De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als goed.
Stichting Black Sheep Can Fly initieert, ontwikkelt en produceert verhalen die volgens het gezelschap onderbelicht zijn in de kunst- en cultuursector in Nederland. Het gezelschap doet dit door het produceren van tv-, film-, muziek- en theaterproducties. De artistieke kern bestaat uit Saman Amini en Nima Mohaghegh. De voorstellingen zijn te zien in het vlakkevloercircuit en op locatie.
De commissie vindt het vakmanschap gedegen. Zij vindt het spel van de spelers goed, al bestaat het gezelschap uit makers die deels artistiek-inhoudelijk nog volop in ontwikkeling zijn. De theaterteksten zijn pakkend en goed geschreven, en de liedjes in de voorstellingen hebben soms bijtende teksten die de thema’s goed op scherp weten te stellen. De charismatische uitvoering van de liedjes en rapteksten door Saman Amini vindt de commissie overtuigend. Zij plaatst een kanttekening als het gaat om de regie en dramaturgie van Black Sheep Can Fly. Ze constateert dat de verhaallijnen en spanningsbogen niet altijd optimaal zijn, zoals in ‘In het Hol van de Leeuw’, waardoor de samenhang in de veelheid van thematieken lijkt te ontbreken.
De commissie is positief over de oorspronkelijkheid van de producties. Zij herkent een duidelijke artistieke signatuur in het werk van Black Sheep Can Fly. Deze is naar haar mening gelegen in het aandragen van actuele thema’s als racisme, die gehuld worden in ogenschijnlijk luchtige scènes en liedjes, maar waarmee de pijnlijke confrontatie nooit uit de weg wordt gegaan. De commissie vindt de stijl van eigen geschreven teksten gecombineerd met muziek, en uitgevoerd door Saman Amini, karakteristiek voor het gezelschap. Er is vaak sprake van persoonlijke getuigenis, vermengd met fictie. De commissie vindt ook dat de verhalen uit verschillende culturen die het uitgangspunt zijn voor de producties, de oorspronkelijkheid vergroten. Daarmee heeft het gezelschap volgens haar een kenmerkende, eigen stem.
De commissie is positief over de zeggingskracht van de producties van Black Sheep Can Fly. Zij constateert dat de verhalen die worden ontsloten, voor een groot deel van het publiek nieuw en verrassend zijn. Als voorbeeld noemt ze ‘A Seat at the Table’. De commissie waardeert daarin de aanpak om op directe wijze het thema van de vreemdeling te benoemen, en het publiek mee te slepen in een indringende, andere werkelijkheid.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als voldoende.
De plannen voor 2021-2024 vormen volgens de commissie een voortzetting van de activiteiten die Black Sheep Can Fly in de afgelopen jaren heeft gerealiseerd. De aanvraag bevat een heldere introductie van het gezelschap en missie voor de komende jaren. De commissie is positief over de inhoudelijke missie van het gezelschap om verhalen te brengen die nieuwe perspectieven bieden op het Nederland van nu. Ook vindt zij het voornemen om hierbij onbekende werelden in te duiken en in dialoog te treden met ‘de ander’ getuigen van een oorspronkelijke artistiek inhoudelijke visie. Daarbij leest zij in de aanvraag aansprekende en relevante onderwerpen die passen bij deze visie. Zo vindt zij het idee om voort te bouwen op ‘A Seat at the Table’ erg prikkelend, omdat wordt ingegaan op onderbuikgevoelens in de maatschappij.
De commissie plaatst echter flinke punten van kritiek bij de plannen voor 2021-2024. Zij vindt de projectplannen matig uitgewerkt waardoor zij beperkt zicht heeft op de uiteindelijke voorstellingen. Sommige plannen zijn niet gemotiveerd. Andere zijn onduidelijk wat betreft bewerking, vorm, cast en muziek. Daarnaast mist zij een motivering van de keuze voor de schrijvers en ontbreekt een toelichting op hun specifieke inbreng. Ook de aard van de samenwerking met de partners is in de meeste gevallen niet duidelijk. Het minst tot de verbeelding spreekt het plan voor ‘Sorry Dames’. Niet alleen wordt de functie en choreografie van de dans niet toegelicht. Ook mist de commissie een aansluiting met de artistieke signatuur van Black Sheep Can Fly. Door het gebrek aan toelichting op de plannen heeft de commissie ook voor de andere producties weinig aanknopingspunten om erop te vertrouwen dat deze over voldoende zeggingskracht zullen beschikken. Hierdoor is zij evenmin overtuigd van de in haar ogen zeer ambitieuze stap naar de grote zaal. De genoemde samenwerkingspartners zijn geschikt voor dit doel, maar in combinatie met het nog sterk in ontwikkeling zijnde eigen vakmanschap van de makers ziet de commissie deze stap met weinig vertrouwen tegemoet. Ook het talentontwikkelingstraject wekt door het ontbreken van uitwerking en namen vooralsnog weinig vertrouwen.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
De commissie constateert in de plannen dat Black Sheep Can Fly in de komende periode verdergaat met het maken van maatschappelijk geëngageerd teksttheater. De commissie stelt vast dat het aantal aanbieders dat soortgelijk aanbod maakt groot is. Zij stelt ook vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod eveneens groot is. De commissie is daarom van mening dat sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat Black Sheep Can Fly als beginnend gezelschap in het circuit van teksttheater in de afgelopen jaren een tamelijk indrukwekkend publieksbereik realiseerde, wat betreft omvang en samenstelling. Het gezelschap wil dit bereik in de komende periode meer dan verdubbelen. De commissie is zeer beperkt overtuigd van de visie op publieksbenadering die uit het plan naar voren komt. De stap naar de grote zaal is met de genoemde samenwerkingspartners aannemelijk voor een aantal van de projecten, en de partners hebben ingestemd met ondersteuning in de marketing en publiciteit. De commissie mist echter een overtuigende eigen visie van Black Sheep Can Fly op publiek en publieksbenadering. Zo had zij de vliegende start die het gezelschap met ‘A Seat at the Table’ in de media en vervolgens in de zalen realiseerde, vertaald willen zien in een plan van aanpak om dat succes te consolideren. Het plan is op dit gebied echter summier uitgewerkt. Er worden geen doelgroepen onderscheiden of media benoemd waarmee Black Sheep Can Fly deze wil gaan benaderen. De commissie vindt dat het gezelschap wat dit betreft te veel op de marketing van de theaterpartners leunt en geen eigen strategie voor positionering en publieksbenadering biedt.
De commissie vindt het plan ook weinig overtuigend uitgewerkt wat betreft het bereiken van nieuw publiek. Black Sheep Can Fly bereikt naar eigen zeggen al een breed en cultureel divers publiek, maar laat in de aanvraag na te reflecteren op wie dit publiek is en hoe het gezelschap zich richting dit publiek verder gaat positioneren, vooral voor de voorstellingen in de grote zaal. Op basis van de plannen is de commissie er niet van overtuigd dat de ambities op het gebied van publieksbereik worden gerealiseerd.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstenpraktijk als ruim voldoende.
De commissie is van mening dat de activiteiten van Black Sheep Can Fly van betekenis zijn op het gebied van inhoud, omdat verhalen worden verteld die niet vanzelfsprekend op de Nederlandse podia te zien zijn en vanuit dat perspectief een voorbeeldfunctie kunnen hebben.
Daarnaast verwacht de commissie betekenis in de manier waarop de makers vanuit hun eigen culturele achtergrond voorstellingen maken, zoals bij de boekbewerking ‘De zwarte met het witte hart’ en de enscenering van het bestaande stuk ‘Disgraced’ van Ayad Akhtar.
De commissie vindt dat geen sprake is van een bijzondere betekenis op vorm, aangezien de voorstellingen niet op een andere wijze tot stand komen dan gebruikelijk is in de Nederlandse podiumkunstpraktijk.
Tot slot is in de ogen van de commissie ook geen sprake van een bijzondere betekenis op effect, omdat het werk geen bijzondere bijdrage levert aan de ontwikkeling van de Nederlandse podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.