De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als goed.
Kompagnie Kistemaker is het gezelschap van theatermaker Karlijn Kistemaker. Het maakt voorstellingen op de grens tussen verhalen vertellen en spel, tussen waarheid en fictie. Het gezelschap speelt zowel in het theater als op locatie.
De commissie vindt het vakmanschap solide. Het gezelschap maakt voorstellingen die een mix zijn van talkshow en performance, afgewisseld met surrealistische scenes, en doet dat volgens de commissie vakkundig. Ze herkent het vakmanschap vooral in het verhalende element van de voorstellingen. Zij vindt dat de dramaturgie consequent is en dat de verhaallijnen goed in balans zijn in de producties. De voorstellingen zijn naar haar mening authentiek door de wijze waarop ze verbonden zijn met de persoonlijke geschiedenis van de maker. De commissie is positief over de theatrale uitwerking daarvan, die zij vindt getuigen van vakmanschap. In de jeugdvoorstelling ‘Sneue gevallen’ vond zij de regie goed, omdat Karlijn Kistemaker daarin het kwetsbare persoonlijke verhaal van “gevoelig zijn” wist te vertalen in een absurd drama met humor en ontroering.
De commissie is positief over de oorspronkelijkheid van de producties van Kompagnie Kistemaker. Zij vindt dat het gezelschap een interessante mix van stijlen hanteert, die zorgen voor herkenbaarheid in zijn signatuur. De complete samenvoeging van verhalen, spel, muziek en video, en de functie van Karlijn Kistemaker als spreekstalmeesteres, maken het werk karakteristiek. De vermenging van documentaire en fictie, gecombineerd in een interdisciplinaire stijl met elementen van magisch-realisme, surrealisme en realisme, vindt de commissie onderscheidend binnen het genre.
De commissie vindt de zeggingskracht van de producties van Kompagnie Kistemaker wisselend. Door het spelen met fictie en feiten zet het gezelschap de toeschouwer graag op het verkeerde been. Zij noemt als voorbeeld de delen 7, 8 en 9 van de 12-delige theaterserie ‘Missie Marquez’. Daarin wordt het verhaal van een pseudo-filmploeg op reis naar Colombia vermengd met de bron van de theaterserie, de roman ‘Honderd Jaar Eenzaamheid’ van Gabriel García Márquez. De toeschouwer wordt met verve bij dit soort (fantasie)verhalen betrokken. De commissie vindt echter de zeggingskracht minder wanneer de gelaagdheid in de producties ondergesneeuwd raakt door het karikaturale spel.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als voldoende.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens de commissie een voortzetting van het werk dat Kompagnie Kistemaker in de afgelopen jaren heeft laten zien. De commissie krijgt op basis van het plan een duidelijk beeld van de ambities die Kompagnie Kistemaker heeft en wat het gezelschap met zijn werk wil veroorzaken en bevragen.
De commissie is van mening dat Kompagnie Kistemaker de aankomende periode interessante uitgangspunten voor de voorgenomen producties kiest. Zij is positief over de beschreven werkwijze, waarbij het gezelschap verhalen verzamelt door grondig onderzoek vooraf. Tegelijkertijd constateert de commissie dat de oorsprong voor een nieuw werk vaak bij andere kunstenaars ligt, zoals bij een documentairemaker in ‘Laat maar gaan’ of bij de schrijver van een reisgids in ‘Treurtrips’. Uit het plan maakt de commissie niet op hoe Kompagnie Kistemaker een bepaalde eigenheid aan die uitgangspunten gaat geven. De magisch-realistische signatuur van het gezelschap wordt in de beschrijving van de producties niet op een overtuigende manier over het voetlicht gebracht. Daarnaast is de commissie van mening dat Kompagnie Kistemaker geregeld aannames doet, zonder deze te onderbouwen. Zij vindt dat het gezelschap de werkelijkheid soms wat simplistisch weergeeft. Dit gebeurt bijvoorbeeld als er gesteld wordt dat theater vaak als nep ervaren wordt, maar ook specifieker in individuele producties, zoals bij ‘Treurtrips’. Dat gaat uit van de veronderstelling dat het publiek een bepaalde behoefte heeft aan schoonheid, vooroordelen en orde. Uit het plan wordt het de commissie niet duidelijk hoe de makers ervoor waken dat er tijdens de tour langs treurige plekken een waardige uitwisseling ontstaat tussen bezoekers en eigenaren en/of bewoners.
De commissie is nieuwsgierig naar de magisch-realistische werkplaats die Kompagnie Kistemaker de aankomende jaren openstelt voor Michaël Bloos en Daniel Cornelissen. Hoewel de begeleiding vanuit het gezelschap bij de ontwikkeling van de twee solovoorstellingen niet toegelicht wordt, vindt de commissie de beschrijving van de producties tot de verbeelding spreken. Zij verwacht dat de producties een bepaalde zeggingskracht zullen hebben.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
De commissie constateert op basis van de plannen dat Kompagnie Kistemaker in de komende periode voorstellingen wil ontwikkelen op basis van nieuwe theaterteksten. De commissie stelt vast dat het aantal aanbieders dat soortgelijk aanbod verzorgt groot is. De commissie stelt tegelijk vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod eveneens groot is. De commissie is daarom van mening dat sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat Kompagnie Kistemaker de afgelopen periode met zijn werk een beperkt publieksbereik heeft gehad. De voorstellingen zijn voornamelijk in de grote steden gespeeld en nauwelijks daarbuiten. Het gezelschap is ambitieus en wil de aankomende jaren een zekere groei doormaken naar meer speelbeurten. De commissie verwacht dat de samenwerking met impresariaat Via Rudolphi een positieve impuls kan geven aan het landelijke publieksbereik van Kompagnie Kistemaker.
Hoewel de commissie de doelgroepenomschrijving op zich origineel noemt, vindt zij deze niet heel concreet geformuleerd en mist zij een scherpe publieksvisie. Daarnaast is de commissie kritisch over de beschreven ambities met betrekking tot het publieksbereik. Zo vindt de commissie de toelichting op de innovatieve publiekscampagne beperkt en wordt haar uit het plan niet duidelijk hoe Kompagnie Kistemaker daarmee nieuw publiek gaat bereiken. Verder constateert de commissie dat het gezelschap de ambitie heeft om brede en biculturele publieksgroepen te bereiken, maar beschrijft het gezelschap een vrij standaardstrategie om dit te realiseren. De commissie vindt daarom dat Kompagnie Kistemaker voor de beoogde publieksgroei te zwaar leunt op de inspanningen van het impresariaat. Hoewel de commissie op zich verwacht dat het gezelschap zijn publieksbereik de aankomende jaren zal kunnen bestendigen, is zij er niet van overtuigd dat Kompagnie Kistemaker het publieksbereik zal weten te optimaliseren.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.