De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als voldoende.
Stichting Another Kind of Blue is gevestigd in Den Haag en staat onder artistieke leiding van choreograaf David Middendorp. Het gezelschap maakt voorstellingen waarin moderne dans en technologie samensmelten. Het werk van Another Kind of Blue speelt in theaters in binnen- en buitenland.
De commissie vindt het werk van David Middendorp niet in alle opzichten getuigen van evenveel vakmanschap. David Middendorp werkt met sterke dansers, die met een goede concentratie en behendigheid een gelijkwaardige partner vormen van de technologie. De manier waarop Middendorp de technologie in verschillende verschijningsvormen in zijn dans verwerkt, vindt de commissie goed doordacht en mooi passen binnen de dramaturgische opbouw ervan. Ze is kritisch over het choreografisch materiaal, dat ze beperkt vindt in zijn uitwerking en weinig uitdagend in het gebruik van het bewegingsidioom. Desondanks stelt de commissie vast dat de technische uitvoeringskwaliteit van het werk van een hoog niveau is.
De commissie is van mening dat gebruik van techniek in hoge mate bijdraagt aan de signatuur van het werk van David Middendorp. Als voorbeeld noemt zij de voorstelling ‘Airman’, waarin twaalf drones live interacteren met een danser. De commissie heeft waardering voor de oprechte interesse van Middendorp om dans en technologie met elkaar te verbinden. Zij stelt vast dat het werk in de afgelopen jaren vooral op technologisch vlak is gegroeid, maar dat de ontwikkeling van het choreografisch materiaal hierbij achterblijft. Er is naar haar mening onvoldoende sprake van een uitgekristalliseerde, herkenbare danstaal. Dit doet volgens de commissie afbreuk aan de oorspronkelijkheid van het werk.
De commissie is van mening dat het werk van David Middendorp voldoende zeggingskracht heeft. Als voorbeeld noemt zij hierbij de voorstelling ‘Flyland’, waarin door het samengaan van videobeelden, animaties en dans op een bijzondere wijze een geheel eigen wereld werd gecreëerd. Wel plaatst zij daarbij de kanttekening dat de impact van het werk sterk afhankelijk is van het gebruik van techniek en dat het choreografisch materiaal zelf minder tot de verbeelding spreekt.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als zwak.
De toekomstplannen voor de periode 2021-2024 liggen in het verlengde van het werk dat Another Kind of Blue de afgelopen jaren heeft geproduceerd. Het unieke karakter van het werk van David Middendorp, waarin choreografie en technologie een synergetisch geheel vormen, vormt ook in het voorliggende plan de basis van de beoogde activiteiten.
De commissie constateert dat choreograaf David Middendorp zijn fascinatie voor technologie en de naar eigen zeggen magische wereld die hij voor een breed publiek wil creëren, in het plan overtuigend beschrijft. Zij stelt verder vast dat er in de plannen globaal wordt ingegaan op diverse thematische uitgangspunten die aan de activiteiten ten grondslag liggen. Zij vindt thema’s als kunstmatige intelligentie in de voorstelling ‘AI-Man’ en augmented reality in de voorstelling ‘Missing’ passend bij de artistieke signatuur van Another Kind of Blue en in aanzet interessant. Zij mist in het plan echter een inhoudelijke reflectie op de afgelopen periode, waarin wordt beschreven hoe het werk zich heeft ontwikkeld en op welke manier David Middendorp dit wil voortzetten in zijn toekomstige werkpraktijk. Daarnaast wordt haar op basis van het plan niet duidelijk vanuit welke invalshoeken de thema’s worden benaderd en op welke manier dans en technologie met elkaar worden verbonden. Door de weinig concrete uitwerking van de activiteiten krijgt zij dan ook onvoldoende zicht op de oorspronkelijkheid van de beoogde producties.
De commissie constateert dat de plannen voor de komende vier jaar hoofdzakelijk zijn gedreven vanuit de technologie en dat een beschrijving over de ontwikkeling van bewegingsmateriaal ontbreekt. Hoewel zij constateert dat David Middendorp zijn eigen choreografisch idioom wil blijven versterken, vindt de commissie het een gemis dat er hiervoor geen aanpak is beschreven. In dit licht vindt zij de keuze om twee gastchoreografen met een achtergrond in verschillende dansvormen uit te nodigen om in cocreatie een nieuwe productie te maken op zichzelf positief. Zij mist echter een toelichting bij de manier waarop David Middendorp denkt dat deze choreografen kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van zijn werk.
De commissie is verder kritisch over de dramaturgische uitwerking van de activiteiten. Zo krijgt zij weinig beeld van de manier waarop David Middendorp dans en technologie als hybride eenheid wil laten communiceren met het publiek en hoe hij gelaagdheid wil aanbrengen in zijn werk. Hierdoor heeft de commissie er nog onvoldoende vertrouwen in dat de voorgenomen producties over de nodige zeggingskracht zullen beschikken.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als goed
Zij constateert uit de plannen dat Another Kind of Blue in de komende periode voorstellingen wil produceren, waarin hedendaagse dans en technologie samensmelten tot één hybride geheel. De commissie stelt vast dat het potentiële publiek voor een dergelijk aanbod groot is. Zij stelt verder vast dat het aantal aanbieders dat soortgelijk aanbod maakt, klein is. De commissie is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel zeer interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie is van mening dat Another Kind of Blue zich met zijn specifieke aanbod duidelijk weet te positioneren en daarmee een groeiend publiek bereikt. Zij stelt vast dat de aanvrager in de komende jaren een nog groter publiek wil bereiken. Zij heeft waardering voor de ondernemende houding die hieruit spreekt. Op basis van het publieksbereik van de afgelopen jaren heeft de commissie er ook vertrouwen in dat het gezelschap de bezoekersaantallen van afgelopen jaren zal weten te handhaven. Op basis van het plan is zij er echter niet op voorhand van overtuigd dat de beoogde groei haalbaar is. Zo vindt de commissie de plannen voor wat betreft publieksbenadering summier uitgewerkt. Volgens Another Kind of Blue is in de afgelopen periode de aanwezige potentie op het gebied van publieksbereik en naamsbekendheid niet volledig benut. Op basis van deze conclusie vindt de commissie het positief dat er de komende periode meer wordt ingezet op marketing. De beschreven aanpak vindt de commissie echter onvoldoende overtuigend in relatie tot de ambities van Another Kind of Blue om zijn publieksbereik en naamsbekendheid te vergroten.
De commissie is er op basis van het plan wel van overtuigd dat Another Kind of Blue een bijzondere bijdrage gaat leveren aan publieksdiversificatie. Uit de aanvraag spreekt de ambitie om met het project ‘Suza’s Wereld’ een jong publiek te bereiken. De nieuwe richting die Another Kind of Blue hiermee wil inslaan, is helder verwoord en de plannen hiervoor bieden de commissie het vertrouwen dat de ambities op dit vlak zullen worden gerealiseerd.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als ruim voldoende.
Zij is van mening dat er sprake is van betekenis op vorm. Another Kind of Blue is het enige gezelschap in Nederland dat structureel op deze schaal dans en technologie als een hybride eenheid samenbrengt. Deze combinatie van disciplines uit zich volgens haar dan ook in een opvallende verschijningsvorm.
Verder is er volgens de commissie sprake van betekenis op effect. Zij is van mening dat de manier waarop Middendorp technologie laat versmelten met dans voorbeeldstellend kan zijn voor andere makers in Nederland die de mogelijkheden op het gebied van dans en technologie willen onderzoeken.
De commissie is van mening dat er geen sprake is van een bijzondere betekenis op inhoud, omdat het soort aanbod dat Another Kind of Blue brengt geen aanbod betreft dat inhoudelijk verder weinig te zien is op de Nederlandse podia.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.