De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als goed.
OFF Projects is een dansgezelschap uit Den Haag rond choreograaf en musicus Amos Ben-Tal. De groep bestaat naast Ben-Tal uit Milena Twiehaus, Yvan Dubreuil, Aurélie Cayla en Genevieve Osborne. OFF Projects maakt multidisciplinaire voorstellingen met dans als uitgangspunt, waarin muziek, tekst en beeld een gelijkwaardige rol toebedeeld krijgen. De groep wordt gecoproduceerd door Korzo Theater en is sinds 2018 artist in residence bij ICK Amsterdam. De voorstellingen zijn vooral te zien in het vlakkevloercircuit.
De commissie is overtuigd van het vakmanschap van OFF Projects. Zij kent Amos Ben-Tal als een kundige choreograaf, die in staat is om visueel aantrekkelijk bewegingsmateriaal te creëren voor een breed publiek. Daarnaast is zij positief over de zeer hoge uitvoeringskwaliteit van de dansers, die jarenlang danservaring hebben opgedaan bij internationaal gerenommeerde dansgezelschappen zoals Nederlands Dans Theater en Batsheva Ensemble.
De commissie is positief over de oorspronkelijkheid van het werk van OFF Projects. In de danstaal van het gezelschap is de academisch-moderne school herkenbaar, waaruit de verschillende leden in danstechnische zin zijn voortgekomen. Wat het werk van OFF Projects in de ogen van de commissie een eigen signatuur geeft, is de wijze waarop de groep abstracte dans binnen bijzondere interdisciplinaire concepten een nieuwe betekenis weet te geven. Als voorbeeld noemt de commissie de productie ‘HOWL’, die zich afspeelde binnen de setting van een talkshow. ‘HOWL’ is volgens de commissie een intelligent stuk dat naast een bijzondere vorm een goede opbouw heeft, en waarbinnen dans en livemuziek van Spinvis op een ongekunstelde manier samenkwamen. Een andere productie waarbinnen de eigen signatuur van OFF Projects volgens de commissie zichtbaar is, is ‘60’. Daarin zorgde het samenspel tussen het lyrische bewegingsmateriaal, de gestileerde vorm en de muziek van Amos Ben-Tal voor veel eigenheid.
De commissie is van mening dat het werk van OFF Projects zeggingskracht heeft. Niet alleen door de bijzondere voorstellingsconcepten en de hoge uitvoeringskwaliteit, maar ook door de sterke spanningsboog van de producties, weten de producties van OFF Projects een breed publiek te boeien. De commissie plaatst een kanttekening bij de weinig dynamische, minimalistische soundscapes van Ben-Tal, die soms afbreuk doen aan de impact van het werk.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als ruim voldoende.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens de commissie een interessante continuering van het werk dat OFF Projects in de afgelopen jaren heeft laten zien. De commissie heeft waardering voor de manier waarop OFF Projects de maatschappelijke waarde van dans in het plan voelbaar weet te maken. Zij zet een kanttekening bij de beperkte toelichting op de taakverdeling van de kernleden bij de individuele projecten. De commissie hoort in het plan namelijk vooral de stem van Amos Ben-Tal doorklinken. Daarnaast krijgt de artistieke ontwikkeling van Amos Ben-Tal in het meerjarenplan aandacht, maar wordt er slechts beperkt ingegaan op de ontwikkeling van het kunstenaarschap van de overige kernleden.
Zoals hiervoor opgemerkt bij de beoordeling van de artistieke kwaliteit van het werk van de maker is de commissie van mening dat OFF Projects een eigen signatuur heeft. De commissie ziet deze signatuur ook terug in het plan. Zij constateert dat het collectief de komende jaren het thema ruimte centraal stelt en zijn visie op dit thema overtuigend over het voetlicht brengt. De keuze voor deze thematiek vindt de commissie op een logische manier voortvloeien uit het werk dat de afgelopen jaren gepresenteerd is, waarbij het thema tijd een centrale rol speelde. Ook de modulaire opzet van de projecten noemt zij kenmerkend voor het werk van OFF Projects.
Hoewel de commissie het interessant vindt dat het collectief de komende periode verschillende interpretaties op het thema ruimte wil onderzoeken, vindt zij de uitwerking van de individuele producties wat beperkt. Zo geeft het gezelschap bij de productie ‘PART’ een steekhoudende motivatie waarom er een grotezaalproductie ontwikkeld wordt en schetst het een toneelbeeld, maar blijft de inhoud van de voorstelling onderbelicht. Daarnaast had de commissie in het algemeen een reflectie op de relatie tussen muziek en dans in het plan willen lezen aangezien Ben-Tal ook muzikale verantwoordelijkheid draagt.
Door de beperkte uitwerking van de producties krijgt de commissie niet van alle activiteiten een duidelijk beeld. Zij verwacht echter op grond van de aansprekende uitgangspunten dat deze in combinatie met de bewezen uitvoeringskwaliteit van OFF Projects voorstellingen zullen opleveren die van een zekere zeggingskracht getuigen.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
De commissie constateert dat OFF Projects in de komende periode moderne dansvoorstellingen wil verzorgen. De commissie stelt vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod gemiddeld van omvang is en dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod eveneens gemiddeld is. Zij is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat OFF Projects de afgelopen jaren de basis heeft gelegd voor een eigen publiek. Samenwerkingen met grote coproducenten hebben daar een belangrijke bijdrage aan geleverd. OFF Projects toont in het plan ambitie en beoogt de komende periode een verdubbeling van het publieksbereik te realiseren, en een jonger en diverser publiek aan te spreken. De commissie vindt het positief dat het collectief een breder en groter publiek wil bereiken. In dit kader is zij positief over de installaties en cross-overs naar architectuur en beeldende kunst, omdat deze werken de potentie hebben om in andere circuits te worden gepresenteerd. De commissie is er echter niet van overtuigd dat OFF Projects de beoogde publieksgroei en -verbreding bij de reguliere dansproducties zal weten te realiseren. Zij vindt de ambities op dit punt niet logisch aansluiten op de aard van de producties, die artistiek-inhoudelijk niet erg toegankelijk zijn. Bovendien blijkt uit het plan niet dat er voor de dansproducties samengewerkt wordt met sterke coproducenten die buiten het gekende danscircuit actief zijn. Ook mist de commissie een sterke communicatiestrategie om publieksgroei- en verbreding te realiseren. Zo leest de commissie in het plan enkele aannames die de beoogde groei en verbreding niet onderbouwen. De samenwerking met We Are Public bijvoorbeeld, levert volgens de commissie vooral regulier danspubliek op en niet per se een groter en breder publiek. Hoewel de commissie verwacht dat OFF Projects zijn publieksbereik zal bestendigen, is zij niet overtuigd dat de beoogde groei en verbreding bij de reguliere dansproducties tot stand zal komen.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.