De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als voldoende.
Stichting Space Explorers, gevestigd in Amsterdam, maakt onder leiding van Petra Ardaï interactieve documentair theater over maatschappelijke vraagstukken. Door middel van deze vorm van theater maken waaraan het publiek actief deelneemt, schetst Space Explorers toekomstperspectieven. De projecten vinden vooral op locatie plaats.
De commissie is gematigd positief over het vakmanschap van Space Explorers. Ze constateert dat theatermaker Petra Ardaï in de afgelopen jaren ruimschoots ervaring heeft opgedaan in het maken van interactief theater, dat de verbeelding van de toeschouwer op vakkundige wijze weet te prikkelen door toekomstscenario’s te schetsen. Daarbij hanteert ze slimme vertelstrategieën die de toeschouwer meenemen in de verhalen, maar hem ook actief aan het denken zetten. Haar vakmanschap blijkt uit de maatschappijkritische beelden van een diverse samenleving die ze weet te creëren. De artistieke ontwikkeling van de maker binnen het genre, vindt de commissie echter beperkt. Zij ziet weinig verdieping of ontwikkeling van het format. Ook mist de commissie een heldere lijn in het werk van de maker, door de vele verschillende verschijningsvormen ervan.
De commissie is van mening dat Space Explorers over een eigen signatuur beschikt. Deze blijkt volgens de commissie vooral uit de participerende rol die de toeschouwer in al deze ervaringsprojecten toebedeeld krijgt. Niettemin stelt zij op basis van het aangeleverde materiaal vast dat het werk van de afgelopen jaren weinig focus kent en daarmee aan herkenbaarheid inboet. De commissie vindt de gekozen thema’s wel eigen, maar de vorm is dat volgens de commissie niet. Ze vindt de voorstellingen slechts in beperkte mate oorspronkelijk.
De commissie is kritisch over de zeggingskracht van de producties van Space Explorers. In het werk van het gezelschap neemt publieksparticipatie een centrale rol in, zo stelt de commissie vast. Hierdoor ligt de zeggingskracht besloten in de gezamenlijke beleving van makers en publiek. In de praktijk vindt de commissie het publieksaspect niet altijd even sterk uitgewerkt. De makers tonen zich weinig bewust van de samenstelling van hun publiek, en van het momentum. Zo ervoer de commissie bij ‘S.O.S. Earth, 100% weerbaar’ dat de publieksparticipatie weinig invloed had op het verloop van de voorstelling. Hierdoor werd de voorstelling nergens dreigend of urgent en maakte het geheel een vrijblijvende indruk.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als voldoende.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens de commissie een voortzetting van het werk dat Space Explorers in de afgelopen jaren heeft laten zien. De commissie ziet het vakmanschap van theatermaker Petra Ardaï duidelijk gereflecteerd in de plannen, die een aantal veelomvattende maatschappelijke thema’s aansnijden. Deze thema’s wil Space Explorers onderzoeken en uitwerken tot immersieve theatrale ervaringen. De commissie constateert dat het gezelschap samenwerkt met vele culturele, maatschappelijke en wetenschappelijke partners. Gezien het sterk onderzoekende karakter van het werk vindt de commissie dit positief. Zij plaatst hierbij wel de kanttekening dat het plan niet inzichtelijk maakt welke rol de partners precies spelen bij de totstandkoming van de voorstellingen. In hoeverre de genoemde partners bijdragen aan de artistieke kwaliteit van de voorstellingen, is daardoor niet duidelijk.
De commissie vindt dat Space Explorers een aantal interessante thematieken als uitganspunt neemt, zoals de Europese identiteit, klimaatverandering en artificiële intelligentie. Zij mist echter in de aanvraag een onderbouwing van de keuze voor de thema’s, en een overtuigende artistieke visie van de maker hierop. Het plan legt sterk de nadruk op de voorbereidende fases en het onderzoek, maar mist een theatrale vertaling van de thema’s. Zo wordt het de commissie niet helder wat het gezelschap wil onderzoeken rondom het begrip eigenaarschap in ‘Other Economies’, of wat het onder dat begrip verstaat. Ook mist zij een overtuigende motivatie voor de keuze van persoonlijke verhalen in ‘Europa’, en naar welke verhalen precies wordt gezocht. Dit vindt de commissie afbreuk doen aan de oorspronkelijkheid van de plannen.
Doordat een theatrale vertaling van de ideeën ontbreekt, krijgt de commissie geen beeld van de vorm waarin Space Explorers de ideeën en onderzoeken presenteert, los van het standaardformat van immersive storytelling. Voor ‘In Europa’ worden bijvoorbeeld bibliotheken omgevormd tot huiskamer, maar hoe dat idee gestalte krijgt, blijft vaag. Nergens wordt duidelijk beschreven welke theatrale elementen of stijlmiddelen worden toegepast om de kracht van verbeelding op te roepen waar het gezelschap naar streeft. Het plan mist ook een toelichting op de cocreatie met het publiek. Haar kritische opmerking ten aanzien van de publieksparticipatie in ogenschouw nemende, ziet de commissie geen perspectief op voorstellingen met een hoge mate van zeggingskracht.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als zwak.
Zij constateert op basis van het plan dat Space Explorers interactief documentair theater maakt, waarbij het publiek mee kan denken over maatschappelijke onderwerpen. De commissie stelt vast dat het potentiële publiek voor het type aanbod relatief beperkt is. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod eveneens beperkt is. De commissie is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert in de aanvraag dat Space Explorers de komende periode uitgaat van een aanzienlijke toename van het aantal speelbeurten en het aantal toeschouwers. De commissie merkt op dat het voorliggende plan haar weinig handvatten biedt om deze aanname te onderschrijven. Op zich vindt zij het positief dat het gezelschap ook vaker buiten de theaterzaal wil spelen zoals in buurthuizen, maar zij mist concrete voorbeelden van locaties en een toelichting op de specifieke publieksgroepen die het gezelschap op deze plekken wil bereiken. Het gezelschap zoekt het publiek naar eigen zeggen dicht bij de onderwerpen die het behandelt. De commissie volgt deze redenering, maar vindt het een gemis dat Space Explorers nauwelijks ambitie toont om een breder publiek bij de onderwerpen te betrekken en zodoende het potentiële publieksbereik te vergroten. Ook wordt niet duidelijk welke strategie Space Explorers hanteert om bezoekers te bereiken. De commissie vindt dat Space Explorers voor de publieksbenadering nu te zwaar leunt op de samenwerkingspartners, en een eigen visie op publieksbereik ontbeert. Om die reden heeft zij er geen vertrouwen in dat het gezelschap effectief zal zijn in het aantrekken van het potentiële publiek.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.