De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als voldoende.
Wishful Singing is een vocaal ensemble van vijf vocalisten die een breed repertoire brengen. De basis van het ensemble is klassieke muziek met uitstapjes naar Gregoriaanse werken en modern repertoire. Ook educatie is een belangrijk onderdeel van het ensemble. Het kwintet bestaat momenteel uit Maria Goetze, Marjolein Stots, Anne-Christine Wemekamp, Marjolein Verburg en Janneke Vis. De concerten vinden plaats in het circuit van kleine en middelgrote concertzalen en festivals in Nederland.
De commissie is van mening dat er tijdens de concerten van Wishful Singing gedegen vakmanschap naar voren komt. De vocalisten hebben allen kwaliteit en zijn qua samenzang goed op elkaar ingespeeld. Ook merkt de commissie op dat het kwintet in de afgelopen periode een grote hoeveelheid programma’s heeft ontwikkeld of aan programma’s van partnerorganisaties heeft meegewerkt. Hierdoor is de veelzijdigheid van de vocalisten goed naar voren gekomen. Toch heeft de commissie ook kritiek op het vakmanschap. Zij constateert dat er vooral in de lage stemmen soms intonatieproblemen optreden, en dat de timing niet altijd accuraat is. Dit komt volgens de commissie vooral in nieuw gecomponeerd werk naar voren, zoals in de première van Joey Roukens’ ‘Angeli’ tijdens de Cello Biënnale.
De commissie is kritisch over de oorspronkelijkheid. Zij ziet in de veelheid van de sterk uiteenlopende producties van Wishful Singing geen herkenbare eigen signatuur. Het is haar niet duidelijk waarom het ensemble bepaalde keuzes maakt. De thematische programmalijnen zijn wel herkenbaar, maar inhoudelijk worden deze minder sterk uitgewerkt. Als voorbeeld noemt de commissie een programma als ‘Victory!’ Daarin werden populair werk en nieuw gecomponeerde stukken met oude muziek gecombineerd. Het resultaat vond de commissie weinig oorspronkelijk doordat een duidelijke artistiek-inhoudelijke samenhang ontbrak.
Over de zeggingskracht oordeelt de commissie gematigd positief. De vocalisten stralen volgens de commissie enthousiasme en spelplezier uit tijdens de concerten en weten dit over te brengen op het publiek. Wel vindt zij de wijze van podiumpresentatie conventioneel. Als het ensemble choreografieën in de programma’s toepast, zoals tijdens ‘Vrijheid!’, blijft dit vaak binnen de lijntjes en voegt het weinig toe aan het geheel. Dit doet volgens de commissie afbreuk aan de zeggingskracht van de concerten.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als voldoende.
De commissie constateert in de veelzijdige toekomstplannen van Wishful Singing een voortzetting van beproefde thematische formules uit het verleden van het ensemble. Nieuwe elementen zijn de samenwerking met Culture Connection, beeldend kunstenaar Jonas Staal en filosofe Stine Jensen, en meer randprogrammering, bijvoorbeeld podcasts en pop-upconcerten.
De commissie merkt op dat het ensemble in zijn plannen, voortbouwend op het verleden, kiest voor inspirerende verhalen als vertrekpunt voor het ontwikkelen van programma’s. Aandacht, verbinding en authenticiteit zijn daarbij leidend, zo stelt Wishful Singing. De commissie ziet deze keuze terug in de beschreven programma’s. Zij verwacht dat daarvan, in combinatie met het al genoemde enthousiasme en spelplezier, een zekere zeggingskracht zal uitgaan. Vooral de meer spiritueel ingegeven programma’s, die een fors deel van de plannen uitmaken, hebben volgens de commissie potentieel grote zeggingskracht voor een breed publiek. De commissie vindt bijvoorbeeld het project ‘De zin van het leven’ een aansprekend project. Zij vindt het positief dat het ensemble verder wil werken aan haar podiumpresentatie door met regisseurs te werken, maar mist hierbij een uitwerking in het plan die de beoogde effecten daarvan concretiseren. Dat maakt dat de commissie nog niet overtuigd is van een sterkere podiumpresentatie in de komende periode.
De commissie ziet in de brede programmering voor de komende periode prikkelende onderwerpen, die bijdragen aan de oorspronkelijkheid van de plannen. Zo vindt zij “female empowerment” een krachtig thema voor een volledig uit vrouwen bestaand ensemble. In de vertaling van de thema’s in projecten mist de commissie echter vaak een onderbouwing van de gemaakte keuzes. Dat betreft bijvoorbeeld de keus voor de verschillende componisten. De commissie constateert dat Wishful Singing vooral een spiritueel ingegeven vertrekpunt heeft, maar dat het plan in muzikaal opzicht aan de oppervlakte blijft. Volgens de commissie doet dit afbreuk aan de oorspronkelijkheid van de muzikale plannen. Ook mist de commissie een visie op de muzikale ontwikkeling die het ensemble wil doormaken, die eraan zou kunnen bijdragen de eigen signatuur in de concerten ook op muzikaal vlak te versterken.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie constateert dat Wishful Singing in de komende periode producties zal ontwikkelen op het gebied van klassieke kamermuziek met verbreding naar modern repertoire en Gregoriaans. Het potentiële publiek voor dit soort aanbod is gemiddeld van omvang. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod eveneens gemiddeld is. De commissie is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat Wishful Singing een helder en herkenbaar profiel heeft opgebouwd en daar een eigen publiek voor heeft gevonden. Zij constateert dat het ensemble in het plan een realistische groei in het aantal concerten en in het publieksbereik voor ogen heeft. Het ensemble stelt zich daarbij ten doel haar huidige, overwegend oudere, publiek te behouden, te verbreden naar een cultuurminnend publiek en daarnaast een jonger publiek te werven. Het ensemble baseert zich in haar plannen voor publieksbereik op gedegen kennis van de leeftijdsopbouw van het eigen publiek, zo constateert de commissie. In het plan is de beoogde benadering van de drie doelgroepen systematisch en gedegen uitgewerkt in concrete acties, waarbij onder andere goed gebruik zal worden gemaakt van sociale media. Dat geeft de commissie vertrouwen, al vindt ze de strategie om ook een jonger publiek te trekken onderbelicht. De randprogrammering die daarin een rol moet spelen, bijvoorbeeld in de vorm van pop-up concerten en podcasts, vindt de commissie op zich kansrijk, maar zij vindt de toelichting op bijvoorbeeld de podcasts te summier om ervan uit te kunnen gaan dat hiermee substantieel meer en jonger publiek bereikt zal worden.
De commissie stelt verder vast dat het publiek van Wishful Singing weinig divers is qua samenstelling als het gaat om leeftijd en achtergrond. De beoogde inzet van samenwerkingspartners, bijvoorbeeld Filmmuseum Eye en omroeporganisatie Human, vergroot volgens de commissie weliswaar de kans op het bereiken van nieuw publiek. Maar zij vindt de onderbouwing om vooral een meer cultureel divers publiek te bereiken te weinig uitgewerkt om er vertrouwen in te hebben dat er substantieel sprake zal zijn van publieksverbreding.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.