De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als goed.
Wunderbaum is een acteursgroep die twintig jaar bestaat. De artistieke kern bestaat uit Walter Bart, Wine Dierickx, Matijs Jansen, Maartje Remmers en Marleen Scholten. Ze maken voorstellingen gebaseerd op de actualiteit, via improvisatie en met gebruik van muziek en film. De groep heeft een fascinatie voor lokale thematieken en koppelt die aan een internationale ambitie. De producties van het gezelschap zijn in het hele land te zien, zowel in theaters als op festivals, en in Duitsland en Italië.
De commissie vindt het vakmanschap gedegen. Ze constateert dat Wunderbaum thema’s uit de samenleving kiest en daar een theatrale vorm voor zoekt op een manier die van vakmanschap getuigt. Zij vindt dat het collectief door de extreem geënsceneerde stijl van spelen erin slaagt om een publiek inhoudelijk te engageren. Het gezelschap kiest een modus die wordt uitvergroot om mensen uit te dagen en in verwarring te brengen over wat oprecht is en wat parodie. De commissie vindt dat het gezelschap dat consequent en vakkundig uitvoert. Zij noemt als voorbeeld de productie het Nationale Lied waarin het thema nationalisme wordt aangekaart door middel van een ogenschijnlijk apolitieke gebeurtenis als samen zingen.
De commissie is positief over de oorspronkelijkheid van de producties, en vindt dat het gezelschap een herkenbare signatuur heeft. Er is volgens haar altijd sprake van een extreme enscenering en vormgeving, en de thema’s worden gebracht in een vorm die schurend en ironiserend is.
De commissie vindt de zeggingskracht van de producties wisselend. Wunderbaum wil ongemak teweegbrengen en zoekt daarbij bewust de grenzen op. Het gezelschap breekt regelmatig door de vierde wand, en speelt vaak met het verschil tussen acteren en zijn. Daardoor weten de makers volgens de commissie het publiek bij de thema’s te betrekken. De commissie plaatst wel een kanttekening. Zij vindt dat de balans niet altijd even goed is. Zij noemt als voorbeeld ‘Daar gaan we weer’, waarin het onderwerp white privilege volgens de commissie buiten de spelers werd geplaatst. Ook ‘Superleuk, maar voortaan zonder mij’, een voorstelling waarin misbruik van kamermeisjes op een cruiseschip werd vergeleken met moderne slavernij, vond de commissie aan de oppervlakte blijven doordat de balans tussen observeren en parodiëren in die voorstelling niet gelukkig was. Dit deed volgens de commissie af aan de zeggingskracht van de voorstelling.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als goed.
De plannen voor 2021-2024 vormen volgens de commissie een interessante voortzetting van het werk dat Wunderbaum in de afgelopen jaren heeft laten zien. De aanvraag bevat een reflectie op de afgelopen jaren en een heldere artistieke ambitie voor de langere termijn. De commissie vindt het beoogde stappenplan naar een eigen huis in Nederland getuigen van een vakkundige werkwijze met een heldere visie op de toekomst.
De commissie constateert in de plannen voor 2021-2024 omvangrijke internationale thema’s die naar haar mening met een grote ideeënrijkdom zijn uitgewerkt in voorstellingsconcepten. De plannen zijn inhoudelijk gemotiveerd en getuigen van betrokkenheid bij de wereld en de tijd waarin we leven. Ze bieden uitgangspunten op het gebied van thema’s en vormen die de commissie prikkelen en nieuwsgierig maken. Zo vindt zij het plan voor ‘The Clowns Convention’ erg origineel en spannend vanwege de inbreng van lokale clowns. Ook het voornemen om rechtse perspectieven te verkennen in ‘Voorwaarts rechts?’ biedt wat haar betreft aanknopingspunten voor oorspronkelijke invalshoeken. De commissie is van mening dat het sociaal-politieke karakter van de concepten past bij de artistieke signatuur van Wunderbaum, evenals de humor met de schurende ondertoon, het lef om lastige onderwerpen te bevragen en de samenwerking met niet-acteurs. De plannen bevatten een grote mate van oorspronkelijkheid.
De commissie plaatst een kanttekening bij de zeggingskracht van de beoogde producties. Hoewel het plan getuigt van veel aanknopingspunten voor aansprekende voorstellingen, zijn ze inhoudelijk nog beperkt concreet uitgewerkt. Zo spreekt ‘Bring in the clowns!’ tot de verbeelding, maar roept het idee eveneens de vraag op hoe het zich vertaalt op het podium. De commissie constateert in de plannen namelijk een zekere naïviteit, waardoor zij er niet zeker van is of de groepen die geportretteerd worden serieus genomen zullen worden in de artistieke vertaalslag. In die zin ontbeert het plan stellingname van Wunderbaum zelf op de gepresenteerde onderwerpen. Met deze kanttekening heeft zij voor het overige op basis van het getoonde vakmanschap en de betrokken partners vertrouwen in de zeggingskracht.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie constateert in de plannen dat Wunderbaum in de komende periode als acteurscollectief verdergaat met het maken van theatervoorstellingen vanuit actuele maatschappelijke vraagstukken. Zij stelt vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod groot is. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod eveneens groot is. Zij is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie is van mening dat Wunderbaum in de afgelopen periode een publieksbereik realiseerde dat past bij het werk dat het maakt. Zij constateert in de aanvraag dat Wunderbaum in 2021-2024 eenzelfde omvang van het publieksbereik begroot. Dit wil het collectief doen door minder producties te maken, en minder vaak, maar vaker in de grotere zalen te spelen. Wunderbaum legt uit dat de werkwijze is gericht op het verbinden van publiek, speelplek, vorm en thematiek, naargelang de verschillende producties, en dat daarmee een divers publiek wordt bereikt. Hoewel de commissie dit een interessante strategie vindt, ziet zij ook risico’s. In dat licht mist zij in het plan een overtuigende uitwerking ervan. Zij had graag nadere informatie gelezen over de verschillende publieksgroepen, alsook een plan van aanpak om ze te bereiken, zowel als participant als als bezoeker van de voorstellingen. De commissie mist doelstellingen, doelgroepen en marketingmiddelen om de, deels nieuwe, groepen te bereiken. Op grond van het matig uitgewerkte plan op dit gebied plaatst de commissie daarom een stevige kanttekening bij de begrote aantallen.
De commissie is er op basis van het plan wel van overtuigd dat Wunderbaum een bijzondere bijdrage levert aan publieksdiversificatie. Zij merkt op dat Wunderbaum al succesvol groepen mensen weet te mobiliseren die niet vaak naar het theater gaan. Dat doet het collectief door op themagerelateerde locaties te werken. Zij constateert in de aanvraag dat Wunderbaum deze werkwijze in de komende periode bestendigt. Zo zal het collectief voor het thema ‘Voorwaarts rechts?’ zich richten op een rechts georiënteerde publiek.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als ruim voldoende.
De commissie is van mening dat de activiteiten van Wunderbaum een bijzondere betekenis hebben op het gebied van vorm, vanwege het mengen van artistieke talen als musical, clownerie, documentaire, film en muziek. Ook de samenwerking met mensen van buiten het theater, met niet-spelers, draagt bij aan vormontwikkeling. De commissie is van mening dat Wunderbaum hiermee school heeft gemaakt en deze aanpak nog steeds vernieuwt.
De activiteiten van Wunderbaum hebben naar de mening van de commissie eveneens betekenis op effect vanwege de bijdrage ervan aan de internationale positie van de Nederlandse podiumkunsten. Het collectief heeft een jarenlang opgebouwd Europees netwerk van samenwerkingspartners en speelplekken en werkt momenteel deels vanuit Theaterhaus Jena in Duitsland.
Op basis van de aanvraag verwacht de commissie geen bijzondere betekenis van het werk op inhoud. Het soort aanbod dat Wunderbaum brengt, betreft volgens haar geen aanbod dat inhoudelijk verder weinig te zien is op de Nederlandse podia.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.