De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als goed.
Zij kent Tonality als de organisatie waarin de activiteiten van het Rembrandt Frerichs trio zijn verenigd. Het trio bestaat naast pianist Frerichs uit bassist Tony Overwater en slagwerker Vinsent Planjer. Het trio combineert in de producties jazz en geïmproviseerde muziek met barok en Perzische muziek. Het trio speelt ook deels op een instrumentarium van oude instrumenten zoals de fortepiano en violone. Vaak wordt er met internationale gasten opgetreden. De concerten vinden plaats in het circuit van middelgrote concertzalen en festivals in Nederland. Ook wordt er op alternatieve locaties opgetreden, bijvoorbeeld in musea. De groep heeft een bloeiende internationale speelpraktijk.
De commissie vindt het vakmanschap dat in de concerten naar voren komt, groot. De individuele musici zijn allen zeer bekwaam op hun instrument en zij vindt dit goed naar voren komen in de improvisaties. De gasten met wie het Rembrandt Frerichs trio concerten doet, behoren volgens de commissie tot de wereldtop. Ook de manier waarop deze gastsolisten worden geïntegreerd in het groepsgeluid, getuigt van een diep respect voor elkaar en klinkt nergens geforceerd. Een goed voorbeeld hiervan vond de commissie de samenwerking met tarvirtuoos Hossein Alizadeh. De manier waarop de verschillende instrumenten, zoals fortepiano, violone en tar, op elkaar werden afgestemd vond de commissie subtiel met een grote diepgang.
De programma’s zijn volgens de commissie onderscheidend vanwege de veelzijdigheid van de muzikale combinaties. De artistieke signatuur van het trio komt volgens haar goed naar voren in minder gangbare producties. De aanpassingen aan de stemming van de instrumenten draagt ook bij aan de oorspronkelijkheid van het totaalgeluid. De commissie constateert dat het trio zich recentelijk meer lijkt toe te spitsen op jazzgeoriënteerde programma’s. Met de productie ‘Made in Europe’ met trompettist Paolo Fresu werden er voornamelijk Amerikaanse standards gespeeld. De commissie vindt dat er in soortgelijke programma’s te weinig een uitgesproken eigen visie op het repertoire naar voren komt.
De commissie vindt dat er een grote zeggingskracht uitgaat van de concerten van het trio. Dit wordt nog versterkt door de invloed die de gastsolisten hebben op het geheel. Er wordt met zichtbare intensiteit gemusiceerd en dat heeft volgens de commissie zijn weerslag op het publiek.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als goed.
De commissie constateert in het plan voor 2021-2024 dat Tonality vooral beproefde programmalijnen zal voortzetten. Nieuwe elementen betreffen de invulling ervan. In het gedegen uitgewerkte plan ziet de commissie ook voor de komende periode een veelzijdig programma terug met uiteenlopende intrigerende muzikale combinaties. Daarin blijft Tonality volgens de commissie trouw aan zijn artistieke uitgangspunt van drie muzikale tradities: jazz, barokmuziek en muziek uit het Midden-Oosten. De commissie waardeert de in het plan uitgesproken ambitie om te blijven vernieuwen en ziet die ambitie ook terug in de individuele uitwerking van de zeven programmalijnen. Of het nu gaat om de samensmelting van muziekgenres en speelstijlen van de drie dragers van Tonality in hun optreden als trio of om geplande programma’s als ‘Persian Connection’, ‘De Oude Wereldzee in muziek en beeld’, en ‘De Staalmeesters’. De samenwerking met deels nieuwe topsolisten en de prikkelend nieuwe muzikale invulling van deze programma’s vindt de commissie sterk bijdragen aan de oorspronkelijkheid van de plannen. De commissie ziet in de breedte van de zeven programmalijnen wel een risico dat deze kan wringen met één artistieke signatuur van Tonality. De commissie heeft er op basis van de in het plan benoemde grote reeks aan prominente gastmusici vertrouwen in dat het vakmanschap onverminderd van hoog niveau zal blijven.
De commissie is positief dat Tonality in haar plan nadrukkelijk het publiek als uitgangspunt neemt. Ook de voorgenomen creatie van nieuwe muziek uit meerdere genres en stijlen zullen de activiteiten van Tonality naar de commissie verwacht aansprekend maken voor publiek. Hetzelfde geldt voor de keus voor bijzondere speellocaties in combinatie met discipline-overstijgende activiteiten in bijvoorbeeld musea. Al deze elementen dragen er volgens de commissie toe bij dat zij vertrouwen heeft in de zeggingskracht van de projecten.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
De commissie constateert uit de plannen dat Tonality in de komende periode concerten zal geven met de cross-over tussen jazz, klassieke muziek en Arabische muziek. De commissie stelt vast dat het potentiële publiek voor dit aanbod klein is. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod eveneens klein is. De commissie is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie vindt het publieksprofiel van Tonality tamelijk breed met liefhebbers van jazz en improvisatie, klassieke muziek en Arabische muziek. De commissie leest in het plan dat Tonality met wat minder producties en voorstellingen per jaar behoorlijk meer publiek wil bereiken. Deze groei moet blijkens het plan geheel uit buitenlandse optredens komen, het publieksbereik in Nederland verandert niet. Het beoogd publieksbereik in Nederland vindt de commissie passen bij de potentie en aansluiten bij het gerealiseerde publieksbereik. Een kanttekening plaatst de commissie bij de positionering van Tonality. De commissie mist een reflectie op de naamsbekendheid van Tonality in relatie tot die van de groepen die onder Tonality vallen, en de daaruit voortvloeiende strategie in publieksbereik. Positief vindt de commissie in dit verband de voorgenomen samenwerking met speellocaties en het voornemen om aparte campagnes te voeren voor nieuw en huidig publiek. De uitwerking van de beide campagnes vindt de commissie echter te algemeen en te summier beschreven om goed zicht te krijgen om het bereiken van het beoogde publiek. De commissie mist daarin ook een reflectie op het huidige publiek en daaruit volgende conclusies voor noodzakelijke vervolgstappen.
De commissie merkt verder op dat Tonality haar publiek wil verjongen. De commissie vindt dit een goede ambitie, maar zij vindt de beschreven strategie daarvoor, het geven van workshops op pabo’s, te beperkt. Zij verwacht daar niet substantieel meer jongeren van in de zaal. Ook vindt zij de beschrijving van de inzet van sociale media te algemeen geformuleerd om te overtuigen dat hiermee effectief een jonge doelgroep zal worden bereikt. Verder valt de commissie op dat de verbindingen met de muziek uit het Midden-Oosten, die onderdeel is van het artistieke profiel van Tonality, potentieel kansen biedt voor het bereiken van een publiek met wortels in die regio. Dit wordt ook in het plan zelf vastgesteld, maar het valt de commissie op dat Tonality hier desondanks geen beleid op voert.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.