De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als goed.
Stichting Dansateliers (Dansateliers) is een productiehuis voor de ontwikkeling van hedendaagse dans. Vanuit vestigingsplaats Rotterdam biedt Dansateliers (opkomende) dansmakers trajecten aan waarbinnen zij door onderzoek, experiment en het maken van producties hun eigen signatuur als choreograaf ontwikkelen. Dansateliers opereert landelijk binnen het circuit van vlakkevloerzalen en heeft in het in 2013 opgerichte netwerk Moving Futures een sterk samenwerkingsverband met collega-dansinstellingen als DansBrabant, Random Collision Groningen, Dansmakers Amsterdam en De Nieuwe Oost,.
De commissie is van mening dat uit het werk van de makers die Dansateliers produceert, vakmanschap spreekt. De kwaliteit van de verschillende producties is soms wisselend. Volgens de commissie is dit echter een logisch gevolg van de ruimte die Dansateliers geeft aan experiment en ontwikkeling in de dans. De uitvoeringskwaliteit van het werk is over het algemeen goed.
De commissie constateert dat Dansateliers sterke, uitgesproken makers begeleidt met een oorspronkelijke visie op hedendaagse dans en beweging. Dit is volgens de commissie terug te zien in het werk van makers zoals Connor Schumacher en Ingrid Berger Myhre. De voorstelling ‘Funny Soft Happy & The Opposite’ van Connor Schumacher getuigt naar haar mening van een eigen taal waarin kunst en kitsch op bijzondere manier samensmolten. In ‘Panflutes & Paperwork’ verwerkte Ingrid Berger Myhre op subtiele wijze tekst en beweging naast elkaar, en wierp zij met dans een ander licht op de huidige tijd. Het werk van de makers van Dansateliers wordt volgens de commissie gekenmerkt door een onderscheidende artistieke signatuur.
De commissie is van mening dat de zeggingskracht van het werk van de makers van Dansateliers zich in positieve zin heeft ontwikkeld. De reikwijdte van het uitgebrachte werk is volgens de commissie weliswaar beperkt en vaak in de eerste plaats interessant voor dansprofessionals, maar heeft zich in de afgelopen jaren zeker verbreed. Zo bevat het hierboven genoemde werk veel herkenbare elementen waarmee het publiek met subtiele humor een spiegel wordt voorgehouden.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als goed.
Zij constateert dat de meerjarige aanvraag van Dansateliers voor de periode 2021-2024 zich richt op het produceren van werk van het duo Marta Alstadsaeter & Kim-Jomi Fischer en de makers Ingrid Berger Myhre en Connor Schumacher.
De commissie vindt de plannen helder uiteengezet en ze maken op haar een bevlogen indruk. Dansateliers reflecteert volgens haar overtuigend op de artistiek-inhoudelijke invulling die het productiehuis wil geven aan de kerntaken op het gebied van ontwikkelen, produceren en presenteren van het werk van de makers. Dansateliers zet in het plan duidelijk uiteen waarom deze makers op een punt binnen hun artistieke ontwikkeling zijn aangekomen waardoor de creatie en uitvoering van hun werk in continuïteit kan plaatsvinden. Hoewel de makers volgens de commissie in verschillende fases van hun artistieke ontwikkeling zitten, vindt zij dat de choreografen in de afgelopen jaren alle vier een eigen fysieke beeldtaal hebben ontwikkeld, die getuigt van vakmanschap.
De commissie is van mening dat de geselecteerde makers voor wat betreft hun artistieke signatuur goed passen binnen de artistieke missie en doelstellingen van Dansateliers op het gebied van talentontwikkeling. Zij is daarbij positief over het diverse palet aan makers waarvoor Dansateliers subsidie aanvraagt. Hoewel het werk van de makers onderling zeer verschillend is, delen zij volgens de commissie een eigenzinnige, oorspronkelijke visie op dans, performance en beweging.
De beoogde activiteiten vindt de commissie goed passen binnen de diverse platforms en samenwerkingsverbanden waarbinnen Dansateliers opereert. De opgevoerde samenwerkingspartners vindt de commissie van een goede kwaliteit en van meerwaarde voor de activiteiten van de verschillende makers, zowel vanwege hun inhoudelijke expertise, als door de sterke publieksrelatie waarop meegelift kan worden.
De commissie is verder van mening dat de activiteiten voor de jaren 2021 en 2022 concreet zijn uitgewerkt. Daarnaast spreekt er volgens haar vanuit Dansateliers een grote betrokkenheid uit de manier waarop de genoemde makers zullen worden begeleid. Zo worden zij actief aangezet tot nadenken over waar zij als makers staan en welke ontwikkeling zij willen doormaken. In dit verband is de commissie ook positief over de goede dansdramaturgen met wie wordt gewerkt. Dit biedt haar dan ook vertrouwen in de zeggingskracht van het werk.
De commissie plaatst een kleine kanttekening bij de uitwerking van de plannen van Ingrid Berger Myhre en Connor Schumacher. Zo vindt zij de beschrijving van de artistieke ambities en de beoogde artistieke ontwikkeling nog weinig specifiek met betrekking tot de beoogde producties. Door de ruime ervaring van Dansateliers in het ondersteunen van beginnende makers heeft de commissie er vertrouwen in dat zij hierin voldoende zullen worden begeleid.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende
Zij constateert dat Dansateliers in de komende periode werk toont van twee hedendaagse dansmakers en het werk van een makersduo, waarin hedendaagse dans en circus met elkaar worden verweven. De commissie stelt vast dat het potentiële publiek voor dit type aanbod gemiddeld van omvang is en dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod eveneens gemiddeld is. Zij is daarom van mening dat er sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat Dansateliers een vast publiek in Rotterdam heeft opgebouwd. In het plan leest zij een aantal concrete voornemens om dat publiek ook in de komende periode aan Dansateliers te verbinden. Zo vindt de commissie het positief dat zij de band met dit publiek wil verstevigen door hun een rol te geven binnen Dansateliers, bijvoorbeeld als blogger of dansambassadeur. De aanpak die Dansateliers beschrijft om bestaand publiek te bereiken, vindt de commissie vertrouwenwekkend.
De commissie is ook positief over de wijze waarop Dansateliers Marta Alstadsaeter & Kim-Jomi Fischer, Ingrid Berger Myhre en Connor Schumacher stimuleert en ondersteunt in het bereiken van een breed publiek. Zij vindt het sterk dat er wordt gestreefd naar duurzaam ondernemerschap, waarbij de makers medeverantwoordelijk zijn voor het ontwikkelen van accenten in hun individuele communicatiestrategie.
De doelgroepen vindt de commissie per maker vrij algemeen beschreven, maar passend bij het werk dat de makers beogen te produceren. Wel vindt de commissie het aantal speelbeurten en het beoogde publieksbereik weinig ambitieus.
Het feit dat Dansateliers een cultureel geïnteresseerd publiek dat geen of weinig ervaring heeft met dans, voor de voorstellingen wil interesseren, vindt de commissie gezien de interdisciplinaire aard van het werk een logische keuze. Zo kunnen er, via cross-overs met andere disciplines, zoals spoken-word, lichtkunst en circus, wellicht bezoekers binnen andere culturele circuits worden geïnteresseerd voor het werk. In het plan wordt echter geen doordachte strategie beschreven om deze nieuwe publieksgroepen te bereiken. Om die reden is de commissie er niet van overtuigd dat Dansateliers een bijzondere bijdrage gaat leveren aan publieksdiversificatie.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als ruim voldoende
Zij is van mening dat er sprake is van betekenis op vorm in het werk van Marta Alstadsaeter & Kim-Jomi Fischer. Zij constateert dat in hun werk dans en circus samensmelten tot een geheel eigen bewegingstaal, gedragen en gevormd vanuit beide disciplines en bijbehorende technieken. Dit uit zich volgens de commissie in producties met een bijzondere verschijningsvorm die weinig te zien is op de Nederlandse podia.
Verder is er volgens de commissie sprake van betekenis op effect. Zij stelt vast dat Dansateliers in de loop der jaren een stevig internationaal netwerk heeft opgebouwd. Zij zijn partner in diverse internationale samenwerkingsprojecten en lid van het European Dancehouse Network. Daarnaast staan producties van Dansateliers regelmatig op internationale podia, festivals en platforms. Om die reden leveren de activiteiten van Dansateliers volgens de commissie een bijdrage aan de internationale positie van de Nederlandse podiumkunsten.
De commissie is van mening dat er geen sprake is van een bijzondere betekenis op inhoud, omdat het soort aanbod dat Dansateliers brengt, geen aanbod betreft dat inhoudelijk verder weinig te zien is op de Nederlandse podia.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.