De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als ruim voldoende.
Zij kent Tomoko Mukaiyama als klassiek pianist die interdisciplinaire producties maakt op gebied van hedendaags gecomponeerde muziek en bekend klassiek repertoire. Tomoko Mukaiyama werkt vaak in samenwerking met andere kunstenaars, en de meeste producties staan in het teken van haar Japanse afkomst. De concerten vinden plaats in het circuit van middelgrote en grote concertzalen en festivals in Nederland. Tomoko Mukaiyama heeft een aanzienlijke buitenlandse speelpraktijk.
De commissie vindt het vakmanschap dat in het pianospel van Tomoko Mukaiyama naar voren komt, groot. De pianist heeft volgens haar een rauwe en ongepolijste manier van spelen waarbij expressie een belangrijk onderdeel is. Ook omringt Tomoko Mukaiyama zich met uitstekende musici en componisten. Zo vond de commissie bijvoorbeeld dat er in het samenspel met cellist Maya Fridman in ‘Grand Duet’ van Galina Ustvolskaya een grote aandacht voor detail te horen was.
Het experiment dat in al het werk duidelijk aanwezig is, wordt door de commissie gewaardeerd. Kenmerkend voor de producties van Tomoko Mukaiyama is dat er bijna altijd interdisciplinair wordt gewerkt. Volgens de commissie is dit een belangrijke eigenschap van de signatuur van de maker. De link met buitenmuzikale onderwerpen, zoals de Japanse cultuur en mode en design, maken dat de concerten een extra gelaagdheid krijgen. In de afgelopen periode miste de commissie hierin echter verdieping. Zo vond zij bijvoorbeeld de uitvoering van ‘Canto Ostinato’ afbreuk doen aan de oorspronkelijkheid van het totaal aan programma’s. Dit werk vindt de commissie dan ook minder goed passen bij de signatuur van Tomoko Mukaiyama.
De commissie vindt dat er een sterke zeggingskracht in de concerten naar voren komt. Zij is van mening dat de vormgeving tot de verbeelding spreekt, maar dat tegelijkertijd de spanningsboog niet altijd vastgehouden wordt. Hierdoor ervaart de commissie de concerten vooral op theatraal gebied als fragmentarisch. Zo vond zij bijvoorbeeld dat de synthese tussen vormgeving, theatraal spel en de muziek in ‘Me, Peer Gynt’ niet overtuigend was, waardoor er aan zeggingskracht werd ingeboet.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als ruim voldoende.
De commissie constateert dat Tomoko Mukaiyama Foundation vooral een serie beproefde programmalijnen uit het verleden zal voortzetten. De commissie vindt de plannen van Tomoko Mukaiyama Foundation prikkelend, zowel voor wat betreft de gekozen thema’s als de voorgenomen vormen van de voorstellingen. Hierin blijft de commissie de interdisciplinaire artistieke signatuur van Tomoko Mukaiyama sterk terugzien. Voorbeelden hiervan zijn ‘Identity’, waarin muziek, film, dans, mode en installaties samenkomen, en het project ‘Listen to her’ voor muziek en dans. De commissie is positief over de wijze waarop de sterke betrokkenheid van het publiek wordt beschreven. Die vormt, zo leest de commissie in het plan, mede de drijfveer van Tomoko Mukaiyama om zich op verschillende terreinen verder te willen ontwikkelen met als centrale vraag, hoe gaan we met elkaar om? Onder andere een gevarieerde keus aan samenwerkingspartners is daar het gevolg van. Deze elementen dragen volgens de commissie bij aan de oorspronkelijkheid van de plannen.
De commissie is kritisch over de soms korte beschrijving van projecten. Daardoor krijgt de commissie bijvoorbeeld geen duidelijk beeld van de verschillende onderdelen in de voorstellingen van ‘Youth’ en ‘Identity’. Ook blijft onuitgewerkt in het plan hoe de samenwerking met belangrijke partners als Club Guy & Roni en Nationale Opera en Ballet vorm zal krijgen in de voorstellingen. Op basis van de beschreven voortzetting van het artistiek kernteam en van de opgesomde reeks partners verwacht de commissie wel een continuering van het hoge vakmanschap van de voorstellingen.
Ook bij de verwachte zeggingskracht van de voorstellingen plaatst de commissie op basis van het plan een kanttekening. Tot de artistieke koers hoort ook de komende periode aandacht voor beeldende elementen en stilering in kleding, handeling en vormen. Dat wekt op zich positieve verwachtingen bij de commissie over de voor Tomoko Mukaiyama karakteristieke rol van vormgeving in de voorstellingen, maar de commissie mist bij veel beschreven activiteiten informatie over hoe de verschillende elementen van de voorstellingen op een aansprekende manier samenkomen.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als goed.
De commissie constateert op basis van het plan dat het werk van Tomoko Mukaiyama Foundation overwegend hedendaags gecomponeerde muziek zal betreffen, veelal in een interdisciplinaire context. De commissie stelt vast het potentiële publiek voor dit aanbod gemiddeld is. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod gemiddeld is. De commissie is van mening dat daarom sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat Tomoko Mukaiyama Foundation een duidelijk en herkenbaar beeld heeft van zijn publiek dat vooral uit liefhebbers van theater en klassieke muziek bestaat, aangevuld, met name bij festivals, met toeristen. Tomoko Mukaiyama Foundation wil het totale publieksbereik licht laten groeien, vooral in Nederland. De gekozen samenwerkingspartners, zoals het Oerol festival en Nationale Opera en Ballet, bieden daar een behoorlijke kans op, zo constateert de commissie. De commissie vindt de inhoudelijk gefundeerde keus voor specifieke doelgroepen per productie doordacht en kansrijk. Dat betreft bijvoorbeeld 65-plus ouderen bij het project ‘Youth’ en toeristen en klassieke muziekliefhebbers bij festivals. In de beschreven strategie voor publieksbereik vindt de commissie positieve punten in het voorgenomen relatiemanagement van de organisatie en de verschillende innovatieve marketingprojecten, zoals de werving van expats. Ook een behoorlijke online community in combinatie met offline events overtuigen de commissie van een gedegen aanpak. Positief vindt de commissie ook dat de organisatie zal investeren in marketing om de vaste marketingmedewerker meer armslag te geven. De commissie mist wel een analyse van het eigen publiek als het om de door Tomoko Mukaiyama Foundation geambieerde verjonging en verbreding van het publiek gaat. De organisatie laat zien daarvoor creatieve eigentijdse instrumenten te kunnen inzetten, zoals merchandise in samenwerking met Super T-market. De commissie had echter een beschrijving willen lezen van een wat systematischer aanpak voor het bereiken van een jonger en meer divers publiek.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.