De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als voldoende.
Stichting Kostić is een dansgezelschap uit Tilburg dat is geformeerd rond het werk van Jelena Kostić. De choreograaf creëert theatrale moderne dansvoorstellingen, waarin sociaal-politieke thematiek een prominente rol speelt. Vaak wordt daarbij uitgegaan van een dominant thema dat meerdere producties in verschillende formaten oplevert, zoals theatervoorstellingen, korte solo’s en duetten, fototentoonstellingen en dansfilms. Het werk van Jelena Kostić wordt gespeeld in het vlakkevloercircuit door het hele land.
De commissie is van mening dat uit het werk van Jelena Kostić het nodige vakmanschap spreekt. De totaalconcepten zijn goed doordacht en zorgvuldig gemaakt. De choreograaf is er in de afgelopen jaren in geslaagd om een sterk artistiek team aan zich te binden. Het werk wordt uitgevoerd door een vaste ploeg dansers die de concepten danstechnisch goed weten uit te voeren.
De commissie is kritisch over de oorspronkelijkheid van het werk van Jelena Kostić. Zij heeft waardering voor de ambitie van de choreograaf om actuele thema’s aan de orde te stellen binnen totaalconcepten, waarin naast dans ook andere disciplines, zoals film en fotografie, een rol spelen. Hoewel het werken vanuit totaalconcepten volgens de commissie op zichzelf getuigt van een zekere eigenheid, ontbeert het choreografische werk van Jelena Kostić een herkenbare eigen signatuur. Als voorbeeld noemt zij de voorstelling ‘(UN)BOUND’, waarin het bewegingsmateriaal bestond uit enigszins inwisselbare moderne dans en het gebruikte idioom niet bijzonder fantasievol was. Daarnaast is de commissie van mening dat de totaalconcepten in hun uitwerking soms blijven steken in een theoretische benadering, waarin film en dans niet altijd op organische wijze samenkomen. Dit was volgens haar het geval in het project ‘HOW IT ENDS’, waarbij de overgestileerde dansfilm ‘My Own Worst Enemy’ weinig raakvlakken had met het dansmateriaal uit de voorstelling.
De zeggingskracht van de producties van Jelena Kostić vindt de commissie beperkt. De gekozen aanpak waarbij dans binnen totaalconcepten wordt ingezet, is in zijn opzet interessant, maar door de matige uitwerking weet het werk naar haar mening niet lang te beklijven.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als ruim voldoende.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens de commissie een interessante voortzetting van het werk dat Jelena Kostić in de afgelopen jaren heeft laten zien. De commissie is van mening dat de aanvrager duidelijk toelicht welke ambities er zijn om in de aankomende periode een artistieke ontwikkeling te kunnen bewerkstelligen.
De commissie vindt dat de projecten van choreograaf Jelena Kostic enkele oorspronkelijke onderdelen bevatten. Zij vindt het bijvoorbeeld interessant dat Jelena Kostić elementen uit de entertainmentcultuur in haar werk wil toepassen. Zoals het gebruik van horror in ‘Project Fear’, dat volgens de commissie een spannende nieuwe context aan het werk van Kostić geeft. Ook is de commissie enthousiast over cross-overs die Kostić tot stand brengt. Zij vindt bijvoorbeeld de combinatie van freerunning, nieuw gecomponeerde muziek en operazang in de drive-invoorstelling ‘Your Last Trip’ tot de verbeelding spreken.
Hoewel de commissie de individuele concepten over het algemeen interessant vindt, zet zij een kritische kanttekening bij de uitwerking van de overkoepelende thematiek. Zij vindt “de jacht op geluk” als vierjarige paraplu erg breed geformuleerd. Bij sommige projecten vindt zij de connectie met het thema geluk mager uitgewerkt. Zoals bij de productie ‘Your Last Trip’, dat een kritisch werk over kortetermijndenken is, maar waarbij het verband met het thema geluk volgens de commissie niet heel overtuigend naar voren komt.
Verder constateert de commissie dat Kostić zogenoemde voedingsbronnen voor de projecten aanstipt, maar nauwelijks toelicht hoe deze een bijdrage zullen leveren aan de producties. Zoals een onderzoek naar het werk van niet nader genoemde klassieke en hedendaagse filosofen en de social media campagne die input moet opleveren voor ‘From the Jaws of Victory’.
De commissie vindt de uitwerking van de plannen concreet genoeg om zich een globaal beeld te kunnen vormen van de voorstellingen. Zoals bij ‘Your Last Trip’, waar een prikkelende weergave geschetst wordt van het ruimtegebruik en de achtervolging van een auto zonder bestuurder. Al met al verwacht de commissie dat de nieuwe projecten een zekere mate van zeggingskracht zullen hebben.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
De commissie constateert op basis van de plannen dat Jelena Kostić in de komende periode interdisciplinaire dansvoorstellingen wil verzorgen. De commissie stelt vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod gemiddeld van omvang is en dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod eveneens gemiddeld is. Zij is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat het werk van Kostić de voorbije jaren voornamelijk in Brabant gepresenteerd is en daar een redelijk publieksbereik heeft opgebouwd. Het gezelschap was in andere regio’s nog beperkt zichtbaar. De commissie is daarom redelijk positief over de positionering en het publieksbereik in Brabant, maar vindt dat er daarbuiten nog grote stappen te zetten zijn.
De commissie is van mening dat Kostić een vrij algemene publieksvisie in het plan naar voren brengt. Er worden publieksgroepen genoemd die volgens haar congruent zijn aan het werk van de maker. De commissie mist echter een uitwerking van potentiële publieksgroepen die niet of nauwelijks bereikt worden. Verder constateert de commissie dat Kostić een ambitieuze groei wil doormaken in zijn publieksbereik. Hoewel het gezelschap daartoe verschillende acties beschrijft, is het voor de commissie niet vanzelfsprekend dat daarmee een aanzienlijk groter publieksbereik gerealiseerd wordt. Haar bedenking hierover is gebaseerd op het gegeven dat het werk van het gezelschap de afgelopen jaren buiten Brabant slechts beperkt gepresenteerd werd. Aangezien Kostić geen sterke strategie beschrijft om het landelijke publieksbereik te vergroten, verwacht de commissie niet dat het gezelschap zijn ambities op dat gebied waar zal maken.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.