De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als ruim voldoende.
CLUB GEWALT is een muziektheatercollectief uit Rotterdam, bestaande uit zeven performers, een dramaturg en een zakelijk leider. Het collectief creëert, componeert en produceert interdisciplinair muziektheater, waarbij (pop)muziek het uitgangspunt is. De leden van het collectief zijn zelf de uitvoerenden van de voorstellingen. De belevingswereld van millennials is een belangrijk aspect van het werk van CLUB GEWALT. De voorstellingen van het collectief zijn te zien in het vlakkevloercircuit en op locatie.
De commissie is positief over het vakmanschap van de leden van CLUB GEWALT, als makers en als performers. Daarbij heeft het collectief bij de verschillende producties sterke partners, ervaren regisseurs en componisten aan zich weten te binden. De commissie is over het algemeen positief over de muzikale uitvoeringskwaliteit. Zij plaatst echter een kanttekening bij de zangkwaliteit in de productie ‘CLUB GEWALT x OPERA’, die zij in technisch opzicht niet optimaal vond.
De commissie is positief over de oorspronkelijkheid van het werk van CLUB GEWALT, dat zij kent als een eigenzinnig collectief dat eigentijdse thema’s op onderscheidende wijze aansnijdt in zijn voorstellingen. Zij vindt dat CLUB GEWALT er in de afgelopen periode goed in is geslaagd om de eigen signatuur verder te ontwikkelen. De voorstellingen zijn conceptueel sterk en worden gekenmerkt door een grote muzikaliteit. Als voorbeeld noemt de commissie de voorstelling ‘Life, oh Life’, waarin de groep het thema bezit op een bijzondere manier wist te vertalen naar een “lifestyleopera”.
De commissie plaatst een kanttekening bij de zeggingskracht van de producties van CLUB GEWALT. Vooral op het gebied van de dramaturgie mist zij een vakmatige ontwikkeling. Zo kende de voorstelling ‘Life, oh Life’ weliswaar een aansprekende theatrale vorm, maar was de dramatische lijn niet uitgesproken en de spanningsboog niet optimaal. Desondanks is zij van mening dat het werk van CLUB GEWALT door zijn fascinatie voor popcultuur en de belevingswereld van millennials een breed en vooral een jong publiek weet aan te spreken.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als goed.
Zoals is opgemerkt bij de beoordeling van de artistieke kwaliteit van de makers heeft zij vertrouwen in het vakmanschap. Ook voor de komende periode gaat CLUB GEWALT samenwerkingen aan met sterke en interessante makers en gezelschappen, die passen bij het werk van het collectief. De commissie verwacht bovendien dat deze partners kunnen bijdragen aan de verdere vakmatige ontwikkeling van CLUB GEWALT. Op grond van de kwaliteiten van de individuele leden van het collectief heeft de commissie eveneens vertrouwen in het uitvoeringsniveau.
De commissie vindt dat de eigen, herkenbare signatuur van CLUB GEWALT duidelijk naar voren komt in de plannen voor de komende periode. De aandacht voor de topics van de eigen generatie, de muziekstijl met wortels in de elektronische en popmuziek, en het experimenteren met de muzikale dramaturgie vindt zij kenmerkend voor het werk van CLUB GEWALT. Ook de collectieve werkwijze noemt zij een typerend aspect, en deze is in haar ogen overtuigend onderbouwd in de aanvraag. De commissie vindt de overkoepelende insteek van ‘‘Polyphonic Stories”, interessant. Deze aanpak om vanuit verschillende perspectieven het verhaal van de millennial te vertellen, is bovendien weldoordacht doorgevoerd in alle onderdelen van de aanvraag. De commissie vindt dat de makers hiermee een oorspronkelijke draai geven aan de thematiek van de verschillende producties, zoals het thema van de invloed van de mens op de geschiedenis van de aarde.
De plannen voor de komende periode sluiten volgens de commissie goed aan op de artistieke visie en het streven om andersoortige verhalen en tegenstrijdige perspectieven te tonen aan het publiek. Er is bovendien sprake van een spannende balans tussen de performancebands en de grote “cult-opera’s”. Deze laatste worden in een prikkelende vorm gegoten en ook de (muzikale) inspiratiebronnen noemt de commissie aansprekend. Zij vindt echter niet alle plannen even overtuigend uitgewerkt. Zo mist zij in ‘Antropoceen – de Musical’ een duidelijke verhaallijn of dramaturgie, en blijft het muzikale concept wat abstract, waardoor het enigszins gissen blijft naar de satirische werking. Niettemin verwacht de commissie dat vanwege de eigenzinnige aanpak van CLUB GEWALT de voorstellingen van zeggingskracht zullen getuigen voor het publiek.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
CLUB GEWALT maakt muziektheater over onderwerpen en thema’s van de eigen generatie, waarbij popmuziek het muzikale uitgangspunt vormt. Zij stelt vast dat het potentiële publiek hiervoor beperkt is, en dat het aantal aanbieders van soortgelijk werk eveneens beperkt is. Daarmee is er volgens de commissie sprake van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie maakt uit de aanvraag op dat CLUB GEWALT een redelijk beeld van het eigen publiek heeft en zich goed positioneert in het podiumkunstenveld. Dit vindt de commissie positief, en zij constateert bovendien dat er sprake is van een stijgende lijn in de publieksaantallen. De commissie kan zich ook vinden in de publieksstrategie voor de komende periode, die is gebaseerd op de “nabijheid van het publiek”. In dit kader leest zij een aantal aansprekende pr-acties, zoals pop-upoptredens, podcasts en een fanclubdag. Wel vindt zij de beschreven strategie enigszins abstract. Zij constateert bovendien dat er daarnaast nog een indeling in vier doelgroepen wordt gehanteerd, en dat de genoemde marketingmiddelen niet direct worden gekoppeld aan deze vier publieksdoelgroepen. De commissie noemt het passend bij het werk van het gezelschap dat CLUB GEWALT stevig inzet op sociale media, maar had ook hier graag een nadere uitwerking van gelezen. Al met al acht de commissie de beoogde groei in de gemiddelde publieksaantallen ambitieus en is zij er niet volledig van overtuigd dat deze gerealiseerd zal worden.
De commissie waardeert de ambitie van CLUB GEWALT om het bestaande publiek te verbreden en diverser te maken. Zij vindt het plan van aanpak hiervoor echter niet overtuigend. Zo zijn de middelen om een breder publiek te bereiken dan alleen de theaterbezoekers te weinig concreet omschreven. De commissie heeft daardoor op voorhand niet het vertrouwen dat het gezelschap die ambitie zal weten waar te maken.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstenpraktijk als voldoende.
Zij is van mening dat de activiteiten van CLUB GEWALT van betekenis zijn qua vorm. Zij noemt het collectief innovatief vanwege het gebruik van elementen uit het performatieve circuit, uit het locatie- en muziektheater en de belevingswereld van de millennial. Hierdoor ontstaan naar haar oordeel nieuwe verschijningsvormen en cross-overs, waarmee het gezelschap de grenzen van de discipline oprekt.
Op basis van de aanvraag verwacht de commissie geen bijzondere betekenis op inhoud, omdat het werk van CLUB GEWALT geen aanbod betreft dat inhoudelijk verder weinig te zien is in Nederland.
Tot slot is in de ogen van de commissie ook geen sprake van een bijzondere betekenis op effect, omdat het werk van CLUB GEWALT geen bijzondere bijdrage levert aan de ontwikkeling van de Nederlandse podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.