De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als zwak.
Theater Gajes is een gezelschap dat straattheaterproducties ontwikkelt en uitvoert. Met een aantal voorstellingen toert zij door binnen- en buitenland langs verschillende festivals. Naast de reizende voorstellingen houdt Theater Gajes zich bezig met het maken van buitentheatervoorstellingen die voor een specifieke locatie en/of festival worden ontwikkeld. Het gezelschap ziet het als zijn missie om theater de straat op te brengen, om zo duizenden mensen in contact te brengen met verbeelding en maatschappelijk actuele vraagstukken via buitentheater.
De commissie is negatief over het vakmanschap van Theater Gajes. Zij vindt de regie en dramaturgie niet overtuigend. De speltechniek van de acteurs vindt de commissie over het algemeen voldoende, maar er wordt zo groot gespeeld dat alle nuance verdwijnt. In de voorstelling ‘Odyssee’ beoogt het gezelschap een groots spektakel neer te zetten. Dat lukt ook, maar artistiek-inhoudelijk schiet de voorstelling tekort, volgens de commissie. ‘Odyssee’ gaat volgens de makers “over alle ontheemde mensen”, maar de makers voegen geen elementen toe die verwijzen naar een groter thema. De dramaturgie beperkt zich tot een verteller die eerst het verhaal vertelt, dat daarna letterlijk wordt uitgebeeld. Er wordt gebruikgemaakt van eenvoudige trucs voor maximaal effect. Bij straattheater is het publiek onderdeel van de vorm, maar de commissie stelt vast dat het gezelschap technisch nog weinig controle heeft over het publiek.
De commissie vindt de producties van Theater Gajes herkenbaar als straattheater, maar deze zijn binnen het genre weinig oorspronkelijk. De concepten voor voorstellingen zijn in beginsel interessant, zoals in ‘Stormkop’, waarin het doel was het publiek te laten voelen hoe overprikkeld iemand kan zijn. Maar de uitwerking is niet oorspronkelijk en ontstijgt de conceptfase niet. De commissie ziet ook in de thematieken en de methodieken die Theater Gajes hanteert, geen duidelijke eigen signatuur.
De commissie vindt de zeggingskracht van Theater Gajes beperkt. In de voorstelling ‘Stormkop’ werd er gewerkt met leerlingen uit het speciaal onderwijs. De beperkte inzet van die leerlingen in de voorstelling droeg volgens de commissie nauwelijks bij aan het vergroten van de weerslag op het publiek. In de voorstelling ‘Het Beloofde Land’ biedt het spektakel in de open lucht een aantal verrassende momenten voor het publiek, maar de commissie is er niet van overtuigd dat het publiek de gelaagdheid ervaart waar Theater Gajes naar streeft. Zij vindt de theatrale vorm van de productie basaal en oppervlakkig uitgewerkt, waardoor de inhoud volgens haar niet beklijft.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als zwak.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens de commissie een voortzetting van het werk dat Theater Gajes in de afgelopen jaren heeft laten zien. Het gezelschap streeft naar verdere kwaliteitsverbetering en artistieke groei. De commissie ziet dit voornemen slechts beperkt uitgewerkt in het plan. Zo wordt het niet duidelijk met welke regisseurs en choreografen wordt gewerkt, welke expertise zij inbrengen en in hoeverre zij bijdragen aan de beoogde artistieke groei. De commissie ziet dan ook geen aanknopingspunten die aannemelijk maken dat het gezelschap de kwaliteit van de voorstellingen op een hoger niveau brengt.
De commissie is kritisch over de oorspronkelijkheid van de plannen. Theater Gajes kiest in haar ogen voor enkele interessante maatschappelijke thema’s, zoals kapitalisme, klimaatverandering en dakloosheid, maar de commissie ziet deze thema’s weinig gelaagd uitgewerkt. Het wordt haar niet helder wat de visie van de makers is op de verschillende thema’s en hoe deze zich vertaalt naar de verschillende producties. Hierdoor is de artistieke signatuur onhelder.
De zoektocht naar publieksparticipatie vindt de commissie in beginsel prikkelend, maar enigszins clichématig geschetst. Zo vindt zij de bulldozer die klaarstaat om het publiek in te rijden in ‘Bloedzone’, en de verdeling van het publiek in twee groepen voor ‘Op Stand’ een wat letterlijke vertaling van de respectievelijke thema’s geweld en polarisatie. Ook mist de commissie een reflectie van de makers op hun eerdere ervaringen met soortgelijke interacties met het publiek.
Verder vindt de commissie het een gemis dat de aanvrager nauwelijks ingaat op de visuele aspecten van de voorstellingen en op het gebruik van de buitenruimte, wat zij voor de beleving van straattheater essentieel acht. Ook ontbreken er een regievisie, een dramaturgische zienswijze of duidelijke onderzoeksplannen die inzicht geven in de uitwerking van de voorstellingen.
De commissie verwacht op basis van het plan dat het publiek verrast wordt door de spontane aanwezigheid van theater in de openbare ruimte. De eenduidige uitwerking van de thematieken bemoeilijkt evenwel het aankaarten van maatschappelijke vraagstukken. De commissie is er niet van overtuigd dat Theater Gajes zijn zienswijzen overtuigend over het voetlicht zal brengen. Om die reden is zij er niet van overtuigd dat de producties over een hoge mate van zeggingskracht zullen beschikken.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
Theater Gajes maakt straattheater, dat zowel op festivals als in de openbare ruimte speelt. De commissie stelt vast dat het potentiële publiek voor dergelijk aanbod groot is en het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod gemiddeld. Zij is van mening dat er sprake is van een potentieel zeer interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie vindt het positief dat Theater Gajes een aanzienlijk aantal bezoekers weet te bereiken. Daarnaast bereikt het gezelschap een breed publiek, met diverse sociale, maatschappelijke en culturele achtergronden. Omdat Theater Gajes in de openbare ruimte werkt, bereikt het gezelschap bovendien ook publiek dat weinig naar het theater gaat. Op basis van het plan verwacht de commissie dat deze lijn wordt voortgezet. Zij plaatst hierbij een kanttekening, juist omdat het gezelschap de afgelopen jaren veelal op straattheaterfestivals en in de openbare ruimte heeft gespeeld. Hierdoor bestond een behoorlijk deel van het publiek uit toevallige voorbijgangers, en lijkt er in beperkte mate sprake van een opbouw van een vaste achterban.
De commissie vindt het in dat kader positief dat Theater Gajes in het plan reflecteert op de bezoekersaantallen en constateert dat er enige verbetering mogelijk is op het gebied van publieksbereik. Zo wil het gezelschap niet langer voornamelijk leunen op de inzet van de programmerende festivals, maar ook zelf een strategie voeren. Dit voornemen wordt echter nauwelijks geconcretiseerd of uitgewerkt in een deugdelijk plan. Dat vindt de commissie een gemis.
Op basis van het plan vertrouwt de commissie erop dat Theater Gajes zijn publiek weet te bestendigen. Zij is er echter niet van overtuigd dat Theater Gajes in de komende jaren zijn bekendheid en zijn achterban verder zal vergroten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.