De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als zwak.
Meindert Talma is een Nederlandse liedjesschrijver en muzikant, die zich de afgelopen jaren in meerdere kunstdisciplines heeft ontwikkeld. Als componist, tekstschrijver en performer heeft hij een divers oeuvre opgebouwd, bestaande uit popalbums, boeken (waaronder romans en een dichtbundel) en theatervoorstellingen. De voorstellingen en concerten spelen voornamelijk in theaters, popzalen en op festivals in Nederland.
De commissie plaatst kanttekeningen bij het vakmanschap van Meindert Talma Producties. Meindert Talma en de leden van zijn band zijn capabele musici, die kunnen bogen op de nodige ervaring. De commissie is echter minder te spreken over de kwaliteiten van Meindert Talma als zanger en componist. Zo heeft zijn stem een beperkte reikwijdte en worden zijn liedjes gekenmerkt door een beperkt en gekend muzikaal idioom, waardoor de muziek nogal eenduidig blijft. De commissie vindt de arrangementen van werken voor koor of een groter ensemble in vakmatig opzicht niet overtuigend. Ook ziet de commissie hierin in de afgelopen jaren weinig ontwikkeling.
De commissie is van mening dat het werk van Meindert Talma van weinig oorspronkelijkheid getuigt. De autobiografisch ingestoken thematiek en droogkomische teksten, zoals van zijn album ‘Je denkt dat het komt’, zijn weliswaar kenmerkend voor de signatuur van de maker, maar maken het werk niet onderscheidend. Hoewel Meindert Talma volgens de commissie een herkenbaar geluid heeft ontwikkeld, blijft het werk in theatrale zin steken in herhalingen. Zij stelt vast dat de producties van Meindert Talma enige variatie kennen in de gekozen thematische uitgangspunten, maar dat dit niet is terug te zien in de enscenering of muzikale invulling van het werk.
De commissie vindt het werk van Meindert Talma van weinig zeggingskracht getuigen. Zo is ‘De Domela Passie’ in haar ogen nauwelijks gelaagd of dynamisch. Door de beperkte variatie binnen het gebruikte muzikale idioom weet het stuk de aandacht van de luisteraar niet vast te houden. Ook de concerten vindt de commissie niet bijzonder aansprekend. Zij mist daarin interessante of verrassende elementen die het werk naar een universeler niveau kunnen tillen en zo een bijzondere publiekservaring meebrengen.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als zwak.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens de commissie in grote lijnen een voortzetting van het soort producties dat Meindert Talma in de afgelopen jaren heeft uitgevoerd. In de aanvraag wordt toegelicht dat het inrichten van een professionele organisatie noodzakelijk is om ruimte te scheppen voor artistieke groei en om de totstandkoming van nieuw werk te waarborgen. De commissie ziet in de plannen echter weinig concrete aanwijzingen dat sprake zal zijn van artistieke groei in de komende jaren. De aanvraag geeft een helder beeld van de fascinaties van Meindert Talma en de thematiek van zijn werk. De meeste onderwerpen en thema’s in de plannen voor de periode 2021-2024 zijn echter al jaren bepalend voor zijn werk, zoals de identificatie met de figuur van de underdog of outsider. Daarbij zijn meerdere voorstellingen in de komende jaren gebaseerd op Meindert Talma’s vorm van, zoals hij het zelf noemt, “autobiofictie”, waarin hij over zichzelf en zijn leven vertelt en zingt. Hoewel de ideeën vaak vermakelijk zijn en onmiskenbaar Meindert Talma’s eigenheid weerspiegelen, ontbreekt in de plannen een uitwerking van de muziektheatrale vorm vanuit een oorspronkelijke visie. De historische en thematische inspiratiebronnen zijn duidelijk, maar uit de aanvraag blijkt niet uit welke muzikale en theatrale bronnen Meindert Talma wil putten. De commissie vindt dit weinig vertrouwenwekkend, omdat zij van mening is dat het beperkte idioom waarvan Meindert Talma als componist en arrangeur gebruikmaakt, niet in alle gevallen toereikend zal zijn om de artistieke ambities in het plan waar te maken. Zo daagt Meindert Talma zichzelf uit door bij de productie ‘Celluloid Illusies’, over de Nederlandse filmgeschiedenis, voor de grootschalige bezetting van het Noordpool Orkest te gaan componeren. Op grond van het oeuvre van Meindert Talma en de summiere toelichting in de aanvraag is de commissie er niet van overtuigd dat Meindert Talma als componist over het soort vakmanschap beschikt dat nodig is om een werk van dergelijke proporties succesvol te realiseren. Dit geeft haar bovendien niet het vertrouwen dat er een sterke zeggingskracht van het werk zal uitgaan.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
De commissie constateert dat Meindert Talma in de komende periode producties zal ontwikkelen op basis van een cross-over van onder meer Nederlandstalige popmuziek, literatuur, beeldende kunst en film. Het potentiële publiek voor dit soort aanbod is relatief klein van omvang. De commissie stelt verder vast dat er een klein aantal aanbieders is van soortgelijk aanbod. Zij is van mening dat daarom sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
Meindert Talma Producties gaat in de aanvraag uit van een forse groei qua publieksbereik: van 5000 naar 7500 bezoekers per jaar in 2024. Om dit te realiseren wil Meindert Talma Producties de overstap maken van de kleine naar de grote zaal door jaarlijks een grotezaalproductie te ontwikkelen. De commissie is er niet van overtuigd dat er voor de beschreven producties voldoende potentieel publiek is om deze stap te kunnen maken. Meindert Talma Producties rekent op 25 uitvoeringen per jaar in grote(re) zalen door heel Nederland, waardoor aanzienlijk veel meer boekingen zullen moeten worden gerealiseerd buiten de provincies Groningen en Friesland dan in het verleden. De commissie is er niet van overtuigd dat dit haalbaar is, ook omdat het plan nauwelijks inzicht biedt in de verkoop van de producties en de samenwerking met podia.
De commissie vindt het een logische stap dat een communicatiemedewerker wordt aangesteld, maar mist hierbij een overtuigende strategie. Zo gaat de doelgroepenbeschrijving niet veel verder dan het onderscheid tussen bestaande bezoekers en volgers, en nieuw publiek. Daarnaast richt het plan zich op “voorstellingsdoelgroepen”, publiek dat specifiek geïnteresseerd is in het onderwerp van een voorstelling, zoals filmliefhebbers bij ‘Celluloid Illusies’. In positieve zin merkt de commissie verder op dat er bij de communicatiemix enkele concrete ideeën worden genoemd, zoals het oprichten van een fanclub (Het Meindert Talma Genootschap) en een stadswandeling door Groningen in samenwerking met Marketing Groningen.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.