De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als voldoende.
The 100Hands is een hedendaagse dansgezelschap in Breda dat onder leiding staat van dansers-choreografen Mojra Vogelnik-Škerlj en Jasper Džuki Jelen. In de interactieve dansvoorstellingen die The 100Hands ontwikkelt, speelt publieksparticipatie een belangrijke rol. The 100Hands is sinds 2017 aangesloten bij Plan Brabant. Het gezelschap speelt in het circuit van vlakkevloertheaters en op locatie.
De commissie is positief over het vakmanschap van Mojra Vogelnik-Škerlj en Jasper Džuki Jelen als performers. Zij plaatst echter een kanttekening bij hun vakmanschap als maker. Zo vindt de commissie de producties van The 100Hands in dramaturgisch opzicht nog weinig evenwichtig. Hierdoor komt de choreografische kwaliteit van het werk niet altijd goed tot zijn recht.
Over de oorspronkelijkheid van het werk van Mojra Vogelnik-Škerlj en Jasper Džuki Jelen is de commissie kritisch. Zij vindt het interessant dat de makers zich bij de ontwikkeling van hun fysieke vocabulaire putten uit partneringtechniek en martial arts, maar stelt vast dat de danstaal van het duo nog weinig uitgesproken is. De commissie constateert dat The 100Hands zijn producties creëert vanuit een vast concept, waarbij de fysieke ontmoeting van mensen steeds het vertrekpunt is. Zij is van mening dat de makers nog zoekende zijn naar een onderscheidende werkwijze om deze vorm van publieksparticipatie tot stand te brengen. Hierdoor is het resultaat van hun experimenten nog sterk wisselend.
De commissie vindt dat ook de zeggingskracht van het werk van The 100Hands wisselend is. De gemeenschappelijke ervaring die de makers willen bereiken met het publiek kwam niet goed uit de verf in ‘Show Me’, omdat het experiment daarin naar haar mening niet ver genoeg werd doorgevoerd. In het geval van ‘Matta Matta’ voegde de gekozen vorm weinig toe aan de dansinhoudelijke betekenis van de voorstelling. In de productie ’25 Feet’, slaagden de makers er naar de mening van de commissie wel in om het publiek een prikkelende dansinhoudelijke beleving te bieden. In deze voorstelling ontvouwde het thema ‘ruimtelijkheid’ zich stap voor stap; gelijk opgaand met het vertrouwen dat de makers wisten te winnen bij het publiek om zelf mee te gaan in de performance.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als voldoende.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens de commissie een continuering van het werk dat The 100Hands in de afgelopen jaren heeft laten zien. De commissie constateert dat het gezelschap een grote urgentie voelt om in zijn werk maatschappelijke vraagstukken aan de kaak te stellen. Zij heeft waardering voor deze keuze en vindt het plan getuigen van een zekere bevlogenheid.
De commissie zet kritische kanttekeningen bij de oorspronkelijkheid van de plannen. Zij vindt de gekozen thema’s voor de nieuwe projecten algemeen geformuleerd en mist een artistiek kader waarbinnen The 100Hands opereert. Zoals bij het concept van ‘Exchange Project’, dat volgens de commissie vooral als psychologisch onderzoek is uitgedacht, maar waarbij niet wordt ingegaan op de artistieke vertaling hiervan. Ook wanneer er voortgebouwd wordt op eerder werk, vindt de commissie de artistieke uitwerking mager. Zoals bij ‘Tender Violence’, waarbij het niet duidelijk is wat het in 2015 uitgevoerde onderzoek naar verschillende omgangsvormen tussen mannen en vrouwen opgeleverd heeft en hoe daar in de nieuwe productie op voortgebouwd wordt.
Verder constateert de commissie dat Mojra Vogelnik-Škerlj en Jasper Džuki Jelen nauwelijks aandacht besteden aan ontwikkelpunten wat betreft hun eigen kunstenaarschap. Zoals hiervoor opgemerkt verdient de danstaal van de makers de nodige aandacht. De commissie vindt het daarom een gemis dat het plan geen strategie bevat om een positieve ontwikkeling in de artistieke signatuur van The 100Hands te stimuleren.
De commissie is van mening dat The 100Hands in het plan zorgvuldig beschrijft hoe het interactie met zijn publiek wil veroorzaken. Het gezelschap denkt volgens de commissie goed na over manieren om het vertrouwen van de toeschouwer te winnen. Dit gebeurt bijvoorbeeld door voorafgaand aan de voorstelling specifieke afspraken met de toeschouwer te maken. De toelichting op de Physical Engagement Practice (PEP), waarmee publieksparticipatie tot stand komt, vindt de commissie echter ontoereikend. Aangezien het gezelschap publieksparticipatie als kernprincipe in zijn werk toepast, had het plan haar een duidelijk beeld moeten geven van hoe dit in de praktijk uitpakt. Al met al is de commissie er niet van overtuigd dat de nieuwe projecten over een grote mate van zeggingskracht zullen beschikken.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie constateert uit de plannen dat The 100Hands in de komende periode moderne dansvoorstellingen met publieksparticipatie wil verzorgen. De commissie stelt vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod gemiddeld van omvang is en dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod eveneens gemiddeld is. Zij is daarom van mening dat er sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat The 100Hands nog maar kort actief is, en zijn werk de afgelopen periode voornamelijk in regio Zuid en in het buitenland gepresenteerd heeft. Het gezelschap heeft met behulp van Plan Brabant in de provincie Noord-Brabant een redelijk publieksbereik opgebouwd. The 100Hands was in andere regio’s nog beperkt zichtbaar. De commissie is daarom redelijk positief over de positionering en het publieksbereik in Brabant, maar vindt dat er daarbuiten nog flinke stappen te zetten zijn.
Op basis van het plan constateert de commissie dat het gezelschap ambitieus is en een intensief plan beschrijft om zijn landelijke publieksbereik voor de komende periode te vergroten. Hoewel de commissie deze ambitieuze insteek positief noemt, vindt zij de beoogde publieksgroei niet in verhouding staan tot het eerder gerealiseerde aantal speelbeurten en publieksbereik in Nederland. Tegelijkertijd is zij wel positief over de publieksvisie van The 100Hands en de verschillende activiteiten die het gezelschap beschrijft om een community op te bouwen.
De commissie vindt het relevant dat het gezelschap nadenkt over zijn eigen spreidingspotentie en over welk project bij welk podium past. Zij verwacht dat The 100Hands speelmogelijkheden heeft buiten het theatercircuit, zoals de zakelijke markt en het scholencircuit. Het plan beschrijft echter geen sterke strategie om dat potentieel te benutten, waardoor de verwachtingen van de commissie op dit punt enigszins gematigd zijn.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.