Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als ruim voldoende.
Feikes Huis is een productiehuis voor beeldend theater en produceert voorstellingen van jonge en ervaren makers. Het brengt vakkennis samen en creëert ruimte voor artistiek onderzoek en innovatie. Feikes Huis geeft beeldende makers inhoudelijke en productionele ondersteuning, zodat zij hun talent ten volle kunnen inzetten en ontwikkelen. Het productiehuis maakt zich sterk voor een stevige verankering van het beeldend theater binnen het kunstenveld en introduceert makers bij een breed publiek. De producties van Feikes Huis zijn vooral te zien in de kleinere zalen.
De commissie vindt het vakmanschap van Feikes Huis wisselend. De commissie is van mening dat er met een mix van interessante makers wordt gewerkt, die bestaat uit ervaren professionals als Harriët Stroet en Servaes Nelissen en nieuwere makers, zoals Firma Draak. De grote verscheidenheid aan makers uit zich volgens de commissie in een wezenlijk verschil in vakmanschap van de producties. Ze is positief over de combinatie van dramaturgie en beeldendtheatermaken, maar mist een visie als het gaat om de selectie van de makers met wie wordt gewerkt.
Over de oorspronkelijkheid van Feikes Huis is de commissie positief. Zij beschouwt Feikes Huis als een huis waar beeldend theater een centrale rol speelt, wat het productiehuis onderscheidend maakt in het theaterlandschap. Zij ziet dit terug in de voorstellingen die door Feikes Huis worden geproduceerd. Deze kenmerken zich door een combinatie van poppenspel, muziek en poëzie. De commissie vindt ‘Paradijsvertraging’, een samenwerking van het gezelschap met collectief het Paradijs, daar een goed voorbeeld van.
De commissie is gematigd positief over de zeggingskracht van Feikes Huis. Zo vindt ze de voorstellingen van BetweenTwoHands, waarin heel precies wordt gespeeld met vorm en perspectief, en ‘Beefteefjes’, waarin maker Servaes Nelissen verschillende personages op hilarische wijze uitbeeldt, zeer aansprekend. De commissie constateert echter dat een voorstelling als ‘Vormen van opdringerigheid’ van Collectief Het Paradijs aansprekend is, maar niet lang beklijft, doordat de inhoud ondergeschikt is gemaakt aan het experimenteren met vorm.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als voldoende.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens haar een voortzetting van het werk dat Feikes Huis in de afgelopen jaren heeft laten zien. De commissie vindt het uitgangspunt van Feikes Huis om als productiehuis te opereren dat zich specifiek richt op beeldend theater helder beschreven. Zij mist echter een uitgesproken motivatie van de keuze voor het merendeel van de makers. De commissie treft geen duidelijke visie in het plan aan op grond van welke selectiecriteria makers gekozen worden. Zij constateert dat de gekozen makers een zeer uiteenlopend artistiek profiel hebben. De commissie mist in dit verband een toelichting op wat de rol en inbreng is van Pol Eggermont. Zij vindt zijn rol als artistiek leider van Feikes Huis te weinig naar voren komen uit het plan.
De commissie vindt de gekozen makers merendeels interessant en is over het algemeen positief over hun vakmanschap. Zij waardeert de aandacht die Feikes Huis geeft aan nieuwe talenten en het feit dat het huis deze makers laat samenwerken met ervaren makers. Hierdoor kunnen er volgens haar interessante kruisbestuivingen ontstaan tussen verschillende generaties. Ook wordt hiermee expertisedeling bevorderd. De commissie zet een kritische kanttekening bij de vele coproducties die Feikes Huis in de komende periode aangaat. Zij vindt de rol die Feikes Huis hierbij inneemt niet duidelijk uitgelegd, bijvoorbeeld in de samenwerking met Tg. Winterberg.
Over de uitwerking van de plannen is de commissie kritisch. Zij vindt deze over het algemeen summier toegelicht wat betreft de gekozen dramaturgische lijnen en vormgeving. Ook vindt de commissie de uitwerking van de thema’s erg beknopt, waardoor zij geen duidelijk beeld krijgt van wat de makers voor ogen staat, zoals in de voorstellingen ‘Strijd’ en ‘Chicken Town’. Hoewel de commissie gematigd positief is over de zeggingskracht van de voorstellingen in de afgelopen periode, is zij op grond van de mager uitgewerkte plannen er niet op voorhand van overtuigd dat de producties in de komende periode aan zeggingskracht zullen winnen.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
De commissie constateert uit de plannen dat Feikes Huis in de komende periode voorstellingen wil verzorgen met poppen- en objecttheater. Zij stelt vast dat het potentiële publiek voor deze vorm van theater klein is. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod eveneens klein is. Zij is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
Feikes Huis weet zich volgens de commissie met het specifieke aanbod dat het brengt, duidelijk te positioneren en daarmee een relatief groot publiek te bereiken. Zij ziet dit terug in het feit dat de bezoekcijfers van Feikes Huis de afgelopen jaren aanzienlijk zijn gestegen. De commissie constateert dat het de ambitie van Feikes Huis is om deze groei in de komende periode verder voort te zetten. Op grond van de plannen acht zij deze groei niet bij voorbaat realistisch. De commissie vindt de plannen hiertoe te weinig uitgewerkt. Zo is onduidelijk hoe Feikes Huis zijn naam wil aanscherpen en wat het effect daarvan is op het publieksbereik. Ook de gezamenlijke strategie die Feikes Huis met makers wil ontwikkelen door een grotere continuïteit van samenwerken, krijgt volgens haar geen concrete uitwerking in het plan.
De commissie is van mening dat voor wat betreft de plannen die moeten leiden tot een publieksverbreding, Feikes Huis van veronderstellingen uitgaat. Zo maakt het feit dat de voorstellingen tekstarm zijn, ze volgens Feikes Huis ook geschikt voor bezoekers die geen Nederlands spreken. De commissie mist hierbij echter een uitleg van hoe deze beoogde doelgroep bereikt wordt, zowel via de pr-uitingen als qua inhoud van de voorstellingen. Ook andere manieren waarop Feikes Huis nieuw publiek wil bereiken, zijn niet verder uitgewerkt. Het scouten van nieuw beeldend talent met een biculturele achtergrond in samenwerking met ROSE stories en het ontwikkelen van gericht beleid om een divers publiek te bereiken, vindt de commissie in aanzet veelbelovend, maar zij mist ook hier een concrete uitwerking.
De commissie is van mening dat door de verscheidenheid aan verschijningsvormen van de voorstellingen van Feikes Huis een in aanzet breed publiek kan worden aangesproken. Zij is er op basis van de plannen echter niet van overtuigd dat Feikes Huis deze ambitie gaat realiseren.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als goed.
De commissie vindt dat er sprake is van betekenis op vorm. Zij is van mening dat Feikes Huis zich richt op innovatie op het vlak van beeldend theater. De voorstellingen die tot stand komen hebben uiteenlopende verschijningsvormen en zijn in bepaalde gevallen vernieuwend, onder andere door de inzet van nieuwe technologie.
Daarnaast vindt de commissie dat er sprake is van betekenis op effect. Zij constateert dat Feikes Huis het enige productiehuis is voor beeldend theater in Nederland. Feikes Huis neemt volgens haar een belangrijke plek in voor de ontwikkeling van beeldend theater in Nederland. Het huis faciliteert de ontwikkeling van verschillende soorten beeldend theater. Bovendien bevordert Feikes Huis op meerdere manieren talentontwikkeling. Het laat jonge makers met ervaren makers samenwerken, organiseert residency’s voor jonge talenten en faciliteert kennisuitwisseling op het gebied van beeldend theater.
Op basis van de aanvraag verwacht de commissie geen bijzondere betekenis op inhoud, omdat het werk van Feikes Huis geen aanbod betreft dat inhoudelijk verder weinig te zien is in Nederland.
De commissie vindt de in de aanvraag gestelde substantiële groei in inkomsten onvoldoende overtuigend. Het gevraagde bedrag is hoog gezien in relatie tot de resultaten in de periode 2017-2019. Dat de verwachte toename van het aantal voorstellingen per jaar, met een gedeeltelijke verschuiving van voorstellingen naar de midden- en grote zaal, zal leiden tot de beoogde stijging aan publieksinkomsten - bijna een verdubbeling ten opzichte van de afgelopen subsidieperiode - wordt in de aanvraag niet onderbouwd. Mede gezien de aard van de activiteiten van Feikes Huis acht de commissie een dergelijke stijging aan publieksinkomsten niet aannemelijk. Ook de verwachte, aanzienlijke toename aan inkomsten uit coproductiebijdragen vindt de commissie, bij gebreke van een afdoende onderbouwing van de bedragen en/of het ‘commitment’ van de beoogde coproducenten, niet realistisch. De commissie is dan ook van mening dat Feikes Huis niet aannemelijk heeft gemaakt dat het gevraagde subsidiebedrag ten minste zal worden verdubbeld met andere inkomsten. De commissie adviseert een subsidiebedrag van 200.000 euro.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.