekend op de Nederlandse podia te zien zijn en vanuit dat perspectief een voorbeeldfunctie kunnen hebben.
Daarnaast verwacht de commissie betekenis in de manier waarop de twee makers vanuit hun eigen achtergrond voorstellingen maken over algemene maatschappelijke onderwerpen, zoals de beoogde voorstellingen over veganisme of dorpen in Gelderland.
Ook is de commissie van mening dat er sprake is van betekenis op effect. Zij vindt George & Eran Producties voorbeeldstellend in de wijze waarop het gezelschap jongeren, vaak met een biculturele achtergrond, naar de theaters weet te trekken. Ook vindt de commissie het succes van George & Eran Producties een positieve stimulans vormen voor jonge theatermakers met een biculturele achtergrond.
Tot slot vindt de commissie dat er geen sprake is van een bijzondere betekenis op vorm, aangezien de voorstellingen niet op een andere wijze tot stand komen dan gebruikelijk is in de Nederlandse podiumkunstpraktijk.
De commissie vindt de in de aanvraag gestelde substantiële groei in inkomsten onvoldoende overtuigend. Het gevraagde bedrag is hoog gezien in relatie tot de resultaten in de periode 2017-2019. In de toelichting op de begroting wordt door George & Eran Producties onvoldoende specifiek ingegaan op de gestelde inkomstenstijging. Mede gezien de aard en omvang van de activiteiten van George & Eran Producties vindt de commissie een dergelijke inkomstenstijging niet aannemelijk. Daarnaast bestaat de beoogde inkomstenstijging voor een aanzienlijk deel uit een aangevraagde gemeentelijke subsidie. Daargelaten of dit bedrag ook zal worden toegekend, zou het betrekken van deze inkomsten leiden tot een onevenredig groot aandeel aan publieke middelen. In het licht van de strekking van de regeling kan in een geval, waarin publieke middelen een aanzienlijk deel van de beoogde inkomstenstijging uitmaken, van een aanvrager worden verwacht dat deze meer dan de vereiste minimale verdubbeling van het gevraagde subsidiebedrag zal realiseren. De commissie is van mening dat George & Eran Producties dit onvoldoende aannemelijk heeft gemaakt. De commissie adviseert een subsidiebedrag van 300.000 euro.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.