De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als goed.
Stichting Tg. Winterberg is een theatergezelschap dat beeldend theater maakt met poppen, objecten, installaties en acteurs. De voorstellingen zijn visueel-poëtisch en baseren zich op zorgvuldig gekozen thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van jong en oud. De artistiek leider van het gezelschap is Marlyn Coetsier. De voorstellingen zijn vooral te zien in het vlakkevloercircuit en in kleine zalen.
De commissie vindt het poppenspel in beeld, verhaallijnen en aanwezigheid op het toneel getuigen van groot vakmanschap. Tg. Winterberg heeft volgens haar een transparante manier van poppenspelen waardoor het publiek niet alleen kijkt naar wat er gebeurt, maar ook naar hoe het gebeurt. Dit voegt volgens de commissie gelaagdheid en kwetsbaarheid toe aan de producties. Zij vindt ook dat de verhalen fijnzinnig en invoelbaar worden gemaakt door de spelers. De commissie plaatst een kanttekening bij het gebruik van muziek in de voorstellingen. Zij vindt dat de transparante stijl van het gezelschap daarin niet consequent wordt doorgetrokken, omdat de rol van de musicus niet inzichtelijk wordt gemaakt voor het publiek. De commissie meent dat deze stijlbreuk afbreuk doet aan het vakmanschap.
De commissie is positief over de oorspronkelijkheid van de producties. Zij vindt de wijze waarop het gezelschap trouw blijft aan de vaste waarden van het traditionele poppenspel en deze weet toe te passen in verhalen van nu, eigen. De commissie vindt dat het gezelschap een duidelijke signatuur heeft die ontleend wordt aan de manier van vertellen en de aanwezigheid van Marlyn Coetsier zelf op het toneel. Die signatuur ziet ze terug in de poppen vervaardigd uit stukken stof, huis-tuin-en keukenmaterialen, en in de archetypische poppen. De commissie is van mening dat al deze elementen samen bijdragen aan de oorspronkelijkheid van de producties. Ze noemt als voorbeeld ‘In de kelder staat een huis’, de productie die een Zilveren Krekel won.
De commissie is positief over de zeggingskracht van de producties. Tg. Winterberg richt zich op jong publiek en biedt een eerste theaterervaring aan de allerkleinsten, maar fascineert ook een volwassen publiek, aldus de commissie. De producties hebben bovendien sensibiliteit die aansluit op de leefwereld van de doelgroep, wat de zeggingskracht vergroot.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als goed.
De plannen voor 2021-2024 vormen volgens de commissie een voortzetting van het werk dat Tg. Winterberg in de afgelopen jaren heeft laten zien. De artistieke koers, waarbij poppen- en objecttheater op een poëtische manier worden ingezet voor verfijnde vertellingen, wordt gecontinueerd. Tg. Winterberg beschrijft enkele duidelijke en goed gemotiveerde ontwikkeldoelen, zoals het werken met videoanimaties.
Uit de plannen spreekt een groot inlevingsvermogen in de belevingswereld van het jonge publiek, aldus de commissie. Zij waardeert de kundigheid waarmee de makers de verschillende onderwerpen koppelen aan passende leeftijdscategorieën. De artistieke uitgangspunten vindt de commissie getuigen van een oorspronkelijke visie, en zij vindt de gekozen thematieken interessant – zowel voor een jeugdig als een volwassen publiek. De vormgevingsideeën vindt de commissie eveneens aansprekend, zoals de draaiende schijf en het ronde videobeeld in ‘Aan de andere kant’, de globebar in ‘Haast’ en de yurt in ‘Huis’. Dat Marlyn Coetsier voor de ontwikkeling van die laatste voorstelling kiest voor een samenwerking met de jonge maker Ruta van Hoof, vindt de commissie positief. De samenwerking biedt volgens haar perspectief op een prikkelende artistieke kruisbestuiving.
Verder kiest Tg. Winterberg voor passende artistieke partners zoals Feikes Huis, en weet het gezelschap deze keuzes helder te onderbouwen. De commissie constateert dat Tg. Winterberg de komende jaren drie nieuwe jeugdvoorstellingen en een voorstelling voor volwassen wil creëren. De concepten voor de jeugdproducties vindt de commissie nauwkeurig beschreven en gedegen uitgewerkt. Op basis van het plan krijgt zij een goed beeld bij de te verwachten voorstellingen.
Een kleine kanttekening plaatst de commissie bij het plan voor ‘Complete handleiding van dingen waar je dood aan gaat’, een voorstelling voor volwassenen. De crisis waarin het hoofdpersonage verkeert, vindt de commissie wat beperkt uitgewerkt, evenals de beoogde dramaturgische lijn.
Op basis van het zorgvuldig uitgewerkte plan, de prikkelende artistieke uitganspunten en het bewezen vakmanschap van Tg. Winterberg verwacht de commissie voorstellingen met grote zeggingskracht.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie constateert uit de plannen dat Tg. Winterberg in de komende periode verdergaat met het maken van beeldend jeugdtheater. Zij stelt vast dat het aantal aanbieders dat soortgelijk aanbod maakt groot is. De commissie stelt tegelijk vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod eveneens groot is. De commissie is van mening dat daarom sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
Het gezelschap weet zich met het specifieke aanbod dat het brengt, herkenbaar te positioneren voor het publiek, aldus de commissie. De afgelopen jaren was het publieksbereik wat beperkt ten opzichte van het potentieel, maar de commissie leest nu een stevige inhoudelijke onderbouwing in het plan. Tg. Winterberg hield de capaciteit per voorstelling de afgelopen jaren bewust laag om de kwaliteit van het werk te waarborgen. In de komende jaren streeft Tg. Winterberg naar een toename van het aantal bezoekers, en vergroot daartoe de capaciteit per voorstelling. Ook deze keuze wordt goed gemotiveerd, waardoor de commissie hierin een kans ziet voor vergroting van het publieksbereik. Zij plaatst wel een kanttekening bij de publiekbenadering. Zij vindt de gehanteerde drietrapsstrategie van enthousiasmeren, activeren en herinneren aansprekend en bewezen effectief, maar de aanvrager lijkt vooralsnog geen extra stappen te zetten om het aantal bezoekers te doen toenemen. Hierdoor staat de gewenste vergroting van de publieksaantallen niet zonder meer vast. Over het idee om visitevoorstellingen te spelen op locatie, en zo kinderen te bereiken die weinig met theater in aanraking komen, is de commissie positief. Zij ziet hierin een eerste stap richting publieksverbreding.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.