De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als ruim voldoende.
Theatergroep Echo (tgECHO) uit Arnhem is opgericht in 2010 door Anna Schoen en Lotte Dunselman. tgECHO beweegt zich tussen beeldend theater en bewegingstheater, performance en nieuw Nederlands teksttheater. Aan de basis van het maakproces staat altijd een op maat geschreven script, dat op de vloer een beeldende en fysieke vertaling krijgt. De voorstellingen zijn vooral te zien in het vlakkevloercircuit.
De commissie vindt het vakmanschap van tgECHO gedegen. Het gezelschap heeft volgens haar een grote en geëxalteerde speelstijl die vervreemdend werkt. De commissie constateert dat er sprake is van een goede vormgeving in de voorstellingen, en de teksten van schrijvers als Jibbe Willems, met wie het gezelschap samenwerkt, zijn van hoog niveau. De commissie vindt spel en regie over het algemeen goed, maar constateert wel dat de thematieken en het maatschappelijke engagement dat tgECHO nastreeft, soms ondergesneeuwd raken als het absurdisme in de voorstellingen niet goed is gedoseerd. Dat doet naar haar mening afbreuk aan het vakmanschap. De commissie plaatst ook een kanttekening bij de dramaturgie van de producties, die zij wisselend vindt.
De commissie is positief over de oorspronkelijkheid van de producties. In haar ogen heeft tgECHO een herkenbare, grillige stijl ontwikkeld die in combinatie met de uitgesproken vormgeving zorgt voor een duidelijke signatuur van het gezelschap. De combinatie van tekst, fysiek spel en maatschappelijk engagement zorgt volgens de commissie voor een interessant theatraal voorstel dat het publiek wordt aangeboden. Zij vindt ‘De Moraalridder’ daar een goed voorbeeld van. De commissie constateert dat het gezelschap kleine intermenselijke situaties, sociale conventies en codes op een eigenzinnige manier weet te vertalen in een specifiek idioom, wat bijdraagt aan de oorspronkelijkheid van de voorstellingen.
De commissie is gematigd positief over de zeggingskracht van de voorstellingen van tgECHO. Zij signaleert dat het werk aansluiting vindt bij een publiek dat actief wil investeren in de beleving, en dat emoties als verwarring en confrontatie waardeert. Ook waardeert zij de kwetsbaarheid die het gezelschap toont door het publiek intellectueel uit te dagen. De commissie constateert echter ook een mate van ontoegankelijkheid van de producties vanwege de soms verontrustende vorm, waarmee sommige toeschouwers op afstand worden gehouden. De commissie voegt hier aan toe dat de inhoud soms ondergeschikt voelt aan de vorm.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als voldoende.
De commissie constateert dat er een wijziging heeft plaatsgevonden in het artistieke kernteam: Lotte Dunselman is uit het artistieke team getreden, waardoor de artistieke leiding in de komende periode in handen ligt van Anna Schoen. Volgens het plan leidt dit tot een meer wetenschappelijke, filosofische en abstracte benadering van de voorstellingsthema’s.
De plannen voor 2021-2024 bestaan volgens tgECHO uit zes “vriendelijke dystopieën”. De voorstellingsplannen bevatten volgens de commissie een aantal aansprekende artistieke uitgangspunten, zoals dood, geboorte en ouderschap in de voorstelling ‘ECHO’, en de inzet van artificiële intelligentie binnen een sociaal experiment in ‘HAI’. Zij vindt het positief dat tgECHO het artistieke experiment niet lijkt te schuwen. Hierdoor lijkt de voor het gezelschap zo herkenbare grilligheid te worden gecontinueerd.
De commissie vindt de aanvraag als geheel echter niet getuigen van een overkoepelende artistieke visie. Zij constateert dat tgECHO de komende jaren een aantal uiteenlopende voorstellingen (co)produceert, maar dat een rode draad ontbreekt. De commissie ervaart weinig samenhang tussen de visie van het gezelschap en de uitwerking van de projecten. Zo mist zij bijvoorbeeld een onderbouwing voor het brede palet aan artistieke partners en een toelichting op hoe deze zich verhouden tot de signatuur van tgECHO. Hierdoor leest de aanvraag als een verzameling aansprekende ideeën. Dit doet volgens de commissie afbreuk aan de oorspronkelijkheid van de plannen.
De uitwerking van de plannen vindt de commissie weinig concreet. Zo wordt voor ‘HAI’ met complexe materie als artificiële intelligentie gewerkt, maar maakt het plan niet inzichtelijk hoe de makers te werk gaan. Ook wordt het niet helder op welke manier taal, dans en muziek samenkomen in ‘Twee geliefden op zoek naar een droomhuis’. De commissie mist een visie op regie en dramaturgie in de plannen, waardoor zij geen beeld krijgt van de wijze waarop de verschillende vorm- en stijlelementen worden samengevoegd tot een gelaagd geheel.
Het gedegen vakmanschap en de prikkelende thematieken bieden wel perspectief op aansprekende voorstellingen. De beperkte uitwerking van de plannen kan de commissie echter niet overtuigen van voorstellingen met een hoge mate van zeggingskracht.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
De commissie constateert op basis van de plannen dat tgECHO absurdistische voorstellingen maakt op basis van nieuw geschreven teksten. Zij stelt vast dat aantal aanbieders van dit soort aanbod groot is. Tegelijk stelt de commissie vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod eveneens groot is. De commissie is daarom van mening dat er sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat tgECHO de afgelopen jaren maar een beperkt deel van het potentiele publiek wist te bereiken. Het gezelschap kon rekenen op een redelijk aantal bezoekers per voorstelling, maar de commissie vindt dat het publiek uit een wat smalle groep bestaat van avontuurlijke theaterliefhebbers, jonge stedelijke creatievelingen en vakgenoten.
De commissie vindt het in dat licht bezien positief dat het gezelschap streeft naar een groter bereik en effectievere marketing, maar hoe dat wordt bewerkstelligd maakt het plan niet duidelijk. tgECHO benoemt een aantal doelgroepen waarvoor het werk geschikt is, waarvan de commissie ‘jongeren’ een interessante vindt. Jongeren lijken volgens de commissie echter niet automatisch de weg naar tgECHO te vinden. Mede omdat jongeren als een belangrijke doelgroep worden geformuleerd, vindt de commissie het een gemis dat hierop niet wordt gereflecteerd door tgECHO.
Verder constateert de commissie dat tgECHO per voorstelling specifieke doelgroepen wil benaderen, die gerelateerd zijn aan het onderwerp. Het plan geeft echter weinig inzicht in de strategie die het gezelschap hieraan verbindt. Het plan benoemt een aantal actiepunten en maatschappelijke partners, maar beschrijft niet hoe de samenwerking met deze instellingen eruitziet, en hoe deze bijdragen aan de verbreding van het publiek. De commissie leest wel een aantal ambities als het gaat om publieksbereik, maar vindt de uitwerking van de plannen te summier.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.