De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als goed.
Zij kent Paul van Kemenade als een saxofonist en bandleider die programma’s op het gebied van jazz en geïmproviseerde muziek uitvoert. Paul van Kemenade heeft in de loop der jaren verschillende projecten geïnitieerd waaronder samenwerkingen met gerenommeerde jazzartiesten uit binnen- en buitenland. Op gebied van educatie leidt Paul van Kemenade het Zuid Nederlands Workshop Orkest voor jazztalenten tussen 15 en 25 jaar. De concerten worden gegeven in het circuit van kleine en middelgrote concertzalen en festivals in Nederland. Ook worden er regelmatig buitenlandse tournees gedaan.
De commissie vindt het vakmanschap van saxofonist Paul van Kemenade van hoge kwaliteit. In zijn improvisaties komt een nonchalance en vrijheid naar voren die de solo’s tot leven brengen. Zijn toon is lyrisch, wat in de melodieën kenmerkend is voor de stijl die Paul van Kemenade in de afgelopen decennia heeft ontwikkeld. Ook de musici met wie Paul van Kemenade zich omringt, vindt de commissie over het algemeen van hoog niveau. Zij constateert dat de saxofonist de afgelopen periode veel heeft geëxperimenteerd in nieuwe samenwerkingen. Hierdoor is het resultaat kwalitatief niet altijd even sterk, maar de commissie vindt dit eigen aan de zoektocht die Paul van Kemenade aflegt.
De oorspronkelijkheid van de producties ligt volgens de commissie vooral in de heel eigen toon van het spel van de saxofonist. Hierdoor klinkt de eigen artistieke signatuur van de maker in alle producties door, hoe verschillend deze ook van opzet zijn. Ook de manier waarop Paul van Kemenade zijn leiderschap invult in de samenwerkingen draagt bij aan de oorspronkelijkheid van de projecten. Een kenmerkend voorbeeld hiervan ziet de commissie in de concerten van het nieuwe trio Van Kemenade, Van ’t Hof & Portugal. Hierin hadden de drie musici een gelijkwaardige rol in het geheel. Paul van Kemenade laat musici vrij om hun eigen stem te laten horen waardoor er een natuurlijke combinatie ontstaat tussen de geïmproviseerde en de geschreven delen.
De commissie vindt dat in sommige uitvoeringen de balans tussen het ad-hocgehalte van de samenwerkingen en weloverwogen keuzes niet goed uitpakt. Dit gaat volgens haar ten koste van de zeggingskracht van de concerten. Bijvoorbeeld in de samenwerking met dj Budha Building werd het de commissie niet duidelijk of er een vooropgezet muzikaal plan was. Hierdoor kwam het concert op haar nogal stuurloos over, wat afbreuk deed aan de zeggingskracht.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als ruim voldoende.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens de commissie grotendeels een voortzetting van bezettingen en activiteiten van Paul van Kemenade in de afgelopen jaren. Daarnaast zijn er enkele projecten waarin wordt teruggegrepen op projecten waarmee Paul van Kemenade in het verleden succesvol is geweest, zoals de revival van de oerbezetting van zijn kwintet en een internationaal uitwisselingsproject met musici uit Zuid-Afrika. De artistieke visie voor de komende periode vindt de commissie weinig overtuigend gemotiveerd. De keuze voor de projecten is weliswaar logisch, maar maakt op haar een nogal voorspelbare indruk. Niettemin heeft zij er wel vertrouwen in dat de eigen signatuur van Paul van Kemenade tot uiting zal komen in de concerten. Zij beschouwt de saxofonist als een musicus die van nature onderzoekend is ingesteld en verwacht dat hij, mede dankzij de muzikale interactie met de beoogde samenwerkingspartners, tot oorspronkelijke muzikale resultaten zal komen.
Door het ontbreken van een heldere motivering ziet de commissie bij sommige projecten weinig aanwijzingen dat er een sterke zeggingskracht van de voorstellingen en concerten uit zal gaan. Zo ontbreekt bijvoorbeeld een visie van Paul van Kemenade op zijn rol als improvisator binnen de context van elektronische muziek, zoals die aan de orde is in de samenwerking met dj Budha Building. Ook gelet op de eerdere kritische kanttekening bij deze samenwerking biedt dit onderdeel van het plan weinig perspectief op een echt interessante cross-over tussen jazz en elektronische muziek. Verder mist de commissie bij hernieuwde partnerschappen een reflectie op het resultaat van de samenwerking in het verleden, zoals bij de coproductie ‘Mankind’ met jeugddansgezelschap De Stilte.
Stichting Paul van Kemenade profileert zich in de aanvraag als een hybride organisatie die niet alleen de producties van Paul van Kemenade als musicus en artistiek leider ontwikkelt en uitvoert, maar ook zijn activiteiten als concert- en festivalorganisator en talentontwikkelaar. Het gaat bij deze laatste onderdelen onder meer om het format voor locatieconcerten Rund Om Hausen, het Festival Stranger Than Paranoia, en zowel een regionaal als een internationaal workshoporkest. Deze activiteiten zijn echter weinig uitgewerkt, ook voor wat betreft de rol van Paul van Kemenade binnen deze projecten als artistiek leider en musicus, waardoor de artistieke kwaliteit hiervan nauwelijks is te beoordelen.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als zwak.
De commissie constateert op basis van de plannen dat Paul van Kemenade in de komende periode concerten en voorstellingen wil produceren op het gebied van jazz en geïmproviseerde muziek, al dan niet binnen een interdisciplinaire context. Het potentiële publiek voor dit aanbod is volgens de commissie klein van omvang. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod groot is. Zij is van mening dat daarmee maar beperkt sprake is van een interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De publieksvisie voor de periode 2021-2024 is volgens de commissie zeer algemeen beschreven in de aanvraag. Zo is er geen sprake van reflectie op concrete resultaten in het recente verleden qua publieksbereik, noch op de omvang noch op de samenstelling van het publiek. Ook gelet op het relatief grote aantal musici en ensembles dat actief is binnen de jazzsector, is het volgens de commissie noodzakelijk de beoogde doelgroepen helder in kaart te brengen om zo het potentiële publiek optimaal te kunnen bereiken. Stichting Paul van Kemenade stelt in het plan dat bij het opzetten van nieuwe projecten de aandacht steeds meer uitgaat naar het samenwerken met jeugdige musici en het bereiken van een nieuw publiek. Voorbeelden die in de aanvraag genoemd worden, zijn de samenwerkingen met De Stilte en met dj Budha Building. Binnen het geheel van de plannen zijn de activiteiten die specifiek gericht zijn op een jong en nieuw publiek echter dun gezaaid. Dit neemt niet weg dat de commissie in de samenwerkingen wel kansen ziet om een breder publiek te bereiken. Zij mist in de plannen echter een toelichting op wat Stichting Paul van Kemenade zal ondernemen om ervoor te zorgen dat met de cross-overs en interdisciplinaire coproducties het beoogde nieuwe publiek daadwerkelijk bereikt wordt, en vervolgens ook wordt vastgehouden voor toekomstige projecten. Om naast concerten op reguliere jazzpodia en jazzfestivals ook nieuwe speelplekken te vinden, is volgens Stichting Paul van Kemenade voortdurende aandacht voor marketing nodig. Op welke specifieke nieuwe speelplekken wordt gedoeld en welke specifieke marketingmiddelen daarvoor worden ingezet, wordt naar de mening van de commissie niet expliciet beschreven in de aanvraag.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.