De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als voldoende.
Choreograaf Jasper van Luijk produceert sinds 2016 onder de naam SHIFFT zijn eigen werk. Hij startte zijn carrière bij Korzo producties in 2011, en werkte vervolgens samen met onder meer Conny Janssen Danst, Dansateliers, De Nieuwe Oost, Maas theater en dans en Het Huis Utrecht. In de voorstellingen wordt gebruikgemaakt van modern dansidioom en een abstracte beeldtaal. Het werk van Jasper van Luijk speelt doorgaans in kleine zalen en het vlakkevloercircuit.
De commissie is gematigd positief over het vakmanschap van SHIFFT. Zij kent Jasper van Luijk als een gedreven dansmaker, die sinds de start van zijn carrière zeer uiteenlopende voorstellingen heeft gecreëerd. De dansers met wie gewerkt wordt, zijn technisch begaafd en kunnen goed overweg met de cross-disciplinaire werkwijze die de choreograaf nastreeft. De choreograaf weet ook een goede verbinding te maken tussen het bewegingsmateriaal van dansers met en zonder beperking, zoals in ‘Sum of Us’. Niettemin worden niet alle voorstellingen gekenmerkt door een hoge uitvoeringskwaliteit. De commissie noemt in dit verband bijvoorbeeld de productie ‘Quite Discontinuous’.
De commissie is van mening dat het werk van Jasper van Luijk nog niet heel oorspronkelijk is. Menselijke thema’s als sterven, rouw en de beperkingen van het lichaam zijn artistiek-inhoudelijk interessant, alleen weet hij deze nog niet te vertalen in een consistente danstaal, waardoor de voorstellingen wat vlak blijven. De commissie heeft waardering voor het feit dat hij zichzelf als maker wil uitdagen door steeds weer met andere artistieke partners samen te werken. Deze zoektocht vindt zij positief, maar omdat de focus van Van Luijk steeds wisselt, ontbreekt het in het werk aan consistentie in stijl en richting. Hierdoor blijft het eindresultaat te weinig eigen en herkenbaar.
De zeggingskracht van het werk van Jasper van Luijk beoordeelt de commissie gematigd positief. De choreograaf beschikt volgens de commissie over talent om aansprekend bewegingsmateriaal te creëren. In een productie als ‘Sum of Us’ komt dit duidelijk naar voren, en maakt hij mooi gebruik van de (fysieke) beperkingen van de dansers, vindt de commissie. Door een gebrek aan dynamiek en het ontbreken van een interessante spanningsboog weten de voorstellingen echter niet genoeg te boeien om uiteindelijk te kunnen beklijven.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als ruim voldoende.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens de commissie een verdieping van het werk dat SHIFFT in de afgelopen jaren heeft laten zien. De commissie vindt dat het plan getuigt van ambitie en gedrevenheid. Zij is van mening dat het gezelschap op een heldere wijze zijn artistieke beleid beschrijft voor de komende periode.
De commissie verwacht op basis van het plan een positieve ontwikkeling in de oorspronkelijkheid van het werk. Zij stelt vast dat choreograaf en artistiek leider Jasper van Luijk drie producties wil creëren die logischerwijs volgen uit zijn ambitie en keuze om met verschillende media te werken. De commissie constateert daarbij dat Van Luijk in de komende periode meer focus in zijn eigen werk aanbrengt. Zo zijn de samenwerkingspartners minder uiteenlopend dan in de afgelopen periode en bouwt de choreograaf met de productie ‘Live 2.0’ voort op het eerder ontwikkelde werk ‘Shot’. Waar de commissie nog kritisch was over een gebrek aan focus in het werk uit de afgelopen periode, is ze positief over het plan op dit punt.
De commissie zet wel enkele kanttekeningen bij de activiteiten uit het plan. Zij mist een toelichting op de ontwikkeling die Van Luijk met betrekking tot zijn eigen kunstenaarschap voor ogen staat en hoe hij bijvoorbeeld zijn dansvocabulaire verder wil ontwikkelen. Daarnaast vindt de commissie de toelichting op de beoogde producties te summier om zich een helder beeld te kunnen vormen van de uiteindelijke voorstellingen. Behalve het structureel werken met een dramaturg wordt in het plan niet beschreven hoe SHIFFT bij individuele producties meer gelaagdheid gaat aanbrengen. De commissie vindt dit een gemis, aangezien er volgens haar meerdere stappen te zetten zijn om het werk van de juiste spanningsopbouw te voorzien. Desalniettemin verwacht zij dat de voorstellingen een bepaalde zeggingskracht zullen hebben.
Verder vindt de commissie het positief dat SHIFFT in de programmalijn ShifftNEXT residenties aan andere beginnende dansmakers biedt zonder zijn eigen esthetiek op te leggen aan het werk van de betreffende makers. Tegelijkertijd ziet zij een risico in de hoeveelheid aan activiteiten die SHIFFT onderneemt, en vindt zij het op basis van het plan niet aannemelijk dat het gezelschap alle ambities uit het plan kan realiseren.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als goed.
De commissie constateert op basis van de plannen dat SHIFFT interdisciplinaire dansvoorstellingen wil produceren. De commissie stelt vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod gemiddeld van omvang is en dat het aantal aanbieders dat soortgelijk aanbod maakt, eveneens gemiddeld is. Zij is daarom van mening dat er sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat SHIFFT de afgelopen jaren aan een eigen publiek heeft gebouwd. Zij is positief over de manier waarop het gezelschap de komende jaren aan zijn positionering blijft werken. SHIFFT heeft daar volgens de commissie een doordachte strategie voor publiekswerving beschreven. Zo denkt de commissie dat het werken met een vaste marketingmedewerker en een crm-systeem goede stappen zijn om de publiekswerving te intensiveren. Ook verwacht zij dat de samenwerking met een impresariaat een positieve impuls zal geven aan het landelijke bereik van SHIFFT. De commissie vindt het tevens aannemelijk dat SHIFFT de komende periode in staat zal zijn nieuw publiek te bereiken door op onverwachte locaties als de Hollandse Waterlinie te spelen. Het plan ontbeert echter een strategie om dit publiek, dat gedeeltelijk per toeval met het werk van SHIFFT in aanraking zal komen, ook voor zijn theatervoorstellingen te interesseren.
De commissie kent Jasper van Luijk als een betrokken maker, die op een intrinsieke manier een inclusieve werkwijze hanteert. De commissie ziet zijn bijdrage aan de publieksverbreding ook terug in het plan, bijvoorbeeld door de activiteiten die in samenwerking met cultuurcentra als Cultuur19 en ZIMIHC ondernomen worden. Zij heeft dan ook het vertrouwen dat SHIFFT de komende jaren een bijdrage blijft leveren aan de verbreding van het publiek.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.