De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als zeer goed.
Stichting Tijd van de Wolf is het gezelschap van theatermaker Alexandra Broeder. Zij werd aanvankelijk bekend door het creëren van voorstellingen waarin jonge meisjes de rollen speelden. In een droomachtige setting kwamen sinistere werelden voor een volwassen publiek tot leven. De laatste jaren houdt Alexandra Broeder zich vooral bezig op het snijvlak van theater en psychiatrie, waarbij zij voorstellingen maakt waarin cliënten uit de jeugdpsychiatrie optreden en hun leefwereld op poëtische en indringende wijze met het publiek gedeeld wordt. Het werk van Alexandra Broeder is vooral te zien in het vlakkevloercircuit.
De commissie vindt het vakmanschap van Tijd van de Wolf virtuoos. Zij constateert dat Alexandra Broeder in de producties waarin ze fictieve werelden creëert, de kinderen met wie ze werkt een speelstijl aanleert die vakkundig en eigen is. Ze werkt met jonge kinderen die ze overtuigend laat spelen zonder dat ze moeten acteren op een manier die boven hun macht ligt. De commissie noemt als voorbeeld de monoloog ‘Mona’ die Alexandra Broeder bij NTJong maakte in 2016, waarin een meisje van elf jaar oud een monoloog van een klein uur uitsprak. Dat getuigt van groot vakmanschap volgens de commissie. De commissie vindt dat spel, verhaallijnen en vormgeving worden ingezet om het publiek zo neer te zetten dat de voorstelling scenografisch optimaal werkt. In de projecten die ze samen met de cliënten van de jeugdpsychiatrische instelling De Bascule ontwikkelt, zoals ‘The Tree’, weet ze de kwetsbare meisjes respectvol en met kracht overtuigend hun eigen verhalen te laten vertellen.
De commissie is positief over de oorspronkelijkheid van de producties. Zij vindt de signatuur van Tijd van de Wolf uitzonderlijk onderscheidend in vorm, thematiek en spel. Zoals zij met het spel van de jonge kinderen een heel eigen wereld wist vorm te geven, hebben ook de producties die ze met cliënten van De Bascule ontwikkelt, een eigen signatuur. Alexandra Broeder weet naar de mening van de commissie de persoonlijke verhalen van de speelsters naar een abstracter niveau te tillen door verhalende elementen eraan toe te voegen. Daardoor krijgen ze volgens de commissie een theatrale kleur. Zij vindt de producties een hoge mate van herkenbaarheid hebben door de feeërieke, associatieve manier van vertellen. Als voorbeeld noemt de commissie ‘The Tree’, waarbij Alexandra Broeder de thematieken van destructief gedrag van kwetsbare jonge vrouwen vermengd heeft met verhalen uit een Zuid-Koreaanse roman. Hierin gaan volgens de commissie authenticiteit en theatraliteit hand in hand.
De commissie vindt dat de producties van Tijd van de Wolf veel zeggingskracht hebben. Het gezelschap trekt een breed publiek, dat uiteenloopt van theaterliefhebbers tot geïnteresseerden in de psychiatrie. Het gezelschap weet de diverse publieksgroepen mee te nemen in een abstracte wereld. De commissie signaleert de abstractie die het gezelschap hanteert in haar theatertaal, en constateert dat dat een drempel kan zijn als de kijker daarin niet volledig mee kan gaan. Niettemin vindt de commissie dat de voorstellingen beklijven door de gelaagdheid en intensiteit van de thema’s en performers, die het publiek niet onberoerd laten.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als goed.
De plannen voor 2021-2024 zijn volgens de commissie een interessante voortzetting van het werk dat Tijd van de Wolf de afgelopen jaren heeft laten zien, op het snijvlak van theater en psychiatrie. De keuze om verder te gaan op deze ingeslagen weg wordt goed gemotiveerd en zorgvuldig uitgewerkt in een meerjarenplan. De commissie constateert dat Alexandra Broeder vanuit een overtuigende intrinsieke motivatie de komende jaren het gegeven ‘trauma’ centraal stelt, en daarmee een boeiende samenhang tussen de verschillende projecten genereert. De artistieke uitgangspunten van de verschillende projecten vindt de commissie prikkelend. Zij vindt het ook interessant dat de verschillende projectplannen steeds een ander licht op dit overkoepelende thema laten schijnen.
De nauwkeurig uiteengezette werkwijze boezemt de commissie vertrouwen in. Zij vindt het positief dat Alexandra Broeder op integere wijze de psychisch kwetsbare jongeren met wie ze werkt als uitgangspunt neemt, en hun ook zeggenschap geeft. Daarbij opereert zij voortdurend vanuit haar eigen artistieke visie en kunstenaarschap, wat de commissie in hoge mate oorspronkelijk vindt.
Een nieuwe stap in de artistieke ontwikkeling is het maken van museale installaties. De commissie kan deze stap goed volgen en is van mening dat deze installatievorm past bij de abstractie die het gezelschap in zijn voorstellingen toepast. Verder stelt de commissie vast dat Tijd van de Wolf samenwerkt met een aantal passende en relevante partners, zoals De Bascule en Villa Voortman te Gent. Zij is er op basis van het plan van overtuigd dat deze partners een boeiende inhoudelijke bijdrage leveren aan het werk.
Een kleine kanttekening plaatst de commissie bij de dramaturgische lijn van de voorstellingen, waar het plan slechts beperkt zicht op biedt. Desalniettemin verwacht de commissie op basis van de interessante invalshoeken, de geschetste beelden, de beoogde partners in combinatie met het bewezen vakmanschap, dat de producties veelal een grote zeggingskracht zullen hebben.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
Zij constateert op basis van de plannen dat Tijd van de Wolf in de komende periode verdergaat met het maken van beeldende theatervoorstellingen waarin psychisch kwetsbare jongeren centraal staan. Zij stelt vast dat het potentiële publiek voor dit type aanbod beperkt is. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod eveneens beperkt is. De commissie is van mening dat daarom sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
Het gezelschap weet zich met het specifieke aanbod dat het brengt, duidelijk te positioneren en bereikt daarmee een passend publiek. De commissie waardeert dat het gezelschap een breed publiek bereikt ondanks dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod beperkt is. Tijd van de Wolf verwacht in de komende jaren nieuwe publieksgroepen aan te trekken, naast de bestaande vaste achterban. De focus ligt daarbij op de groei van het aantal bezoekers binnen de doelgroepen van GGZ-professionals, ervaringsdeskundigen en hun directe omgeving, en museumbezoekers. De commissie vindt het positief dat het gezelschap zich blijft concentreren op het bereiken van andere doelgroepen dan de reguliere theaterbezoeker. Hierdoor verwacht zij dat Tijd van de Wolf een bijzondere bijdrage gaat leveren aan de verbreding van het publiek. De commissie plaats hierbij wel een kanttekening. Zij mist in de aanvraag een gerichtere strategie voor het bereiken van deze doelgroepen. Het is op zich positief dat Tijd van de Wolf in dit kader gebruikmaakt van de kennis en ervaring van de samenwerkingspartners, maar de commissie had in de aanvraag meer willen lezen over de eigen publieksvisie en de wijze waarop het gezelschap zijn publiek aan zich bindt. Verder vindt de commissie het idee van de contextprogramma’s en de voorgenomen samenwerking met een content developer interessant, maar ziet zij dit nog weinig uitgewerkt. In hoeverre deze initiatieven van invloed zijn op het bereiken van de gewenste doelgroepen is haar daarom niet duidelijk.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.