De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als goed.
Stichting Marjolijn van Heemstra is de organisatie rondom theatermaker en schrijver Marjolijn van Heemstra. Zij maakt naast theatervoorstellingen podcasts, schrijft romans, artikelen en columns. In al haar werk staat onderzoek naar maatschappelijke thema’s als identiteit, verbinding en diversiteit centraal. Marjolijn van Heemstra’s voorstellingen zijn vooral in het vlakkevloercircuit te zien.
De commissie vindt het vakmanschap van Marjolijn van Heemstra solide. Zij constateert dat de theatermaker in de afgelopen jaren een eigen stijl heeft ontwikkeld, die journalistiek theater combineert met een sobere, natuurlijke manier van ‘zijn’ op het podium. De commissie ziet een maatschappelijke en persoonlijke betrokkenheid in het werk, en neemt een duidelijke theatrale en dramaturgische ontwikkeling waar. De commissie vindt dat Marjolijn van Heemstra altijd vakkundig haar eigen positie betrekt in het vraagstuk, wat bijdraagt aan de rijkdom en complexiteit van het thema dat ze aanstipt. Als voorbeeld noemt de commissie ‘Stadsastronaut’, waarin Marjolijn van Heemstra de microwereld van haar eigen leven en dat van haar buurman verbindt met het macroperspectief waarin de wereld vanuit de ruimte wordt beschouwd. Hiermee laat ze volgens de commissie binnen de voorstelling op vakkundige wijze zien hoe alles met alles verweven is.
De commissie is positief over de oorspronkelijkheid. Marjolijn van Heemstra maakt documentair theater vanuit een activistisch standpunt. De commissie vindt de journalistieke zoektocht in het onderzoek heel eigen. Zij vindt dat Marjolijn van Heemstra gebruikmaakt van een herkenbare vertelstijl en via een persoonlijke invalshoek serieuze thema’s ontsluit, die aansluiten op wat er speelt in de samenleving. Daarin weet ze een dynamiek te creëren door de afwisseling van verschillende ingrediënten, zoals een persoonlijk verhaal, een Skypegesprek of statistieken. De commissie constateert al met al een duidelijke signatuur die zij het sterkst naar voren vindt komen in de eigen producties van Marjolijn van Heemstra.
De commissie is gematigd positief over de zeggingskracht. Zij constateert dat Marjolijn van Heemstra het publiek aan het denken zet door nieuwe perspectieven aan te bieden. Tegelijkertijd constateert de commissie dat de vorm van de voorstellingen afstand kan creëren omdat ze in theatraal opzicht soms minder overtuigend zijn. Dit heeft te maken met het feit dat spel en vorm vaak sober zijn. Dit creëert een zekere afstand, die afdoet aan de zeggingskracht.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als ruim voldoende.
De plannen voor de periode 2021-2024 vloeien volgens de commissie logisch voort uit het werk dat Marjolijn van Heemstra in de afgelopen jaren heeft laten zien. De plannen bevatten een verscherpte focus op onderzoek en ruimte voor verschillende uitingsvormen, zo constateert de commissie. Marjolijn van Heemstra reflecteert zorgvuldig op haar eerdere werk en op de ontwikkeling ervan in voorgaande jaren. Ze weet haar keuze om meer ruimte te creëren voor inhoudelijk onderzoek, overtuigend te onderbouwen. Ook vindt de commissie het een interessante en goed gemotiveerde stap om ‘podium’ in de breedste zin van het woord te gebruiken. Zij is ervan overtuigd dat de verschillende uitingsvormen, zoals boeken, artikelen en podcasts, de artistieke werking van de theatervoorstellingen versterken.
In de komende jaren legt Marjolijn van Heemstra zich toe op twee langlopende onderzoeksprojecten, die elk in een voorstelling resulteren: ‘Sterrenwacht Spreeuwenpark’ en ‘Familiegeschiedenis van een berg’. Beide plannen getuigen volgens de commissie van een oorspronkelijke visie. Zo vindt zij het prikkelend dat de theatermaker haar eigen positie als uitgangspunt neemt en durft te bevragen. Zo diept ze voor ‘Familiegeschiedenis van een berg’ haar persoonlijke koloniale familiegeschiedenis uit. De artistieke uitgangspunten, de werkwijze en de inhoudelijke keuzes worden helder onderbouwd.
Marjolijn van Heemstra werkt in beide projecten samen met een aantal passende artistieke, culturele en maatschappelijke partners. De betrokkenheid van ROSE stories, Well Made Productions en The Black Archives bij ‘Familiegeschiedenis van een berg’ kan volgens de commissie van meerwaarde zijn voor het artistieke proces en de mate waarin het project verschillende doelgroepen zal aanspreken. De commissie mist evenwel een toelichting op de samenwerking met deze partners. Zodoende blijkt niet duidelijk uit het plan hoe verschillende perspectieven op het thema aan de orde komen in de voorstelling.
De commissie plaatst een kanttekening bij de vorm die de voorstellingen zullen krijgen. Door de sterke focus op het inhoudelijke onderzoek biedt het plan daar beperkt zicht op. Zo wordt het niet helder welke acteurs en regisseur betrokken zijn bij ‘Familiegeschiedenis van een berg’ en is het niet duidelijk welke rol de buurtbewoners precies spelen bij de ontwikkeling en uitwerking van ‘Sterrenwacht Spreeuwenpark’. Desalniettemin boezemt het gebleken vakmanschap in combinatie met de stevige inhoudelijke onderbouwing van de plannen de commissie voldoende vertrouwen in en verwacht zij dat de voorstellingen zeggingskracht zullen hebben.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
Zij constateert op basis van de plannen dat Marjolijn van Heemstra documentair teksttheater maakt waarin maatschappelijke thema’s centraal staan. De commissie stelt vast dat het potentiële publiek voor dit type aanbod van gemiddelde omvang is. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod eveneens gemiddeld is. De commissie is van mening dat daarom sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie is gematigd positief over de plannen. Ze stelt vast dat Marjolijn van Heemstra actief op zoek gaat naar publiek. Ze kiest voor werkvormen waarmee ze ook ander publiek dan de reguliere theaterbezoeker probeert te bereiken. Ze doet dat door de komende jaren actief de wijken in te trekken. ‘Sterrenwacht Spreeuwenpark’ begint in haar eigen wijk in Amsterdam, maar reikt verder door het aanstellen van zusterwachten in andere steden. De commissie vindt dit een interessant idee. Ook het werken via andere media, zoals podcasts, en het feit dat zij schrijft voor De Correspondent en publiceert bij Das Mag, zorgt voor perspectief op het bereiken van andere doelgroepen, buiten het bestaande theaterpubliek, aldus de commissie. Een concrete marketingstrategie bevat de aanvraag niet. Zo ligt het bereiken van de gewenste doelgroepen voornamelijk in handen van de medewerkers in de wijken en de inzet van culturele partners.
Kritischer is de commissie over de plannen met betrekking tot het bereiken van nieuw publiek. In de aanvraag wordt hier wel over gesproken, maar het blijft onduidelijk op welke groepen de aanvrager zich precies wil richten en hoe zij dat gaat doen.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.