De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als goed.
Zij kent het Amsterdams Andalusisch Orkest als een ensemble dat Arabo-Andalusmuziek speelt. Het ensemble wordt geleid door violist Abderrahim Semlali en ud- en qanunspeler Ahmed El Maai. Het Amsterdams Andalusisch Orkest speelt zowel traditionele concerten, al dan niet met gastvocalisten uit de Arabische muziekwereld, als cross-overs met andere muziekstijlen. Ook worden er multidisciplinaire voorstellingen gespeeld in coproductie met makers uit dans en theater. De concerten vinden plaats in het circuit van middelgrote en grote concert en theaterzalen. Ook organiseert het ensemble jaarlijks het ud-festival in Amsterdam.
De commissie vindt dat de musici van het Amsterdams Andalusisch Orkest over veel vakmanschap beschikken. Zij noemt de instrumentbeheersing goed en het samenspel authentiek en hecht. De improvisaties van de groep laten een gedegen kennis van het materiaal horen. De commissie is ook onder de indruk van de twee artistiek leiders die elkaar op natuurlijke wijze aanvullen. Dit komt volgens haar goed naar voren tijdens de duetimprovisaties tussen viool en qanun. Ook de combinatie met andere muzikale stijlen vindt de commissie getuigen van vakmanschap. Zo vond zij dat er in de samenwerking met stervocalist Estrella Morente een natuurlijke synergie tot stand kwam tussen de Arabische klankwereld en de modernere flamenco.
De manier waarop het Amsterdams Andalusisch Orkest de authenticiteit van de Arabische muziektraditie in de concerten naar voren brengt, vindt de commissie getuigen van oorspronkelijkheid. Zij constateert dat het ensemble hierbij samenwerkt met een divers palet aan artistieke partners. Zo vond zij bijvoorbeeld dat de artistieke signatuur van het ensemble goed naar voren kwam in de samenwerking met vocalist en cabaretier Kirsten van Teijn.
De commissie vindt dat er over het algemeen een sterke zeggingskracht uitgaat van de concerten. Zij vindt dat de musici speelplezier uitstralen en dat er binnen de samenwerkingen veel ruimte wordt gegeven aan alle betrokkenen. De musici weten dit enthousiasme goed over te brengen op het publiek. Wel constateert de commissie dat de samenstelling van het Amsterdams Andalusisch Orkest vaak wisselt. Hierdoor is niet altijd duidelijk welke musici, en vooral solisten, tot de kernbezetting behoren. De commissie is van mening dat de band met het publiek daardoor minder sterk wordt. Dat vindt zij afbreuk doen aan de zeggingskracht.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als ruim voldoende.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens de commissie een volgende stap in de ontwikkeling van het Amsterdams Andalusisch Orkest. Zij is van mening dat het orkest sinds zijn oprichting een positieve artistieke ontwikkeling heeft doorgemaakt. Het plan bevat volgens haar een goede reflectie op de afgelopen periode, waardoor duidelijk is waarop de doelstellingen voor de komende periode zijn gebaseerd.
De commissie is van mening dat het Amsterdams Andalusisch Orkest een in aanzet helder plan heeft voorgelegd waarin het een boeiende toelichting geeft op het soort muziek dat het uitvoert. Zij constateert dat het orkest diep verankerd is in en een grondige kennis heeft van de Arabische en Maghrebijnse muziek en cultuur. De commissie ziet dit terug in de plannen, waardoor hieruit een sterke eigen signatuur van het Amsterdams Andalusisch Orkest naar voren komt. Zij is van mening dat het ensemble de beoogde projecten overzichtelijk heeft gerangschikt in drie hoofdlijnen, die goed aansluiten op de eigen signatuur. De commissie merkt op dat onder deze drie lijnen veel ideeën en projecten zijn benoemd, waardoor het plan ook enige focus ontbeert. Een gevolg van de grote hoeveelheid aan projecten is dat deze minder in detail zijn uitgewerkt.
De commissie is positief over de kansen die het Amsterdams Andalusisch Orkest grijpt om met uiteenlopende organisaties samen te werken. Volgens haar kan het ensemble hierdoor zijn zichtbaarheid vergroten en de eigen muziek in een andere context tot klinken brengen. De commissie verwacht dat hierdoor bijzondere kruisbestuivingen tot stand komen. Zij plaatst hierbij wel een kanttekening. Door de grote hoeveelheid aan samenwerkingen kan een minder eenduidig beeld ontstaan van waar het orkest voor staat.
De commissie vindt een groot aantal projecten in aanzet nieuwsgierig makend, zoals de samenwerking met de componist Michael Nyman of met Cappella Amsterdam. Volgens haar gaat het hier in potentie om voorstellingen met een grote mate van zeggingskracht, maar door de summiere toelichting krijgt zij geen goed zicht op het beoogde eindresultaat. Op grond van het geconstateerde hoge vakmanschap heeft de commissie echter vertrouwen dat er aansprekende voorstellingen tot stand zullen komen.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als goed.
De commissie constateert uit de plannen dat het Amsterdams Andalusisch Orkest in de komende periode concerten en voorstellingen wil verzorgen met muziek uit de Mena-regio. Zij stelt vast dat het potentiële publiek voor deze vorm van muziek van een gemiddelde omvang is. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod klein is. Zij is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel zeer interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie is van mening dat het Amsterdams Andalusisch Orkest zich met zijn specifieke aanbod duidelijk weet te positioneren. Het bereikt daarmee een breed en cultureel divers publiek dat past bij het aanbod. De inzet om verschillende publieksgroepen met elkaar te verbinden zit in het DNA van het ensemble. Het Amsterdams Andalusisch Orkest wil in de komende periode vanuit vier profielschetsen gaan werken om de versnippering van het publiek die zij in de afgelopen periode heeft geconstateerd, tegen te gaan. Hoewel de commissie dit op zich positief vindt en ook de profielen duidelijk beschreven vindt, wordt in de aanvraag te weinig toegelicht welk positief effect die benadering zal hebben op het bereiken van publiek. Over het marketingplan waarmee het ensemble zijn publiek wil bereiken, is zij positief. De commissie constateert dat het ensemble voor de komende periode een voortzetting van de stijgende lijn van het aantal bezoekers denkt te realiseren, mede doordat het gemiddeld aantal voorstellingen per jaar toeneemt.
Het is voor de commissie evident dat het Amsterdams Andalusisch Orkest gezien zijn DNA en het daaruit voortkomende specifieke aanbod een bijzondere bijdrage zal leveren aan publieksverbreding en -diversificatie. Zij is positief over de intentie van het orkest om via zijn activiteiten bruggen te bouwen binnen een cultureel diverse context en daarmee het denken in tegenstellingen tegen te gaan.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als ruim voldoende.
Zij is van mening dat er sprake is van betekenis op inhoud, want het aanbod van het Amsterdams Andalusisch Orkest is inhoudelijk verder weinig te zien op de Nederlandse podia en kan vanuit dat perspectief een voorbeeldfunctie hebben. Het Amsterdams Andalusisch Orkest draagt door zijn activiteiten bij aan het vertellen van nieuwe muzikale verhalen.
Daarnaast is er volgens de commissie sprake van betekenis op effect. De wijze waarop de aanvrager in een aantal projecten muziek uit de Mena-regio verbindt met andere muziekgenres of kunstdisciplines, kan betekenis hebben voor de ontwikkeling van de Arabische muziek. Ook vindt zij het positief dat de aanvrager via educatieve activiteiten de kennis van en het begrip voor de Arabische (muziek)cultuur wil vergroten.
Op basis van de aanvraag verwacht de commissie geen bijzondere betekenis van het werk op vorm. De voorstellingen komen niet op een andere wijze tot stand dan gebruikelijk is in de Nederlandse podiumkunstpraktijk.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.