De commissie beoordeelt de kwaliteit van het werk van de maker(s) als zwak.
Stichting ShELFISH produceert en presenteert sinds 2017 het werk van theatermaker Veerle Van Overloop. Zij werkt op artistiek vlak samen dramaturg Judith Blankenberg. ShELFISH maakt interdisciplinair, hybride theater vanuit een sociaal-politieke betrokkenheid, waarbij het publiek een actieve rol inneemt. ShELFISH is gevestigd in Groningen. De producties zijn vooral te zien in theaters in Groningen en op festivals.
De commissie is kritisch over het vakmanschap van. Ze stelt vast dat Veerle Van Overloop kan bogen op een jarenlange ervaring als actrice en danser bij vooraanstaande gezelschappen. Over haar eigen werk onder de vlag van ShELFISH toont de commissie zich kritisch. Het vakmanschap van de uitvoerenden vindt zij hierin niet altijd goed tot zijn recht komen. Het acteerspel van de danseres in ‘What Lies Beneath’ was niet sterk en de commissie vond de bewegingstaal weinig prikkelend. Ook het gebruik van audiovisuele middelen vindt zij niet verrassend. De commissie is van mening dat de vormkeuzes in beginsel wel interessant zijn, zoals de audiowalk in ‘One Million People and Me’, en de combinatie van film, dans en beeldende kunst in ‘What Lies Beneath’. De veelheid aan vormen komt echter nog niet goed samen in een krachtige en gelaagde regie.
De commissie vindt het werk van ShELFISH weinig oorspronkelijk. Ze ziet in het werk een duidelijke aanzet voor een interdisciplinaire, immersieve vertelvorm. De zoektocht naar deze vorm is echter nog volop in ontwikkeling en de commissie ziet binnen de verschillende projecten geen duidelijke artistieke signatuur. In de choreografie van ‘The Party’ gemaakt bij Club Guy & Roni, mist zij spanning en eigenheid. De choreografieën zijn voorspelbaar en de gekozen vormen, zoals een audiotour, worden niet op een verrassende manier ingezet. Zo constateert de commissie dat in ‘One Million People and Me’ weinig wordt gedaan met de wisselwerking tussen audio, het verhaal dat wordt verteld en de omgeving. Zij vindt het werk daarom niet onderscheidend.
De commissie is kritisch over de zeggingskracht van de voorstellingen van ShELFISH. Hoewel binnen de producties enkele prikkelende, vervreemdende elementen zichtbaar zijn, vindt zij de verschillende vormen niet goed samenkomen tot een aansprekend geheel. De losse elementen van film, dans, en beeldende kunst in de producties staan los van elkaar en versterken elkaar niet, waardoor het geheel niet de zeggingskracht krijgt die de maker beoogt.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als zwak.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens de commissie een continuering van het werk dat ShELFISH in de afgelopen jaren heeft laten zien. Welke stappen het gezelschap precies in zijn ontwikkeling wil zetten, maakt het plan niet helder. Het gezelschap reflecteert nauwelijks op de eerdere ervaring met het integreren van verschillende disciplines en vertelvormen en formuleert geen ontwikkel- of verbeterpunten. Ook ontbreekt een reflectie op de stap naar het creëren van werk voor de grote zaal, met het project ‘Indefferent’. Dit teksttheaterproject wijkt bovendien af van de artistieke koers die het gezelschap nastreeft, namelijk immersief theater.
De commissie constateert dat uit het plan een grote sociale en maatschappelijke betrokkenheid spreekt. Zij mist evenwel een overtuigende, overkoepelende artistieke visie, die verder reikt dan het persoonlijk engagement. ShELFISH kiest voor een interactieve vertelvorm en voor publieksparticipatie, maar heeft volgens de commissie nog geen oorspronkelijke zienswijze op deze vorm of op hoe het gezelschap deze vorm wil ontplooien in de komende periode.
Bij de uitwerking van de artistieke plannen plaatst de commissie eveneens een aantal kritische kanttekeningen. Hoewel enkele concepten tot de verbeelding spreken, zoals het wandelen langs de barakken in ‘Fatigue’, vindt de commissie over de gehele linie de vormgeving en de installatievormen summier uitgewerkt. Ook constateert de commissie dat het plan haar nauwelijks inzicht biedt in de publieksinteractie. Dit ervaart zij als een gemis, mede omdat ShELFISH streeft naar een immersieve beleving en naar een optimale uitwisseling met bezoekers.
Verder missen de samenwerkingen met internationale partners een overtuigende onderbouwing en uitwerking, evenals de samenwerkingen met de partnerorganisaties uit de sociale sector en de ervaringsdeskundigen. Zo krijgt de commissie nauwelijks zicht op de werkwijze met vluchtelingen en jongeren uit zorginstellingen, hoe zij als cocreator worden ingezet, en hoe dit bijdraagt aan een gelaagde vertelling. Zij vindt dat het werken met dusdanig specifieke doelgroepen vraagt om een nauwkeurige motivatie en een genuanceerd plan van aanpak. Dat beide ontbreken, beschouwt zij als een tekortkoming in het plan. Op basis van het genoemde kan de commissie niet haar vertrouwen uitspreken over de zeggingskracht van de voorstellingen.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
De commissie constateert op basis van de plannen dat ShELFISH interactief, multidisciplinair theater maakt, gebaseerd op feiten en fictie. Zij stelt vast dat het potentiële publiek voor dit type aanbod beperkt is. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod eveneens beperkt is. De commissie is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie is gematigd positief over de plannen. Zij vindt het positief dat ShELFISH aangeeft niet alleen de fervente theaterbezoeker te willen bereiken, maar ook publiek dat minder bekend is met theaterbezoek. ShELFISH rekent er onder meer op dat de samenwerking met doelgroepen als jongeren en vluchtelingen bijdraagt aan het bereiken van een nieuw publiek. De commissie ziet weliswaar deze potentie, maar mist een nadere specificatie van deze publieksgroepen om goed zicht te krijgen op de haalbaarheid van deze ambitie. Ook mist zij een plan van aanpak om een verbinding met deze jongeren en vluchtelingen tot stand te brengen en ze te verleiden om naar de voorstellingen te komen. ShELFISH onderscheidt vier concrete doelgroepen, bestaande uit mensen van verschillende leeftijden, die volgens de aanvrager af en toe tot regelmatig cultuur consumeren. Hoewel de commissie deze doelgroepen reëel vindt, merkt zij op dat zij de beoogde nieuwe doelgroepen, bestaande uit mensen die minder snel of nauwelijks met cultuur in aanraking komen, nauwelijks ziet gerepresenteerd in het plan. ShELFISH geeft aan dat het deze groep bij de creatiefase betrekt en bij toonmomenten uitnodigt, maar werkt dit gegeven niet uit. De commissie is er daarom niet van overtuigd dat het gezelschap deze nieuwe doelgroepen daadwerkelijk weet te bereiken. De commissie gaat er dan ook vanuit dat het aantal bezoekers en de samenstelling van het publiek in de komende jaren niet wezenlijk zullen veranderen.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.