De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als zwak.
Muziektheater De Plaats is een muziektheatergezelschap uit Arnhem en maakt sinds twintig jaar muziektheater op bijzondere locaties in Oost-Nederland. De Plaats heeft zich toegelegd op het maken van voorstellingen met professionals en amateurs. De Plaats werd tot 2018 geleid door Albert Hoex, daarna werd Lise-Lott Kok aangesteld als artistiek leider.
De commissie kent Muziektheater De Plaats als producent van voorstellingen waarin amateurkunst en professionele kunst elkaar ontmoeten. Uit de verschillende locatieprojecten en de manier waarop daarin wordt samengewerkt met verschillende lokale samenwerkingspartners spreekt naar haar mening vakmanschap. De commissie is echter kritisch over de uitvoeringskwaliteit die uit de verschillende projecten naar voren komt. Hoewel daarin ervaren professionals meespelen, komt hun kwaliteit te weinig tot zijn recht vanwege de weinig gelaagde opzet van de voorstellingen. Dit kwam naar haar mening naar voren in de productie ‘Gedroomd Land’, die op het gebied van dramaturgie en spel bleef steken op een matig niveau.
De commissie is van mening dat de producties van Muziektheater De Plaats weinig oorspronkelijk zijn. Uit de artistieke kwaliteit van het werk en de gevolgde werkwijze spreekt nauwelijks een herkenbare, eigen signatuur. De commissie ziet dit terug in de weinig oorspronkelijke manier waarop de thematische uitgangspunten van de projecten in voorstellingen worden vertaald. Als voorbeeld noemt zij de productie ‘1000 Kraanvogels’, over kinderen die de wereld hebben veranderd. Daarin was volgens de commissie sprake van een sterk actueel thema, maar bleef de uitwerking steken in voorspelbare regiekeuzes.
De commissie is kritisch over de zeggingskracht van het werk van Muziektheater De Plaats. Door de matige regie is het weinig gelaagd, en de gevolgde werkwijze resulteert in een traag voorstellingsverloop en een voorspelbare dramatische ontwikkeling. In combinatie met de grote verschillen in spelkwaliteit bij de uitvoerenden doet dit afbreuk aan de impact van de voorstellingen.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als zwak.
Zij noemt Lise-Lott Kok, de nieuwe artistiek leider, een vakkundig maker. De commissie heeft op zich vertrouwen in het vakmanschap van een aantal van de genoemde schrijvers en componisten, zoals Jibbe Willems en Lavalu, maar zij leest in de aanvraag geen motivering voor de keuze van deze medewerkers. Ook mist zij een visie op de samenwerking en rolverdeling binnen het artistieke team, terwijl Lise-Lott Kok juist het belang van de samenwerking met de schrijver en muzikaal leider benadrukt.
De commissie vindt de artistieke visie van De Plaats niet scherp geformuleerd en de toelichting dat verschillende kunstenaars zullen werken aan één gesamtkunstwerk, vindt zij in dit verband te mager. In de uiteenlopende plannen is volgens de commissie te weinig sprake van een herkenbaar en oorspronkelijk artistiek profiel. Het werken op locatie is weliswaar een belangrijk aspect van het werk van De Plaats, maar de commissie vindt bij het merendeel van de producties de keuze voor de locatie inhoudelijk onvoldoende onderbouwd. Daarbij mist zij een motivering voor de onderwerpen of de thematiek van de voorstellingen. Zo wordt onvoldoende duidelijk wat de relevantie is van het heropvoeren van ‘Op het puin’, of op welke manier de makers een oorspronkelijke draai willen geven aan dit bestaande stuk.
De commissie is kritisch over de uitwerking van de plannen, waarvan vaak alleen de locatie en het thema worden genoemd. Een verhaal of dramatische lijn ontbreekt veelal, noch wordt toegelicht op welke wijze de locatie de thematiek van de voorstelling zal versterken voor het publiek. Een uitzondering hierop vormt de ziekenhuislocatie van de productie ‘Loslaten’. Dat bij vrijwel geen van de projecten een muzikaal plan wordt beschreven, noemt de commissie een gemis. Daarbij had zij meer willen lezen over de inzet van amateurspelers. Het blijft haar onduidelijk hoe bovengenoemde elementen tot een betekenisvol geheel zullen worden gesmeed. Hoewel de commissie verwacht dat een deel van de producties vanwege de lokale thematiek het Arnhemse publiek zal aanspreken, is zij er niet van overtuigd dat de voorstellingen ook voor een breder publiek van zeggingskracht zullen getuigen.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
De Plaats maakt muziektheater op locatie waarin lokale thema’s een belangrijke rol spelen. De commissie stelt vast dat het potentiële publiek hiervoor beperkt is en dat het aantal aanbieders van soortgelijk werk eveneens beperkt is. Zij is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie is positief over het feit dat in het verleden voorstellingen van De Plaats regelmatig uitverkocht waren. Zij maakt bovendien uit het plan op dat het gezelschap mede op grond van publieksonderzoeken een tamelijk goed beeld heeft van het eigen publiek. Dat ziet zij echter maar beperkt terug in de uitwerking van het plan, waaruit geen heldere visie spreekt ten aanzien van het publieksbereik in de komende periode. De doelgroepen worden erg breed omschreven. Ook de pr-middelen zijn volgens de commissie tamelijk algemeen en deze worden niet overal gekoppeld aan de publieksgroepen. Daarbij geeft de aanvraag weinig informatie over randprogrammering of andere manieren waarop De Plaats zijn publiek aan zich wil binden. De samenwerking met amateurgezelschappen kan bijdragen aan het publieksbereik, maar ook op dit vlak vindt de commissie de aanvraag onvoldoende uitgewerkt. Op basis van de resultaten uit het verleden heeft de commissie wel de verwachting dat het gezelschap in de komende periode zijn publiek zal weten te bestendigen, maar zij is er niet op voorhand van overtuigd dat De Plaats erin zal slagen de publieksaantallen te laten groeien.
De Plaats zegt ernaar te streven om een cultureel diverser publiek te bereiken. De commissie vindt deze ambitie op zich lovenswaardig, maar stelt vast dat de plannen op dit punt nog in een pril stadium verkeren en weinig concreet zijn.
De commissie beoordeelt de betekenis van de activiteiten voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als neutraal.
Zij vindt dat er geen bijzondere betekenis is op inhoud, omdat de thema’s die in het werk van De Plaats centraal staan zich niet onderscheiden van het overige aanbod binnen de podiumkunsten.
Ook ziet zij geen bijzondere betekenis van het werk op vorm. Er wordt in Nederland steeds meer locatietheater ontwikkeld en de commissie vindt de inzet van de locatie bij De Plaats onvoldoende innovatief of voorbeeldstellend.
Tot slot stelt de commissie vast dat De Plaats binnen zijn aanbod ruimte geeft aan nieuwe makers, maar zij vindt dit te weinig substantieel om te verwachten dat dit een bijdrage gaat leveren aan de ontwikkeling van de podiumkunsten. De commissie verwacht daarom ook geen bijzondere betekenis van het werk op effect.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.