De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als zeer goed.
Boogaerdt/VanderSchoot maakt expressieve, fysieke, en visuele installaties op het snijvlak van theater en beeldende kunst, die de worstelingen en uitdagingen van de mens in de hedendaagse, door media gedreven wereld behandelen. Het gezelschap zoekt naar de relevantie van theater in de 21e eeuw en richt zich op de ontwikkeling van nieuwe theatrale vormen en idiomen. De artistieke kern bestaat uit Suzan Boogaerdt en Bianca van der Schoot. De producties van het gezelschap zijn in het hele land te zien, zowel in theaters als op festivals, en ook in Duitsland.
De commissie vindt het vakmanschap van Boogaerdt/VanderSchoot zeer solide. Zij constateert dat het gezelschap een vooruitstrevende manier heeft ontwikkeld in het verbinden van beeldende kunst met acteurs. De commissie vindt het spel en de regie van vakmanschap getuigen. De spanningsboog in de producties is volgens haar net als de verhaallijn associatief, maar vakkundig gevlochten in de voorstellingen. Zij vindt ook de samenwerkingspartners waar het gezelschap mee werkt van hoog niveau. De commissie is van mening dat Boogaerdt/VanderSchoot een voorloper is op het gebied van het vertellen van verhalen op een nieuwe manier.
De commissie vindt de producties zeer oorspronkelijk. Zij constateert dat de personages steeds ontmenselijkte wezens zijn die worstelen met problemen die raakvlakken hebben met het maatschappelijk debat, zoals uitbuiting van vrouwen en de opwarming van de aarde. In ‘Botanical Wasteland’ ziet de commissie de eigen signatuur terug in een prikkelend toneelbeeld en een krachtige beeldende laag. De commissie vindt de producties onderscheidend binnen het genre en herkenbaar omdat het gezelschap altijd gebruikmaakt van een absurdistische vormgeving en kostuums.
De commissie plaatst een kanttekening bij de zeggingskracht van de producties van Boogaerdt/VanderSchoot. Zij vindt de voorstellingen soms zo specifiek gekoppeld aan niet voordehand liggend theatraal materiaal, dat ze niet erg toegankelijk zijn voor een deel van het publiek. De commissie vindt dit afdoen aan de zeggingskracht. In ‘Headroom’ smoorde de filosofische laag het livegevoel van de voorstelling, volgens de commissie. Tegelijkertijd constateert de commissie dat het gezelschap sterk is in het neerzetten van series, zoals over realiteit en fictie in de spektakelmaatschappij. Door deze terugkerende thematiek versterkt het gezelschap het verhaal dat het wil overbrengen. Dit vergroot volgens de commissie de zeggingskracht.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als zeer goed.
De plannen voor 2021-2024 vormen voor de commissie een interessante voortzetting van het werk dat Boogaerdt/VanderSchoot in de afgelopen jaren heeft gemaakt. In de aanvraag zet het gezelschap helder uiteen hoe het vanuit zijn eerdere en meer recente werk verder wil toegroeien naar een autonome, flexibele en internationaal opererend gezelschap dat “rooms for transformation” maakt, waarin het samen met het publiek een nieuwe wereld verbeeldt. De commissie vindt de visie en missie voor de komende jaren overtuigend onderbouwd en goed passen bij de artistieke signatuur van het gezelschap, voortbouwend op het recent gemaakte seriewerk ‘Future Fossils’.
De commissie vindt de plannen zeer aansprekend. De voorgenomen projecten zijn op interessante wijze beschreven langs de vier windrichtingen van het medicijnwiel van de Inca’s. De commissie ziet in deze opzet een overtuigende verbinding met de inhoudelijke missie van Boogaerdt/VanderSchoot om door verschillende fasen van transformatie te gaan en tot een nieuw voortbestaan van de mens op aarde te komen. De plannen maken een coherente indruk waar het gaat om thema’s, onderzoek naar vormen, partners en presentatieplekken. Ze bevatten relevante vraagstukken over de rol van de mens in het nu en de toekomst. De commissie vindt de plannen oorspronkelijk in de manier waarop ze de relatie tussen mens, natuur en technologie onderzoeken en aan de hand van deze thema’s toekomstscenario’s uitzetten. De commissie vindt ook de samenwerkingen met makers als Susanne Kennedy en Touki Delphine interessant en goed passen bij de plannen. De commissie is voorts positief over de twee ontwikkelingsrichtingen die Boogaerdt/VanderSchoot voor ogen staan, namelijk om technologie een prominente rol te geven en om zich verder te verbinden met de beeldende kunst. Zij leest in de aanvraag interessante en vertrouwenwekkende samenwerkingspartners die deze ontwikkelingen mede vorm kunnen geven. De commissie ziet hierin veel mogelijkheden om het werk nog oorspronkelijker te maken.
De commissie is positief over de verwachte zeggingskracht van het nieuwe werk. De plannen zijn hiertoe overtuigend uitgewerkt: ze bevatten aansprekende thema’s en interessante nieuwe vormen waarbij bijvoorbeeld ook het aanwezige publiek een rol krijgt, zoals in de bewegingsperformance ‘The Crowd Simulation’ en in het immersieve ‘Underworlds White Cube Edition’. In combinatie met het bewezen vakmanschap en de goede samenwerkingsverbanden bieden de plannen de commissie veel vertrouwen in de zeggingskracht van de voorstellingen voor het publiek.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie constateert uit de plannen dat Boogaerdt/VanderSchoot in de komende periode verdergaat met het combineren van bewegingstheater en performancekunst. Zij stelt vast dat het potentiële publiek voor dit type aanbod relatief beperkt is. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod eveneens beperkt is. De commissie is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat Boogaerdt/VanderSchoot zich in de afgelopen jaren redelijk goed heeft gepositioneerd in het veld. Voor de komende periode begroot het gezelschap meer uitvoeringen per jaar en een toename van het publieksbereik. De commissie is positief over deze ambitie en ziet in het plan diverse aanknopingspunten die haar vertrouwen bieden in het realiseren hiervan. Zo stelt zij vast dat de afzet van de voorstellingen vertrouwenwekkend is. Hiertoe is in het plan al een indrukwekkend aantal presentatie- en coproductiepartners genoemd. Er worden ook concrete speelplekken vermeld in musea en ruimtes voor arts & science, wat het aantal uitvoeringen en het publieksbereik aanzienlijk kan verbreden.
De commissie vindt de aandacht voor publieksbenadering in het plan vrij beperkt. Boogaerdt/VanderSchoot kent zijn eigen publiek redelijk goed en benoemt deze publieksgroepen in het plan. Voor het bereiken van nieuw publiek, nodig voor de beoogde verruiming van het bezoekersaantal, biedt het plan de commissie weinig aanknopingspunten. Boogaerdt/VanderSchoot is voornemens groepen publiek actief te betrekken bij het maakproces, zoals het gezelschap in Rotterdam al doet. Hoe het dit gaat uitvoeren in Amsterdam, Den Haag en Eindhoven is tamelijk onduidelijk, behalve dat er een digital-artist/marketingmedewerker wordt aangesteld om nieuwe en diverse publieksgroepen te bereiken. De commissie vindt dat niet helder uit het plan naar voren komt wie deze nieuwe publieksgroepen zijn die Boogaerdt/VanderSchoot beoogt te bereiken. Diversiteit en inclusie zullen volgens het plan worden gerealiseerd met inhoudelijke verbreding, door zich te richten op een meervormig netwerk van publiek en samenwerkingspartners, maar Boogaerdt/VanderSchoot laat na te beschrijven wie het gezelschap hiermee op het oog heeft. Om die reden is de commissie er niet van overtuigd dat Boogaerdt/VanderSchoot het beoogde bredere en diversere publiek zal weten te bereiken.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als goed.
De commissie is van mening dat de activiteiten van Boogaerdt/VanderSchoot een bijzondere betekenis hebben op het gebied van vorm. Het gezelschap gaat in 2021-2024 een verregaande synergie aan met performancekunst en bouwt daarmee verder aan interdisciplinariteit binnen de (podium)kunsten. Daarnaast gaat technologie een prominente rol spelen in het werk, zoals het gebruik van crowd simulation-software in ‘The Crowd Simulation Project’, wat de commissie van betekenis vindt voor de ontwikkeling van nieuwe vormen in de podiumkunsten.
De activiteiten van Boogaerdt/VanderSchoot hebben naar de mening van de commissie eveneens betekenis op effect, vanwege de bijdrage ervan aan de ontwikkeling van de Nederlandse performancekunst en als gevolg daarvan aan de internationale positie van de Nederlandse podiumkunsten.
Op basis van de aanvraag verwacht de commissie geen bijzondere betekenis van het werk op inhoud. Het soort aanbod dat Boogaerdt/VanderSchoot brengt, betreft volgens haar geen aanbod dat inhoudelijk verder weinig te zien is op de Nederlandse podia.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.