De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als goed.
Opera Spanga is een muziektheatergezelschap dat onder artistieke leiding van Corina van Eijk klassieke en nieuw geschreven opera’s produceert. Op de eigen locatie in het Friese Spanga wordt jaarlijks voor een breed publiek een opera uitgebracht. Naast ervaren solisten engageert het gezelschap vaak jonge zangers en musici.
De commissie heeft veel vertrouwen in het vakmanschap van regisseur en artistiek leider Corina van Eijk. Ook is zij positief over de kwaliteit van het artistieke team, dat uit ervaren vormgevers, componisten en muzikaal leiders bestaat. Opera Spanga weet volgens de commissie bij elke productie passende solisten te kiezen, en er is doorgaans sprake van een hoog uitvoeringsniveau.
De commissie heeft waardering voor de wijze waarop Opera Spanga in zijn producties gekend en nieuw operarepertoire in deze tijd weet te plaatsen. Het werk wordt gekenmerkt door een oorspronkelijke artistieke signatuur, waarbij humor en een bijzondere vormgeving vaak een belangrijke rol spelen. Zo vindt zij het gebruik van videobeelden zoals in de productie ‘Aïda’, weliswaar niet meer heel vernieuwend, maar wel inventief en typerend voor het werk van Opera Spanga. Een kanttekening plaatst de commissie bij het feit dat niet alle producties getuigen van een werkelijk nieuwe visie op het bronmateriaal en ook de wijze waarop de locatie wordt ingezet, is volgens haar tamelijk gekend.
Het werk van Opera Spanga getuigt naar het oordeel van de commissie van grote zeggingskracht. Dit is volgens haar niet in de laatste plaats te danken aan de zorgvuldige en genuanceerde personenregie, waardoor de dramatische handeling geloofwaardig is en mooi integreert met de muziek. Daarnaast is de commissie van mening dat de opera’s van het gezelschap vanwege de hoge uitvoeringskwaliteit en hun aanstekelijke vormgeving het beoogde publiek weten aan te spreken.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als ruim voldoende.
De commissie constateert in het plan dat Opera Spanga vooral de beproefde aanpak uit het recente verleden zal continueren. Daarnaast zal het operagezelschap als nieuw element jaarlijks een productie uitbrengen voor jongeren vanaf 12 jaar. De commissie vindt de plannen van Opera Spanga voor de komende periode prikkelend. Zo is de keus voor verschillende projecten onderscheidend en tot de verbeelding sprekend. Dat betreft bijvoorbeeld ‘Madam Scrooge’ en de voorstelling ‘1672’. Met deze oorspronkelijke keus blijft Opera Spanga trouw aan zijn eigenzinnige artistieke signatuur. Kritisch is de commissie op de keus voor de klassieke opera’s ‘Carmen’ en ‘Don Giovanni’. De commissie mist hier zowel een toelichting op de keus voor deze opera’s als een uitgebreidere beschrijving van de aanpak van de voorstellingen. Dit geeft de commissie een onduidelijk perspectief van bijvoorbeeld het muzikale en het theatrale beeld van de voorstellingen. Hoewel de commissie met het gelijkblijvende artistiek team veel vertrouwen heeft in het vakmanschap bij de te verwachten voorstellingen, vindt zij de weinige informatie over beide klassieke opera’s wat afbreuk doen aan de oorspronkelijkheid van de voorliggende plannen.
De commissie is positief over de verwachte zeggingskracht. De eigenzinnige artistieke signatuur komt in het plan namelijk ook tot uitdrukking in de beschreven aanpak van verschillende en dan vooral de nieuwe voorstellingen. De commissie ontwaart een duidelijke regievisie met een overtuigend beschreven, sterk op personages gerichte dramaturgie. De commissie vindt het ook sterk hoe Opera Spanga kleine persoonlijke thema’s wil uitvergroten in de voorstellingen. Hoewel de commissie in het plan beperkt zicht krijgt op de muziek en de vormgeving, verwacht zij van de voorziene beproefde aanpak de nodige zeggingskracht voor het publiek. De gekozen elementen, zoals een soapformule en filmprojecties, die in het plan naar voren komen, zullen naar haar oordeel het publiek aanspreken. De commissie vindt een specifiek op jongeren toegesneden voorstelling interessant, maar zij is er op voorhand nog niet van overtuigd dat de gekozen aanpak zal leiden tot voorstellingen die voor deze groep een grote zeggingskracht zullen hebben. De summiere informatie over de vertaling naar de jongerendoelgroep is daar vooral debet aan. De keus om bijvoorbeeld bij ‘Carmen’ met coupures van de oorspronkelijke opera te gaan werken vindt de commissie in dit verband ontoereikend. Verder mist de commissie ook informatie over het aangekondigde belevingsprogramma voor jongeren.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie constateert op basis van de plannen dat Opera Spanga ook in de komende periode klassieke en nieuw geschreven opera’s zal maken. De commissie stelt vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod gemiddeld is. Zij stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk werk eveneens gemiddeld is. De commissie is van mening dat daarom sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie leidt uit het plan af dat Opera Spanga zijn publiek behoorlijk goed kent. De commissie constateert tevens dat Opera Spanga het publieksbereik behoorlijk wil laten groeien de komende jaren. Zij stelt daarbij vast dat deze groei zowel van meer schoolvoorstellingen als van meer reguliere voorstellingen moet komen. Gezien het gerealiseerde publieksbereik bij de reguliere voorstellingen in de afgelopen jaren moet Opera Spanga volgens de commissie zeker een behoorlijk deel van zijn ambities kunnen realiseren. Die verwachting wordt nog versterkt door het feit dat Opera Spanga dankzij de nieuwe speellocatie gedurende het hele jaar kan programmeren in plaats van alleen in het zomerseizoen. De commissie heeft niettemin een kritische kanttekening bij het plan, die haar verwachting tempert of Opera Spanga al zijn ambities weet waar te maken. De in het plan beschreven strategie om vooral de behoorlijk grote groep van incidentele bezoekers sterker aan zich te binden, dan wel deze groep nog te vergroten, overtuigt de commissie minder. Informatie over wat voor deze doelgroep werkte en wat niet, en wat dus een kansrijke aanpak zou kunnen zijn, had de onderbouwing sterker gemaakt.
Het gewenste bereik van jongeren via de voorgenomen schoolvoorstellingen acht de commissie op zich kansrijk gezien de sterke basis van Opera Spanga in Friesland. De inzet van educatieve partners om scholen te benaderen vindt de commissie een voor de hand liggende aanpak. Het plan was op dit punt overtuigender geweest als enkele namen van betrokken educatieve partners en scholen waren genoemd, zeker omdat schoolvoorstellingen volgens het plan nieuw zijn voor Opera Spanga.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.