De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van werk van de makers als voldoende.
Stichting Tall Tales Company is opgericht in 2013 en wordt geleid door het circusduo Harm van der Laan en Maartje Bonarius. Tall Tales Company heeft als kernactiviteit het maken van circustheatervoorstellingen, waarin het circustechnieken als acrobatiek en objectmanipulatie combineert met vaak vrolijke en luchtige verhalen. Het gezelschap speelt met name op festivals in het hele land.
De commissie vindt het vakmanschap gedegen als het gaat om circusvaardigheden. Zij signaleert dat het gezelschap vooralsnog puur de circustechnieken gebruikt om een verhaal te vertellen. Dat resulteert volgens de commissie in vermakelijk entertainment met korte spanningsbogen, maar zij vindt het werk nog te summier wat betreft theatraliteit. Ook constateert de commissie dat het gebruik van de ruimte, de vaardigheden met de bal en het synchroniseren van de bewegingen in ‘One of These Days’ nog niet optimaal is. Zij waardeert de ambitie van Tall Tales Company om circus als kunstvorm verder te ontwikkelen, maar dat streven wordt nog niet voldoende waargemaakt. Zij vindt wel dat er een prikkelende aanzet voelbaar is in het onderzoek.
De commissie is kritisch over de oorspronkelijkheid van Tall Tales Company. De commissie vindt het gezelschap nog niet onderscheidend of herkenbaar in het veld. Ze constateert dat het inhoudelijk profiel van Tall Tales Company nog niet voldoende tot uitdrukking komt in de wijze waarop de circustechnieken gekoppeld worden aan het vertellen van een verhaal. Volgens de commissie geldt dit zowel voor het concept als voor de uitvoering. Naar haar mening gaat in de producties veel aandacht naar de perfectie en virtuositeit van de circuselementen ten koste van de verhaallijn. De producties zijn wat haar betreft nog onderontwikkeld in lengte, vormgeving en theatraliteit. De commissie vindt dit afdoen aan de oorspronkelijkheid van het werk.
De commissie constateert dat sommige producties van Tall Tales Company erin slagen tot de verbeelding van de toeschouwers te spreken. Het publiek was bijvoorbeeld gefascineerd door het jongleren met balletjes in ‘One of These Days’. De commissie is echter van mening dat de theatrale lijn in die voorstelling te zeer ondergeschikt was aan de acrobatiek, wat afbreuk deed aan de zeggingskracht.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van de activiteiten uit het plan als voldoende.
De plannen voor 2021-2024 vormen een voortzetting van het werk dat Tall Tales Company in de afgelopen jaren heeft laten zien. Tall Tales Company wil zich de komende jaren verder ontwikkelen tot circusstadsgezelschap van Rotterdam. In het plan wordt de ontwikkeling van het gezelschap tot nu toe helder uiteengezet.
De commissie constateert dat uit de aanvraag een sterke gedrevenheid van de makers spreekt. Niettemin vindt zij dat er slechts beperkt sprake is van een onderscheidende artistieke signatuur. Het gezelschap onderscheidt zich naar eigen zeggen van andere circusgezelschappen door te kiezen voor herkenbare en persoonlijke verhaallijnen. De commissie ziet dit aspect onder meer terug in het plan voor ‘The Traveller’, dat is gebaseerd op persoonlijke verhalen van de makers. Hoewel de commissie het uitgangspunt van persoonlijke verhaallijnen interessant vindt, mist zij bij de voorstellingsconcepten een authentieke visie op de regie, de dramaturgie en de beeldtaal. Dit doet in haar ogen afbreuk aan de oorspronkelijkheid van de plannen. Een voorbeeld hiervan is het plan voor ‘Portraits’, vier korte voorstellingen gebaseerd op persoonlijke verhalen van jonge circusmakers. De commissie had graag meer gelezen over de wijze waarop Tall Tales Company makers, circusvormen en verhalen selecteert en samenvoegt. Een beter zicht op de totstandkoming van de artistieke keuzes had de commissie meer perspectief kunnen geven op de ontwikkeling van de artistieke signatuur van Tall Tales Company.
De commissie is gematigd positief over de uitwerking van de plannen. Tall Tales Company brengt de inspiratiebronnen voor de verschillende producties helder over het voetlicht. De commissie krijgt hierdoor een beeld van de artistieke richting die de makers met hun producties op willen. Zo vindt de commissie de wijze waarop wordt gespeeld met de grens van humor, afschuw en fascinatie, gerelateerd aan luchtacrobatiek, in ‘A Clockwork Orange’ prikkelend. De commissie plaatst echter kanttekeningen bij de uitwerking van de artistieke concepten. Zij vindt bijvoorbeeld de zoektocht naar de ritmiek binnen het jongleren interessant, maar het wordt haar niet helder of, en zo ja, welke uitwerking dit heeft op de muzikale lijnen van de voorstellingen. Ook krijgt zij nauwelijks een beeld van de artistiek uitvoerenden per voorstelling en de functie van samenwerkingspartners als Korzo binnen het artistieke proces. Mede gelet op haar kritische kanttekeningen ten aanzien van het vakmanschap van de makers, is zij er op basis van de plannen niet van overtuigd dat de voorstellingen een hoge mate van zeggingskracht zullen hebben.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
Uit de plannen maakt zij op dat Tall Tales Company circusvoorstellingen maakt waarbij het verhaal leidend is. Zij stelt vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod van gemiddelde omvang is. Verder stelt zij vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod relatief beperkt is. De commissie is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel zeer interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie is van mening dat Tall Tales Company zich met zijn specifieke aanbod redelijk weet te positioneren. Daarmee heeft het gezelschap in de afgelopen jaren een behoorlijk aantal bezoekers per voorstelling bereikt. De commissie is echter gematigd positief over de plannen. Zij merkt op dat het merendeel van de bezoekers in de afgelopen jaren bestond uit niet betalende bezoekers. Het gezelschap reflecteert hier nauwelijks op, waardoor het de commissie niet duidelijk wordt of dit een bewuste strategie betreft. Verder vindt de commissie dat het plan een beperkt beeld geeft van de publieksvisie van Tall Tales Company. Zij vindt het weliswaar positief dat het gezelschap toegankelijk wil zijn voor een breed publiek, maar mist een specificatie van de beoogde doelgroepen. In dat licht bezien vindt de commissie het een gemis dat Tall Tales Company nauwelijks zicht lijkt te hebben op de samenstelling van het huidige publiek.
De commissie vindt het positief dat het gezelschap een toename van de bezoekersaantallen nastreeft. Het plan geeft blijk van inzicht in wat er nodig is om meer naamsbekendheid en publiek op te bouwen en stelt enkele realistische en passende doelstellingen. De genoemde marketingacties missen echter een concrete uitwerking, waardoor de commissie geen zicht krijgt op het effect ervan op het publieksbereik. Tall Tales Company geeft aan dat het wil investeren in een marketingmedewerker, wat de commissie enig vertrouwen geeft in een gedegener publieksbenadering. Op basis van het plan is zij er echter maar beperkt van overtuigd dat de ambities op dit vlak zullen worden gerealiseerd.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.