De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als voldoende.
Stichting TG Nomen maakt sociaal-artistieke theaterprojecten, onder de artistieke leiding van Hanna van Mourik Broekman. De projecten worden Stormkamers genoemd: interactieve theatrale ontmoetingen en voorstellingen. Vanuit standplaats Breda maakt TG Nomen schijnbaar onoverbrugbare kloven en vooroordelen over maatschappelijk vraagstukken bespreekbaar. Het gezelschap speelt op de vlakkevloer en in de grote zaal, door heel Nederland.
De commissie is gematigd positief over het vakmanschap van TG Nomen. Ze constateert dat de makers de afgelopen jaren enige vakkundigheid hebben verworven in de methode van de Stormkamer. TG Nomen heeft een heldere werkwijze ontwikkeld, waarin stapsgewijs wordt toegewerkt naar een theatervoorstelling. Het publiek heeft daarin een participerende rol. De fases voorafgaand aan de voorstelling, zoals De Tafel en De Ontmoeting, vindt de commissie interessant, maar slechts in beperkte mate theatraal. Zo ontbreken in deze ontmoetingen soms scherpte en urgentie. Dit vindt de commissie een gemis.
In de ontwikkeling van de Stormkamermethode ziet de commissie een zekere signatuur van de makers. Het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, het betrekken van experts en interacteren met het publiek, is op zich niet uniek, maar TG Nomen heeft deze werkwijze goed doordacht en in een eigen methode gegoten. Als het gaat om de oorspronkelijkheid van de theatervoorstellingen, is de commissie kritischer. De gekozen theatrale vorm mist volgens haar eigenheid en spanning, en doet hier en daar wat gedateerd aan.
De commissie vindt dat het werk van TG Nomen enige zeggingskracht heeft in het directe contact met het publiek. De speerpunten van het gezelschap zijn weliswaar social engineering en publieksparticipatie, maar de commissie merkt op dat de invloed van het publiek in de praktijk beperkt is, omdat het in de voorstellingen nergens echt uitgedaagd wordt. Zo ligt in ‘Voor wie is niets onmogelijk’ het verhaal goeddeels stil tijdens de publieksmomenten en beïnvloeden de toeschouwers nauwelijks het verloop van het verhaal.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als voldoende.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens de commissie een voortzetting van het werk dat TG Nomen in de afgelopen jaren heeft laten zien. De artistieke koers, gekenmerkt door de toepassing van de Stormkamermethodiek, wordt de komende periode gecontinueerd.
Er spreekt een grote sociale en maatschappelijke betrokkenheid uit de plannen, aldus de commissie. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de inzet van stadsdramaturgen en de samenwerking met regionale scholen. De overkoepelende vraag ‘Wat is waarheid?’, die aan het meerjarenplan ten grondslag ligt, vindt de commissie in dat opzicht passend en interessant. De consequente toepassing van de Stormkamermethode vindt zij bijdragen aan de signatuur van het gezelschap. Zij vindt het echter een gemis dat de makers hun werkwijze nauwelijks motiveren of erop reflecteren. Ook worden geen verbeter- of ontwikkelpunten geformuleerd, waardoor er nauwelijks sprake lijkt van artistieke vernieuwing of ontwikkeling.
De commissie vindt de gekozen thema’s voor de komende jaren prikkelend, maar ziet deze slechts beperkt uitgewerkt. Ook de artistieke uitganspunten vindt zij mager uitgewerkt. Zij mist een positionering van de makers ten opzichte van de thema’s. TG Nomen wil verschillende perspectieven op een thema blootleggen, maar de commissie mist een eigen visie van de makers op de thema’s. De commissie is daarom niet overtuigd van de oorspronkelijkheid van de activiteiten.
TG Nomen wil een dialoog tot stand brengen, kloven overbruggen en tegenstellingen opzoeken. In het licht van die ambitie vindt de commissie het van belang dat er zowel in het publiek als binnen de eigen organisatie verschillende perspectieven gerepresenteerd zijn. Dit vindt zij nu slechts beperkt het geval, waardoor zij in beperkte mate overtuigd is van de zeggingskracht. Als voorbeeld noemt zij De Salon bij de Stormkamer ‘Zoeken’. Op zich is het positief dat dit programma een gesprek bewerkstelligt tussen denkers, doeners en kunstenaars. De deelnemers lijken echter veelal betrokken bij het onderwerp en vormen een vrij homogene groep. Hierdoor komen mogelijk interessante tegengeluiden nauwelijks aan bod, waardoor de gesprekken, de ontmoetingen en uiteindelijk de voorstellingen aan impact inboeten, aldus de commissie.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
Zij constateert uit de plannen dat TG Nomen sociaal-artistieke producties maakt, die bestaan uit interactieve theatrale ontmoetingen en voorstellingen. De commissie stelt vast dat het potentiële publiek voor dit type aanbod beperkt is. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod eveneens beperkt is. Zij is daarom van mening dat er sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat TG Nomen stevig geworteld is in de regio en dat het gezelschap daar ook een bij het aanbod passend aantal bezoekers weet te trekken. De vaste samenwerking met enkele Brabantse theaters, scholen en maatschappelijke instellingen vindt de commissie bijdragen aan de publieksfunctie van TG Nomen in de regio.
In de aanvraag onderscheidt TG Nomen twee primaire doelgroepen: de geografische en de thematische. De commissie constateert dat beide doelgroepen voornamelijk bestaan uit enerzijds cultuurliefhebbers en anderzijds betrokkenen bij het onderwerp. Gezien de ambitie om “schijnbaar onoverbrugbare kloven” te dichten mist de commissie een visie op het bereik van een meer divers publiek dat verschillende opvattingen herbergt.
De commissie vindt het positief dat de aanvrager een aantal duidelijke marketingdoelstellingen omschrijft, maar zij vindt de uitwerking van de marketingstrategie beperkt. Een vernieuwde website is een goede stap, maar het plan maakt niet inzichtelijk hoe TG Nomen het aantal websitebezoekers verhoogt, en hoe dit leidt tot een hoger bezoekersaantal bij de voorstellingen.
TG Nomen is voornemens om in de komende jaren meer landelijke bekendheid te verwerven en ook buiten Noord-Brabant te spelen. De commissie vindt dit een mooi streven, maar ziet dit weinig concreet uitgewerkt in het plan. Zij is er daarom niet van overtuigd dat TG Nomen in 2024 daadwerkelijk een groter landelijk bereik heeft.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.