De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als ruim voldoende.
WENDE is de stichting van zangeres-performer Wende Snijders. Zij werd bekend met de uitvoering van chansonrepertoire uit de jaren vijftig en zestig en heeft zich ontwikkeld met het schrijven van eigen repertoire variërend van wereldmuziek, jazz en pop/elektronische muziek. Dit verwerkt zij in eigen shows, waarin zij ook theatrale elementen gebruikt. Het circuit waarbinnen Wende Snijders speelt varieert van clubs tot schouwburgen.
De commissie kent Wende Snijders als een vakkundige zangeres en performer. Voor de ontwikkeling van haar producties maakt zij gebruik van uitstekende, steeds goed samengestelde artistieke teams. Ook is de commissie positief over de diverse goede musici, ensembles en orkesten waarmee de artiest in de afgelopen jaren heeft samengewerkt, variërend van Typhoon tot het Koninklijk Concertgebouworkest.
De commissie is van mening dat Wende Snijders als performer een herkenbare, eigen stijl heeft ontwikkeld die de vertolking van haar eigen werk en dat van anderen een extra theatrale dimensie geeft. Deze eigen signatuur is volgens de commissie minder zichtbaar in de grootschalige producties die zij in de afgelopen jaren heeft gemaakt, zoals de theatershow ‘Mens’ uit 2017 en haar versie van het ballet chanté ‘Die sieben Todsünden’ van het duo Bertolt Brecht en Kurt Weill uit 2018. In beide stukken komt volgens de commissie de theatrale nieuwsgierigheid van Wende Snijders mooi naar voren, evenals haar vermogen om zich te omringen door uitstekende vakmensen om haar theatrale ideeën verder vorm te geven. Van oorspronkelijkheid is volgens de commissie echter beperkt sprake in de producties, omdat deze zwaar leunen op de theatrale performancekwaliteiten van Wende Snijders zelf en slechts beperkt blijk geven van een eigen artistiek handschrift als maker.
De commissie is positief over de zeggingskracht van het werk van Wende Snijders, dat volgens haar sterk samenhangt met haar vocale kwaliteit in combinatie met haar sterke podiumpersoonlijkheid. Een kanttekening plaatst de commissie bij de regelmatig terugkerende emotionele intensiteit die de uitvoeringen kenmerkt. Zij vindt deze niet altijd even goed aansluiten bij de verschillende genres en stijlen die in de voorstellingen worden gecombineerd.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als ruim voldoende.
De commissie is positief over de gedegen toelichting op de artistieke identiteit van de artiest Wende Snijders en haar carrière tot dusver. In de plannen voor de periode 2021-2024 wordt de volgende ambities geformuleerd: de innovatie van het muziekgenre met nieuwe ”drames condensés”, de ontwikkeling van nieuwe multidisciplinaire voorstellingen op hoog niveau en de internationalisering van haar werkpraktijk en het publieksbereik. Concreet is er het plan voor twee nieuwe grootschalige muziektheatervoorstellingen, waaronder ‘Wildernis’ (werktitel) met Theatergroep Oostpool. Bij deze voorstelling wil ze onderzoeken hoe een klassieke symfonische orkestbezetting, eventueel uitgebreid met koor, kan samengaan met elektronische muziek. Verder wil Wende Snijders het team met schrijvers met wie zij samenwerkt uitbreiden en zich artistiek verbinden met Marieke Lucas Rijneveld en Marjolijn van Heemstra.
De commissie vindt de motivering voor de beoogde artistieke ontwikkeling en de beschreven projecten overtuigend. Wende Snijders weet haar artistieke drijfveren helder te verwoorden, waarbij ze de artistieke keuzes, waaronder de keuze voor samenwerkingspartners, stevig onderbouwt. De commissie vindt het interessant dat zij auteurs uit de literatuur wil vragen om liedteksten voor haar te schrijven. De onderzoekende houding die de commissie ziet in het werkproces en de interactie met andere kunstenaars, bieden volgens haar perspectief op een oorspronkelijk resultaat en een volgende stap in Snijders’ artistieke ontwikkeling.
Doordat de nadruk in de aanvraag ligt op het onderzoek en het creatieve proces, en minder op de concrete uitwerking, bieden de plannen echter geen helder beeld van het beoogde resultaat. Bovendien is er alleen van de productie ‘Wildernis’ een enigszins inhoudelijke beschrijving gegeven; de tweede grootschalige muziektheatervoorstelling in de periode 2021-2024 blijft buiten beschouwing. De internationale activiteiten worden ook slechts globaal beschreven. Zo wordt er verwezen naar een opdracht aan Wende Snijders van het National Theatre in Londen om een musical te schrijven in samenwerking met componist Isobel Waller-Bridge. De commissie mist een toelichting op hoe dit project zich verhoudt tot de inhoudelijke plannen voor 2021-2024 en het gevraagde meerjarige subsidie. De commissie is daarom niet op voorhand overtuigd van de zeggingskracht.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie constateert op basis van de plannen dat WENDE in de komende periode theaterconcerten wil verzorgen op basis van een cross-over van kleinkunst, wereldmuziek, jazz, klassieke muziek en pop/elektronische muziek. De commissie stelt vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod groot is. De commissie stelt tegelijk vast dat het potentiele publiek voor dit aanbod eveneens groot is. De commissie is daarom van mening dat er sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie vindt het interessant dat WENDE zich zowel richt op het podiumcircuit van theaters en schouwburgen als op het circuit van poppodia. Daarbij heeft ze er op basis van het plan vertrouwen in dat WENDE erin zal slagen publieksgroepen aan zich te binden, waarbij een deel van haar eigen publiek podia in beide circuits zal bezoeken. Uit het plan blijkt echter niet duidelijk welke verdeling zij voor ogen heeft qua activiteiten in de verschillende podium- en festivalcircuits in de periode 2021-2024. Daarnaast is er nauwelijks sprake van een onderscheid in de aanvraag tussen het publieksbereik in de afgelopen jaren en de ambities voor de komende periode. Hierdoor blijft het onduidelijk waar eventueel mogelijkheden liggen om het publieksbereik verder te vergroten en te verbreden. De uitwerking van de publieksbenadering in de aanvraag vindt de commissie in dit verband weinig inventief en tamelijk standaard. Daarbij gaat de aanvrager er in de ogen van de commissie te gemakkelijk vanuit dat de bezoekers die ‘Mens’ hebben bezocht, ook bereikt zullen worden met ‘Wildernis’. De commissie vindt het positief dat de taken op het gebied van marketing en publiciteit helder zijn verdeeld tussen WENDE en de samenwerkingspartners.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.