De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als ruim voldoende.
Zij kent de Amsterdam Klezmer Band als een band die een eigen repertoire van klezmermuziek in combinatie met popmuziekstijlen brengt. De band is in 1996 opgericht door Job Chajes en heeft een vaste bezetting van zeven musici. De Amsterdam Klezmer Band brengt cd’s uit en toert jaarlijks door Europa om deze producties onder de aandacht te brengen. Daarnaast heeft de band een vaste serie in Mezrab in Amsterdam waarin wordt geëxperimenteerd met nieuwe formats. De concerten vinden plaats in het circuit van grote concertzalen en (pop)festivals in Nederland. De band heeft een aanzienlijke internationale speelpraktijk.
De commissie vindt dat de concerten van de Amsterdam Klezmer Band getuigen van hoog vakmanschap. Doordat de musici al lange tijd samenspelen is er volgens haar een hechte samenklank ontstaan. Zij vindt dat vooral in de uptempo melodieën de technische virtuositeit van de musici goed naar voren komt. Ook is ze onder de indruk van het improvisatievermogen van de band en zijn musici. Zij vangen elkaar op tijdens moeilijkere momenten in concertseries. Dit kwam duidelijk naar voren tijdens het werken met vervangers voor de vaste accordeonist Jochem van Tol in de tournee van ‘Maghreb & Mediene’.
Over de programma’s die de band de afgelopen jaren heeft geproduceerd, is de commissie minder enthousiast. Zij vindt wel dat er goede samenwerkingspartners zijn gekozen, maar dit heeft niet geresulteerd in een oorspronkelijke nieuwe combinatie van verschillende muziekstijlen. Een voorbeeld hiervan vond zij de samenwerking met de Hongaarse band Söndörgo. Deze productie was volgens de commissie succesvol maar qua klinkend resultaat weinig verrassend. De eigen artistieke signatuur ligt volgens de commissie vooral in het gangbare festivalrepertoire. Ook is de commissie kritisch over de manier waarop de band met elektronica omgaat. Zij vindt het gebruik van verschillende stijlmiddelen, zoals bijvoorbeeld galm en echo-effecten, niet goed mengen met het karakteristieke groepsgeluid van de band.
De commissie vindt dat de band met zichtbaar spelplezier en enthousiasme musiceert. Mede hierdoor is de interactie met het publiek duidelijk aanwezig. De aanstekelijke melodieën en opzwepende ritmes zorgen voor een sterke zeggingskracht. Op compositorisch niveau vindt de commissie echter dat er te vaak hetzelfde patroon wordt gevolgd waardoor de concerten ook enigszins voorspelbaar worden. Dit doet volgens haar afbreuk aan de zeggingskracht.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als voldoende.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens de commissie een voortzetting van het werk dat de Amsterdam Klezmer Band in de afgelopen jaren heeft laten zien. Zij is van mening dat de Amsterdam Klezmer Band zijn artistieke uitgangspunt duidelijk schetst. Het is de intentie van de band om nieuwe klezmer te creëren en deze steeds van een nieuwe lading te voorzien, waarbij de band openstaat voor andere muzikale invloeden om zo de mogelijkheden van het genre op te rekken. Door dit uitgangspunt hebben de plannen van de Amsterdam Klezmer Band volgens de commissie in aanzet een herkenbare artistieke signatuur.
De commissie is echter van mening dat de ambitie om in de komende periode te focussen op verdieping en vernieuwing weinig concreet is uitgewerkt. Zo zijn van de initiatieven die hieraan moeten bijdragen, zoals Club Amsterdam Klezmer en Amsterdam Klezmer Lab, slechts de globale contouren geschetst. Daarnaast wordt het de commissie uit de aanvraag niet duidelijk op welke wijze de Amsterdam Klezmer Band het voornemen wil realiseren om via een verhalende aanpak een grotere spanningsboog in zijn voorstellingen te bewerkstelligen. Ook mist zij een toelichting op de wijze waarop de vijftig nieuwe composities die de band in de komende periode wil maken, bijdragen aan de verdieping. De commissie is daarom kritisch over de oorspronkelijkheid van de plannen.
Ook bij de gekozen samenwerkingspartners ziet de commissie vooral een doorgaande lijn. Zij constateert dat deze deels dezelfde zijn als in de vorige periode. Bij de voortzetting van de samenwerkingen met Söndergö en het Amsterdams Andalusisch Orkest mist zij een toelichting op welke nieuwe stappen hierbij worden gezet. Ook zet de commissie een kritische kanttekening bij de beoogde samenwerkingen met Broeder Dieleman, Gé Reinders en Piter Wilkens. Hiervoor ontbreekt een artistieke motivatie.
Alles overziend vindt de commissie de plannen vooral getuigen van een voortzetting van de bestaande praktijk van de Amsterdam Klezmer Band. Gezien de hoge kwaliteit van het muzikale vakmanschap van de band in combinatie met de enthousiaste manier van spelen verwacht de commissie dat ook in de komende periode sprake zal zijn van zeggingskracht, maar door de weinig concrete ambities plaatst zij hierbij wel een kanttekening.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De Amsterdam Klezmer Band maakt klezmermuziek. De commissie stelt vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod van een gemiddelde omvang is. Zij stelt verder vast dat het aantal aanbieders dat soortgelijk aanbod verzorgt, eveneens gemiddeld is. De commissie is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie stelt vast dat de Amsterdam Klezmer Band verschillende circuits bespeelt en daarmee een relatief groot publiek bereikt met een hoog gemiddeld aantal bezoekers per concert. De Amsterdam Klezmer Band wil dit gemiddelde aantal bezoekers per concert in de komende periode handhaven, maar verwacht wel dat het totale aantal bezoekers enigszins zal teruglopen. De band geeft hiervoor als verklaring dat het aantal concerten per jaar zal afnemen. Ook verwacht de Amsterdam Klezmer Band dat het spelen op meer kleinschalige festivals van invloed zal zijn op het totaal aantal bezoekers dat bereikt wordt.
Over de algemene marketingstrategie van de Amsterdam Klezmer Band is de commissie positief. De band voert publieksonderzoek uit, heeft een goed beeld van zijn publiek en hanteert een differentiatiestrategie voor de verschillende leeftijdsgroepen van zijn publiek. Ook is er sprake van een goede publicitaire ondersteuning vanuit het management van de band. De commissie verwacht dat de Amsterdam Klezmer Band hierdoor in de komende periode nog steeds een aanzienlijk aantal bezoekers zal weten te bereiken.
Het is de ambitie van de Amsterdam Klezmer Band om zowel in binnen- als buitenland een breder publiek te bereiken. De commissie mist echter een beschrijving van specifieke doelgroepen waarop de aanvrager zich wil richten om een publieksverbreding te bewerkstelligen.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als voldoende.
Zij is van mening dat er sprake is van betekenis op effect. Zij constateert dat de Amsterdam Klezmer Band een derde van zijn concerten in het buitenland verzorgt. Hiermee levert de band volgens de commissie een bijdrage aan de internationale positie van de Nederlandse podiumkunsten.
Op basis van de aanvraag verwacht de commissie geen bijzondere betekenis van het werk op inhoud en vorm. Het betreft volgens haar geen aanbod dat verder weinig op de Nederlandse podia te zien is. Daarnaast komen de voorstellingen niet op een andere wijze tot stand dan gebruikelijk is in de Nederlandse podiumkunstpraktijk.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.