De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als ruim voldoende.
Stichting LIBI brengt het werk uit van choreograaf Ryan Djojokarso. Hij maakt voorstellingen waarin hedendaagse-moderne dans met onder meer urban dansvormen, zang, livemuziek, mime en spel wordt gecombineerd. Het werk van Ryan Djojokarso werd aanvankelijk uitgebracht door Korzo Producties. Sinds 2019 worden de producties van Ryan Djojokarso vanuit de eigen stichting LIBI uitgebracht. De voorstellingen hebben zowel abstracte als narratieve elementen, en nemen vaak een persoonlijk verhaal als uitgangspunt. Het werk is gericht op een breed publiek, en speelt vooral in het vlakkevloercircuit.
De commissie is positief over het getoonde vakmanschap van Ryan Djojokarso en vindt dat hij met technisch bekwame dansers en musici werkt, die goed op elkaar zijn ingespeeld. De danstaal van de choreograaf is volgens haar esthetisch en vloeiend met lange lijnen. Tegelijkertijd constateert de commissie dat het werk soms een bepaalde scherpte en dynamiek ontbeert.
Volgens de commissie is de artistieke signatuur van Ryan Djojokarso nog sterk in ontwikkeling. Het werk heeft door de combinatie van moderne dans met gesproken tekst en livemuziek weliswaar een zekere herkenbaarheid, maar getuigt nog niet in alle opzichten van oorspronkelijkheid. Dit heeft te maken met het nog weinig uitgesproken dansmateriaal en de soms traag verlopende opbouw van de scènes. Daarnaast is de commissie van mening dat het gebruik van gesproken tekst niet in elke productie evenveel bijdraagt aan de eigenheid van het werk. In de voorstelling ‘Giovanni’s Room’ zorgde de tekst voor een onderscheidende extra laag, maar in het geval van ‘Mom:Me’ was het tekstgebruik weinig bijzonder.
De zeggingskracht van het werk van Ryan Djojokarso is volgens de commissie evenzeer in ontwikkeling als de oorspronkelijkheid ervan. De producties waarin de nadruk sterk ligt op pure dans, weten door hun soms geringe spanningsopbouw de aandacht van het publiek niet altijd vast te houden. In de samenwerkingsverbanden die hij aangaat, slaagt de choreograaf hier beter in. Zo gaf het gebruik van humor aan de producties ‘On Hold’ en ‘Libi’ een bepaalde luchtigheid, waardoor deze naast hun theatrale kwaliteit, veel zeggingskracht hadden voor een breed publiek.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als ruim voldoende.
De ambitieuze plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens de commissie een interessante voortzetting van het werk dat Ryan Djojokarso in de afgelopen jaren bij Korzo Producties heeft laten zien. De commissie constateert dat de maker opnieuw uiteenlopende samenwerkingen aangaat. Zij heeft er vertrouwen in dat die samenwerkingsverbanden Ryan Djojokarso nieuwe mogelijkheden bieden om zijn kunstenaarschap verder te ontwikkelen. Wel had de commissie in het plan meer willen lezen over de manier waarop Ryan Djojokarso zijn danstaal de aankomende jaren gaat aanscherpen. Desalniettemin is zij enthousiast over de potentie die uit het plan spreekt. Mede gezien het hiervoor geconstateerde vakmanschap, heeft zij vertrouwen in de artistieke ontwikkeling van Ryan Djojokarso als dansmaker.
De commissie is positief over de oorspronkelijke manier waarop de producties voor de aankomende jaren in het plan toegelicht worden. De aanvrager geeft een duidelijke weergave van de inhoudelijke uitgangspunten. Daarnaast wordt er al een concreet beeld geschetst over de toepassing van verschillende elementen, zoals muziek, zang, media, verhaallijn en figuranten. De commissie is in het bijzonder positief over de verrassende muzikale keuzes die de aanvrager maakt, zoals de flamencoliederen in ‘Lente/22/K.’
De commissie plaatst een kritische kanttekening bij de zeggingskracht van het werk. Zij is van mening dat er bij de voorgenomen producties sprake is van een grote hoeveelheid aan thematische lijnen en invalshoeken. De commissie mist daarin een dramaturgische samenhang die de voorstelling tot een coherent geheel maakt. Zoals in de productie ‘Winter/21/J’, die in eerste instantie lijkt te gaan over het superioriteitsgevoel van een witte man tegenover een zwarte vrouw, maar vrij plotseling aan het thema verslaving wordt gekoppeld. Dit gebeurt tevens in ‘Herfst/-/D’, een voorstelling die aanvankelijk lijkt te gaan over een natuurramp, maar tegelijkertijd beelden schetst van verschillende begrafenisrituelen. De commissie ziet hierin een gevaar voor de gelaagdheid van het werk. De commissie heeft daarom op basis van het plan nog weinig beeld van de mate van zeggingskracht die de producties zullen hebben.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie constateert dat LIBI in de komende periode interdisciplinaire dansvoorstellingen wil verzorgen. De commissie stelt vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod gemiddeld van omvang is en dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod eveneens gemiddeld is. Zij is daarom van mening dat er sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat de aanvrager de afgelopen periode producties ontwikkelde met sterke samenwerkingspartners als Korzo, het Zuiderstrandtheater en Scapino Ballet. Met zijn eerdere producties wist LIBI al een redelijk publiek op te bouwen dat bestaat uit een brede en diverse doelgroep. De commissie heeft er waardering voor dat LIBI de aankomende jaren zelfstandig verdergaat en verwacht met behulp van de presenterende instellingen een zekere bestendiging van het publiek. Desalniettemin blijkt uit het plan nog niet dat LIBI een sterke eigen visie op publiekswerving heeft ontwikkeld. De commissie mist bijvoorbeeld een specifiekere doelgroepenbeschrijving en een communicatiestrategie om het beoogde brede publiek zelfstandig te bereiken. Daarnaast had de commissie willen lezen wat voor soort coproducenten LIBI zoekt en hoe de partners een impuls kunnen geven aan het publieksbereik van het gezelschap.
De commissie constateert verder dat LIBI intrinsiek gemotiveerd is om andere publieksgroepen en communities te blijven bereiken. In combinatie met de cultureel diverse achtergronden van de maker en de uitvoerenden, en de thematieken die gekozen zijn voor de producties, verwacht de commissie dat het gezelschap de aankomende jaren een bijzondere bijdrage levert aan een diversificatie van het publiek.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.