De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als ruim voldoende.
WIRWAR producties maakt circustheatervoorstellingen voor kinderen in de leeftijd 4-12 jaar met als uitgangspunt: de truc wordt ingezet als fysieke uiting van gemoedstoestand van de spelers. Het gezelschap werd in 2018 opgericht door Laura van Hal. Cees van Gemert is betrokken als zakelijk leider. De voorstellingen zijn vooral te zien in het vlakkevloercircuit.
De commissie vindt het vakmanschap gedegen. Zij ziet vakkundigheid in de uitvoering van de acrobatiek en slapstick. De commissie vindt dat de choreografie, de opbouw in beweging, de vormgeving en het spelplezier het circusvakmanschap onderstrepen. Zij is echter kritisch over het spel en de artistieke inhoudelijkheid van de producties. Zij ziet nog veel ruimte tot ontwikkeling in de verhaallijnen, dramaturgie en de authenticiteit van de personages. De commissie vindt dat de trucs gelaagdheid in de weg staan. In ‘Lef’ vond de commissie bovendien dat de grimmige toon van de voorstelling zo schurend was dat zij die niet passend vindt bij de doelgroep van 6-plus.
De commissie is gematigd positief over de oorspronkelijkheid. Zij vindt de vormgeving die WIRWAR gebruikt in combinatie met de circuskostuums herkenbaar, maar zij vindt de signatuur van het gezelschap nog in opbouw. In ‘Vlieg Op’ bijvoorbeeld was het uitgangspunt van wachten op een vliegveld origineel, maar de commissie miste theatrale eigenheid in de vorm. Zij is wel positief over de inzet van de functionele trucs en de uitwerking daarvan.
De commissie constateert zeggingskracht in de producties. Zij vindt dat WIRWAR voor het jonge publiek een wereld neerzet die beklijft. Er wordt een werkelijkheid gecreëerd die door de dansante vorm, acrobatiek en trucs herkenbaar is voor de doelgroep omdat er bijvoorbeeld structuren die spelen op het schoolplein worden blootgelegd. De commissie is ook positief over de sfeer die het gezelschap schept in hun voorstellingen. Zij vindt dat de doelgroep hierdoor gemakkelijk meegaat in het verhaal.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als ruim voldoende.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens de commissie een interessante continuering van het werk dat WIRWAR in de afgelopen jaren heeft laten zien. De commissie is van mening dat uit de voorgelegde plannen een helder artistiek profiel naar voren komt. De uitgangspunten die de basis vormen voor de activiteiten van de komende periode, vindt zij duidelijk verwoord.
De commissie is van mening dat er in de voorgenomen producties oorspronkelijke elementen te vinden zijn. Zij is positief over de manier waarop WIRWAR verschillende disciplines integreert. De combinatie van circus met opera in ‘Weg Ermee!’ of de combinatie van circus met poppenspel in ‘Buitenbeentjes’ spreekt tot de verbeelding. Volgens de commissie sluit de verhouding tussen het individu en de groep als overkoepelend uitgangspunt voor de periode 2021-2024 aan bij de belevingswereld van de jeugdige doelgroep waar de producties voor ontwikkeld worden. Aangezien deze thematiek regelmatig ook in het werk van andere makers gekozen wordt, had de commissie de specifieke visie van het gezelschap op dit uitgangspunt meer toegelicht willen zien.
De commissie constateert verder dat WIRWAR uiteenlopende en interessante samenwerkingen aangaat. In het plan wordt een heldere toelichting gegeven op wat de samenwerking met een specifieke partner WIRWAR kan opleveren. De commissie is positief over de beschreven motivatie en heeft er vertrouwen in dat de samenwerkingsverbanden nieuwe mogelijkheden bieden om de artistieke signatuur van WIRWAR verder te ontwikkelen. Als voorbeeld noemt zij de samenwerking met mimespeelster Anastasiia Liubchenko (Mime Wave) voor de productie ‘Bonje’, waarbij een verdieping van de functionele trucs wordt onderzocht.
De commissie constateert dat WIRWAR zich ten doel stelt om dramaturgische verdieping in het werk aan te brengen. Zoals hierboven opgemerkt is de commissie van mening dat er op dramaturgisch vlak nog stappen te zetten zijn. Zij vindt het dan ook een gemis dat het gezelschap geen nadere strategie beschrijft hoe het meer gelaagdheid in zijn werk wil aanbrengen. Hoewel de commissie geen zicht heeft op de manier waarop WIRWAR meer gelaagdheid in het werk zal aanbrengen, verwacht zij wel op basis van het plan dat het gezelschap ook de komende periode een herkenbare werkelijkheid voor de jeugdige doelgroep zal weten te creëren. Mede gezien het gedegen vakmanschap van WIRWAR heeft de commissie er vertrouwen in dat het werk voor de jonge toeschouwer van zeggingskracht zal getuigen.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als zeer goed.
De commissie maakt uit de plannen op dat WIRWAR in de komende periode circustheater voor de jeugd wil verzorgen. De commissie stelt vast dat het potentiële publiek voor deze vorm van theater groot is en dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod gemiddeld is. Zij is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel zeer interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
Volgens de commissie weet WIRWAR zich op een overtuigende manier te positioneren binnen het bredere jeugdtheateraanbod. Zij constateert dat het gezelschap met zijn eerste producties, in samenwerking met STIP Theaterproducties, de afgelopen jaren al een behoorlijk publieksbereik heeft gerealiseerd. Er is daardoor volgens de commissie een goede basis gevormd om in de komende periode op voort te bouwen. De commissie is ook positief over het verwachte publieksbereik voor de komende periode. Uit het plan blijkt dat WIRWAR een groot bewustzijn heeft hoe het zijn publiekspotentieel kan optimaliseren. Zo vindt de commissie dat WIRWAR een duidelijke publieksvisie beschrijft, evenals een goede strategie om het speelpotentieel te vergroten. Ze verwacht dat het publieksbereik van het gezelschap een positieve impuls zal krijgen door het beschreven plan van aanpak en de verschillende samenwerkingsverbanden die worden aangegaan.
De commissie is er op basis van het plan van overtuigd dat WIRWAR een bijzondere bijdrage kan leveren aan publieksdiversificatie. Uit het plan blijkt dat het gezelschap zich in de komende periode gaat richten op het bereiken van andere doelgroepen, zoals slechtzienden en publiek dat minder kapitaalkrachtig is. De commissie vindt dat WIRWAR daar een doordachte strategie voor heeft geformuleerd in het plan. Zij heeft dan ook het vertrouwen dat de ambities op dit vlak worden gerealiseerd.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.