De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als goed.
Stichting Bambie is een in Amsterdam gevestigde mimetheatergroep, bestaande uit een vaste artistieke kern van spelers en ontwerpers. De artistieke leiding ligt in handen van Jochem Stavenuiter. Mimetheatergroep Bambie maakt fysiek en beeldend theater in een absurdistische, poëtische stijl. Bambie treedt vooral op in het vlakkevloercircuit in heel Nederland.
De commissie is positief over het vakmanschap van de makers en spelers van Bambie, dat direct vanaf de doorstart met ‘Bambie is Back’ weer zichtbaar was. De spelers beschikken over een mooie constante spelkwaliteit, die wordt gekenmerkt door precisie, verstilde en tragikomische elementen en het continu spelen met verwachtingen. De kruisbestuiving tussen mime en muziek blijkt zowel in ‘Bambie is Back’ als in ‘Frou Frou’ goed te werken. De musici worden kundig meegenomen in de handeling en ze blijven qua spelniveau stevig overeind naast de spelers. Hierdoor draagt het werk van Bambie mede bij aan de ontwikkeling van het muziektheater, aldus de commissie.
De voorstellingen van Bambie zijn in hoge mate oorspronkelijk, volgens de commissie. Een Bambieproductie is direct als zodanig te herkennen: de vaste kern performers, de verstilling, de zwarte humor en de wijze waarop de spelers op poëtische wijze het verhaal van ‘de kleine man’ vertellen. De commissie is ook positief over de wijze waarop nieuwe accenten aan de speelstijl worden aangebracht door de samenwerking met de musici, terwijl het eigene van de producties van Bambie hierin zichtbaar blijft. De vaste kern van ontwerpers waar het gezelschap mee werkt, draagt tevens bij aan de herkenbare en onderscheidende signatuur van het gezelschap.
De commissie is positief over de zeggingskracht van de voorstellingen van Bambie. Door de herkenbaarheid van de thema’s van soms alledaagse situaties die uitvergroot worden, ontstaat een lach of ontroering bij de toeschouwer die zich hierin herkent. Ook ziet de commissie dat het publiek geraakt wordt door een voorstelling als ‘Heen’, waarin het worstelen met een psychose op een kwetsbare manier met het publiek wordt gedeeld. De commissie plaatst een kanttekening als het gaat om de verbinding met de actualiteit. Door de keuze van de thema’s die nauwelijks gaan over de wereld om ons heen, blijven sommige voorstellingen van Bambie op afstand voor een jongere generatie. Dit gaat ten koste van de zeggingskracht op langere termijn volgens de commissie.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als zeer goed.
De commissie vindt dat Bambie in de aanvraag zorgvuldig reflecteert op het werk van de afgelopen jaren en inzichtelijk maakt hoe het gezelschap zich artistiek heeft ontwikkeld. De plannen voor 2021-2024 vormen in haar ogen een logische vervolgstap op de ingeslagen weg, waarbij het gezelschap zijn blik heeft verruimd en een mengvorm van mime en muziektheater heeft weten te creëren. Artistieke kernleden Jochem Stavenuiter en Paul van der Laan hebben de afgelopen jaren een nieuwe impuls gegeven aan hun vakmanschap, door ervaring op te doen met andere disciplines en spelvormen. Deze ervaringen ziet de commissie samenkomen in nieuwe, aansprekende plannen, waarin de artistieke signatuur van Bambie duidelijk herkenbaar blijft.
De commissie vindt de plannen oorspronkelijk. De artistieke uitgangspunten worden helder gemotiveerd, evenals de verschillende samenwerkingen die het gezelschap aangaat. De voorstellingsplannen bevatten volgens de commissie prikkelende uitgangspunten. De gekozen thema’s lopen behoorlijk uiteen, maar bevatten interessante tegenstellingen, waarin een fysieke dynamiek schuilt die tot de verbeelding spreekt. Zoals het rendementsdenken tegenover het verlangen naar een koesterende hand, en de werkelijkheid van een kamer in een psychiatrisch ziekenhuis tegenover een overweldigende binnenwereld. Ieder thema wordt vertaald naar een concrete synopsis en de commissie krijgt goed zicht op de werkwijze van het gezelschap.
De commissie is positief over de verschillende samenwerkingen die het gezelschap aangaat. Bambie integreert nieuwe disciplines zoals jongerentheater en locatietheater, en toont maatschappelijk engagement, bijvoorbeeld door de samenwerking met Cordaan. De verschillende trajecten vindt de commissie goed gemotiveerd, en ze maken op haar een doordachte indruk. De makers zijn zich ervan bewust dat sommige samenwerkingen erg intensief zullen zijn. Zo nemen ze ruimschoots de tijd voor de ontwikkeling van de producties met amateurs en met de jonge spelers van DEGASTEN. De samenwerking met Theater Artemis voor een jeugdvoorstelling, vindt de commissie eveneens een logische en kansrijke artistieke stap. De commissie is ervan overtuigd dat uit de verschillende samenwerkingsverbanden aansprekende voorstellingen zullen voortkomen. Op basis van de prikkelende plannen en de goede uitwerking hiervan verwacht de commissie voorstellingen met een hoge mate van zeggingskracht.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
Zij constateert op basis van de plannen dat Bambie mime maakt, in sommige gevallen vermengd met muziektheater. Zij stelt vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod van beperkte omvang is, maar dat het aantal aanbieders eveneens beperkt is. De commissie is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie vindt het positief dat Bambie de komende jaren niet alleen in theaterzalen, maar ook op festivals en op locatie wil spelen. Het bespelen van meerdere circuits van podia en festivals kan bijdragen aan het bereiken van een breder publiek en sluit aan op de inhoudelijke plannen.
De commissie plaatst wel een aantal kanttekeningen bij de ambities van het gezelschap. Bambie streeft in de komende jaren naar een hogere bezettingsgraad. De commissie mist een gerichte strategie, die perspectief biedt op de realisatie van de gewenste bezoekersaantallen. De mix van marketingmiddelen vindt de commissie summier beschreven, zo ontbreekt er een visie op online publieksbenadering. De commissie is dan ook niet overtuigd dat Bambie de ambities op dit punt zal weten te realiseren.
Verder wil Bambie de komende jaren meer jeugd en jongeren bereiken. Hoewel de commissie dit een mooi streven vindt, is zij van mening dat Bambie wat deze doelgroep betreft relatief zwaar leunt op de inspanningen van coproducenten. Een eigen visie op het bereiken van een jong publiek ontbreekt. Mede gezien het feit dat Bambie slechts een enkele jeugdvoorstelling maakt, is het volgens de commissie niet evident dat de jonge bezoekers of hun ouders ook het overige werk van Bambie zullen bezoeken. Ook op dit punt overtuigt het plan de commissie maar in beperkte mate.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.