De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als zeer goed.
Zij kent het ensemble als een kwintet van rietblazers dat al een lange periode samenspeelt. Calefax brengt een repertoire dat voor deze bezetting speciaal wordt gearrangeerd en verschillende stijlperiodes uit de klassieke muziek bestrijkt. Ook werkt het ensemble samen met makers uit verschillende disciplines en laat het nieuw repertoire schrijven. Daarnaast verzorgt Calefax kindermuziekvoorstellingen. De concerten vinden plaats in middelgrote concert- en theaterzalen door het hele land. Ook worden er regelmatig internationale tournees gedaan.
Volgens de commissie bestaat Calefax uit een vijftal uitmuntende musici die op hun instrument allen een uitgesproken eigen geluid hebben ontwikkeld. Er wordt met bevlogenheid gemusiceerd en het samenspel is door de jaren heen steeds hechter geworden. De verfijnde arrangementen van de leden van het kwintet dragen hieraan zeker bij. De manier waarop er bijvoorbeeld tijdens ‘Tzigane’ met gastsolist Liza Ferschtman met het materiaal wordt gespeeld, noemt de commissie virtuoos.
Zij vindt daarnaast dat Calefax een gevarieerd en specialistisch repertoire op een eigenzinnige manier weet samen te stellen. De eigen signatuur van het ensemble spreekt uit deze programma’s. Ook ziet de commissie een duidelijke eigen artistieke lijn in de samenwerking met verschillende gastsolisten en met makers uit andere disciplines. Hierin weet het ensemble zich steeds te vernieuwen, zoals blijkt uit de samenwerking met de Marinierskapel der Koninklijke Marine. Een ander voorbeeld waar de commissie veel waardering voor heeft, is de recente productie ‘Val’ met theatermaker Boukje Schweigman. Hierin waren de vijf musici onderdeel van het theatrale geheel zonder dat de muziek op de achtergrond belandde.
De commissie vindt dat er van de concerten een sterke zeggingskracht uitgaat. De musici weten hun enthousiasme en concentratie goed over te brengen op het publiek. Wanneer er interdisciplinair wordt samengewerkt, zoals met vormgever Jaap Drupsteen, wordt deze zeggingskracht benadrukt. Volgens de commissie ontstaan er zo voorstellingen waarin de muziek en beelden elkaar op een indringende wijze versterken.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als zeer goed.
De plannen voor de periode 2021-2024 laten volgens de commissie een interessante voortzetting zien van het werk dat Calefax in de afgelopen jaren heeft gepresenteerd. De commissie heeft waardering voor het gepresenteerde programma, dat zij overtuigend, verrassend en spannend vindt, en dat bevlogenheid en enthousiasme laat zien. De commissie is van mening dat Calefax het maximale haalt uit zijn bezetting, zowel technisch als programmatisch.
De grote verscheidenheid aan concerten die Calefax presenteert, beschouwt de commissie als positief. De persoonlijke betrokkenheid van de musici bij hun instrument vormt daarbij in wezen de belangrijkste programmatische lijn in de activiteiten.
De commissie vindt dat er in de repertoirekeuze van Calefax verrassende lijnen door de muziekgeschiedenis worden getrokken. In ‘De Nieuwe Wereld volgens Dvorak’ wordt de muziek belicht waarmee Antonin Dvorak kennismaakte tijdens zijn reis naar Amerika, en geplaatst naast de twintigste-eeuwse Amerikaanse muziek waarin de invloed van dat bezoek nog altijd te horen is. In de productie ‘Strandbeest zingt’ worden de strandbeesten van kunstenaar Theo Jansen, die uit pvc-buizen zijn opgebouwd, tot klinken gebracht. Het programma ‘Landverhuizers’ presenteert muziek van migranten in verschillende periodes van de muziekgeschiedenis en laat horen hoe die de ‘autochtone’ muziek heeft beïnvloed. De commissie is van mening dat deze benadering bijdraagt aan de oorspronkelijkheid.
Veel van de programma’s onderstrepen de wens van Calefax om nieuwe presentatievormen en podia te zoeken, als alternatief voor het traditionele concert en voor de concertzaal. Het programma ‘Bach vs. Händel’ krijgt de vorm van een ‘battle’ in een boksring met een umpire, een openbare muzikale wedstrijd zoals die in de achttiende eeuw niet ongebruikelijk was. Dergelijke programmavormen kunnen volgens de commissie leiden tot concerten met een grote zeggingskracht.
De commissie stelt verder vast dat het kwintet in binnen- en buitenland navolging krijgt en zij heeft waardering voor de manier waarop Calefax deze erfenis onderhoudt, via het World Wide Reed Quintet Network, de Calefax Composers Competition en begeleiding van internationale jongere kwintetten.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie constateert uit de plannen dat Calefax in de komende periode concerten en voorstellingen wil verzorgen van zowel klassieke als hedendaagse componisten. De commissie stelt vast dat het aantal aanbieders dat soortgelijk aanbod verzorgt groot is. De commissie stelt tegelijk vast dat het potentiële publiek voor dit aanbod eveneens groot is. De commissie is daarom van mening dat sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie is positief over de manier waarop Calefax een eigen plek in de markt heeft gevonden. Zij is van mening dat Calefax met gemiddeld ruim 250 bezoekers per concert in de afgelopen periode een goed publieksgemiddelde heeft gerealiseerd voor zijn programma’s. De commissie heeft ook waardering voor de gedetailleerde beschrijving van het Calefax-publiek die de aanvraag bevat, gebaseerd op een recent en grondig publieksonderzoek. Zij vindt de marketing- en communicatiestrategie die in de aanvraag wordt gepresenteerd ambitieus en goed doordacht.
Over de plannen voor het bereiken van een breder en diverser publiek is de commissie kritisch. In de aanvraag wordt vastgesteld dat het gemiddelde Calefax-publiek hoogopgeleid is, 55-plus is en een hoog inkomen heeft. Calefax wil een breder publiek aanspreken dan uitsluitend liefhebbers van klassieke muziek en streeft naar een evenwichtiger samenstelling van het publiek. De commissie vindt de plannen die de aanvraag hiervoor presenteert weinig specifiek en stelt vast dat deze gestoeld zijn op nieuwe publieksonderzoeken in 2021 en 2023. In het plan worden bovendien enkele netwerken en platforms genoemd waarmee Calefax wil samenwerken op het gebied van diversiteitsmarketing, maar deze worden niet gemotiveerd. Op grond van het plan is de commissie er niet van overtuigd dat Calefax erin zal slagen om de beoogde publieksverbreding te realiseren.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstenpraktijk als goed.
De commissie vindt dat er sprake is van betekenis op inhoud. Zij heeft waardering voor de manier waarop Calefax klassieke en hedendaagse muziek verbindt met andere muzikale genres en zij is van mening dat het ensemble hiermee een voorbeeldfunctie heeft. Dat geldt ook voor het verlenen van compositieopdrachten aan componisten, waarmee het ensemble een belangrijke bijdrage levert aan de ontwikkeling van nieuwe, gecomponeerde muziek.
De commissie stelt vast dat de interdisciplinaire samenwerkingen en de muzikale cross-overs die Calefax aangaat in dit segment van de muziekpraktijk gebruikelijk zijn. Er is volgens de commissie dan ook geen sprake van betekenis op vorm.
Tot slot is sprake van betekenis op effect. Calefax heeft met zijn buitenlandse tournees een sterke internationale zichtbaarheid en reputatie opgebouwd. De commissie vindt dat de activiteiten van Calefax hiermee bijdragen aan de internationale positie van de Nederlandse podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.