De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als voldoende.
Stichting Xclusiv (Xclusiv Company) is een dansgezelschap uit Rotterdam dat verschillende urban dansstijlen in zijn voorstellingen combineert. Na jarenlang actief te zijn geweest in de hiphop battlescene, zet Xclusiv Company sinds 2017 zijn eerste stappen naar een artistieke werkpraktijk. Xclusiv Company staat onder leiding van Jason R. Jeandor, Ingeborg van Weissenbruch en Osman Batal, en ontwikkelt werk waarbij persoonlijke verhalen van de dansers als uitgangspunt dienen. In de producties wordt urban dans gecombineerd met muziek, visuals en spoken word, rond thema’s als identiteit, uitsluiting en discriminatie. De producties van Xclusiv Company spelen in theaters, op scholen en op locatie
De commissie vindt het vakmanschap van Xclusiv Company wisselend. Ze heeft een positieve indruk van het werk en vindt het ingezonden beeldmateriaal getuigen van grote ambities en veel vitaliteit. Tegelijkertijd is het vakmanschap van de makers volgens de commissie nog erg pril. De uitvoeringskwaliteit vindt zij nog niet op niveau. De dansers beschikken weliswaar over goede urban skills en een explosieve energie, maar in de dramaturgische opbouw van de voorstellingen ontbreekt een duidelijke artistiek-inhoudelijke samenhang tussen de verschillende scènes.
De commissie vindt dat de ontwikkelde producties nog beperkt blijk geven van een oorspronkelijke signatuur. Het bewegingsidioom is naar haar mening nog weinig eigen. Hierdoor is er volgens de commissie nog weinig sprake van een spannende dansinhoudelijke vertaling van de thema’s die de makers in hun werk willen behandelen. Zij ziet dit terug in de productie ‘Behind the iMASQ’, waar de thematiek van de voorstelling niet door het lichaam gedragen wordt. Dat geldt ook voor ‘iGIRL’, dat erg fragmentarisch is opgebouwd, en waar tussen de thematiek van de voorstelling en de opeenvolging van losse scènes geen synergie ontstaat. In beide producties wordt bovendien een heldere dramatische ontwikkeling van de personages gemist.
Ondanks de nog beginnende artistieke ontwikkeling van Xclusiv Company getuigt het werk van zeggingskracht. De uitvoeringen barsten van de energie en hebben in combinatie met het aansprekende gebruik van visuals de nodige zeggingskracht voor de jonge doelgroep van Xclusiv Company.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als zwak.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens de commissie een continuering van het werk dat Xclusiv Company de afgelopen periode heeft laten zien. De commissie vindt dat het plan blijk geeft van een grote gedrevenheid, maar is kritisch over de artistieke uitwerking.
De commissie is kritisch over de oorspronkelijkheid van de voorgenomen activiteiten. De commissie constateert dat Xclusiv Company in zijn plannen grote thematische uitgangspunten kiest en het publiek een maatschappelijke boodschap wil meegeven. Dat kan bijdragen aan de oorspronkelijkheid van de producties. Zo ziet zij bijvoorbeeld potentie in de aandacht in het plan voor de LHBTIQ-scene. In de beschrijving van de producties worden echter geen kaders aangebracht om inhoudelijk richting aan het werk te geven. De gekozen thematiek wordt volgens de commissie vrij letterlijk vertaald naar een bepaalde sfeer, zonder er een theatrale vertaling aan te geven. Ook krijgt zij geen beeld van de manier waarop persoonlijke verhalen van de dansers een plek in de producties krijgen, zoals Xclusiv Company beoogt. Voorbeelden van onderzoeksvragen die tijdens de ontwikkelfase aan de dansers gesteld worden, hadden de commissie een duidelijker beeld kunnen geven van de werkwijze.
Ook mist de commissie in het plan een duidelijke visie op hoe een dramaturgische ontwikkeling in de voorstellingen wordt aangebracht. Het wordt haar daarom niet duidelijk hoe Xclusiv Company een zekere gelaagdheid in het werk aanbrengt en voorkomt dat de nieuwe producties een opeenvolging van afgeronde scènes zijn. Daarnaast vindt de commissie de toelichting op de toepassing van video, spoken word en muziek in de individuele producties ontoereikend. De commissie kan zich zodoende geen beeld vormen van de voorstellingen die gemaakt worden, en van de wijze waarop de maatschappelijke boodschap die de aanvrager in het werk legt, gecommuniceerd wordt naar de toeschouwer.
Ten slotte vindt de commissie het voor een relatieve nieuwkomer in het professionele theatercircuit opmerkelijk dat er in het plan geen samenwerkingen met sterke artistieke partners genoemd worden. Gelet op het gebrek aan ontwikkelingsdoelen en de kritische kanttekeningen die de commissie ook hiervoor had bij het vakmanschap, heeft zij niet het vertrouwen dat de aankomende jaren een sterke artistieke ontwikkeling in het werk van Xclusiv Company te zien zal zijn.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie constateert op basis van de plannen dat Xclusiv Company dansvoorstellingen met verschillende soorten urban dans, video, muziek en spoken word wil verzorgen. De commissie stelt vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod groot is en het aantal aanbieders dat soortgelijk aanbod maakt, gemiddeld. Zij is van mening dat er sprake is van een potentieel zeer interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie vindt dat de aanvrager nog flinke stappen te zetten heeft om de publiekspotentie die zij ziet te realiseren. Zij constateert dat Xclusiv Company de afgelopen jaren een eigen achterban in thuisstad Rotterdam heeft opgebouwd, maar daarbuiten slechts in beperkte mate zichtbaar is geweest. Hoewel de commissie het positief vindt dat impresariaat George Visser Productions het werk van Xclusiv Company gaat verkopen, vindt zij dat het plan nog geen sterke strategie beschrijft om zelfstandig het publieksbereik te vergroten. De beschreven publiekswerving leunt naar de mening van de commissie zwaar op het online bereik van de uitvoerenden, het eigen netwerk en de activiteiten die presenterende podia ondernemen. Hoewel de commissie zich kan voorstellen dat dit in thuisbasis Rotterdam voldoende zal zijn, vindt de commissie het niet evident dat deze inspanningen toereikend zijn voor een optimalisering van het publieksbereik in de regio.
De commissie is er op basis van het plan wel van overtuigd dat Xclusiv Company een bijdrage levert aan publieksverbreding. Uit het plan blijkt dat Xclusiv Company zich, net als de afgelopen jaren, in de komende periode gaat richten op het bereiken van andere doelgroepen dan het reguliere theaterpubliek, zoals jongeren en mensen met een biculturele achtergrond. De commissie heeft op basis van het plan en de bestaande achterban het vertrouwen dat het gezelschap hierin zal slagen.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.