De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als voldoende.
Stichting Kalpana Arts Reimagined (Kalpanarts) is een dansgezelschap uit Den Haag dat het werk uitbrengt van danseres en choreograaf Kalpana Raghuraman. In haar voorstellingen combineert zij hedendaagse dans met Indiase klassieke dansstijlen zoals Bharatanatyam. Kalpana Raghuraman neemt voor haar producties maatschappelijke thema’s als uitgangspunt. De voorstellingen worden vaak begeleid door livemuziek. De voorstellingen spelen vooral in het vlakkevloercircuit.
De commissie is gematigd positief over het vakmanschap dat uit de voorstellingen van Kalpana Raghuraman naar voren komt. Zij is van mening dat de choreograaf een interessante eigen danstaal heeft ontwikkeld, waarin krachtig dansmateriaal en muzikaliteit mooi in balans zijn. De commissie vindt het spannend dat Kalpana Raghuraman werkt met dansers die verschillende dansachtergronden hebben, maar ze vindt de uitvoeringskwaliteit niet altijd van even hoog niveau. Als voorbeeld noemt zij de productie ‘Superhuman: Our Inner Darkness’, waarin het verschil in beheersing van het typerende voetenwerk en de handgebaren uit de Indiase klassieke dans tussen de dansers onderling groot was. De integratie van westerse en niet-westerse dansstijlen kwam volgens de commissie in de productie ‘Satyagraha’ beter tot zijn recht, door de dansers voornamelijk vanuit hun eigen dansidioom te laten bewegen.
Volgens de commissie getuigen de voorstellingen van Kalpanarts door het gebruik van verschillende dansstijlen van oorspronkelijkheid. De artistieke signatuur van de choreograaf is volgens de commissie nog in ontwikkeling. De commissie ziet in de voorstellingen nog een veelheid aan invalshoeken en theatrale elementen, waarbij een duidelijke richting ontbreekt. Volgens de commissie doet dit afbreuk aan het verder onderscheidende karakter van het werk.
De commissie is gematigd positief over de zeggingskracht van het werk van Kalpanarts. Zij is vooral kritisch over de dramaturgische kwaliteit van het werk. Als voorbeeld noemt de commissie de productie ‘Simeon’, waarin een interessante combinatie werd gemaakt tussen het dansidioom en live uitgevoerde minimal music, maar waar door een gebrek aan inhoudelijke sturing de aandacht niet goed werd vastgehouden. Desondanks is de commissie van mening dat Kalpana Raghuraman een mooie verbinding weet te maken tussen moderne dans, Indiase dans en live uitgevoerde, nieuw gecomponeerde muziek. Hierdoor spreekt het werk tot de verbeelding van een breed publiek.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als ruim voldoende.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens de commissie een interessante voortzetting van het werk dat Kalpanarts in de afgelopen jaren heeft laten zien. De commissie vindt dat het gezelschap zijn artistieke uitgangspunten helder verwoordt. De bewegingstaal van choreograaf Kalpana Raghuraman wordt overtuigend over het voetlicht gebracht.
De commissie is overwegend positief over de oorspronkelijkheid die uit de plannen voor de komende jaren naar voren komt. De kenmerkende insteek is volgens haar te vinden in de manier waarop in het werk van Kalpanarts livemuziek gecombineerd wordt met westerse en niet-westerse dansstijlen. De commissie is ook positief over de samenwerkingen die aangegaan worden met interessante partners als het Amstel Quartet, het Residentie Orkest en Opera2Day. Zij verwacht dat deze samenwerkingen een belangrijke impuls kunnen geven aan het kunstenaarschap van Kalpana Raghuraman. Desalniettemin vindt de commissie de toelichting op de samenkomst van livemuziek en de mix aan dansstijlen per individuele productie wat beperkt. Een voorbeeld hiervan is de productie ‘Guru’, waarbij het gezelschap interessante onderzoeksvragen stelt, maar geen beeld schetst van de nieuwe compositie die Oene van Geel schrijft voor cello en daf, en hoe de muziek aansluit bij de bewegingen van de vier dansers.
De commissie zet een kanttekening bij de zeggingskracht van de producties. Zoals zij al bij de beoordeling van de kwaliteit van het werk aangaf, zijn er stappen te zetten in de ontwikkeling naar een sterkere spanningsopbouw in de voorstellingen van Kalpanarts. Hoewel het gezelschap met dramaturgen en artistiek adviseurs werkt, had de commissie in het plan willen lezen hoe hun bijdrage er de komende jaren uit gaat zien. De commissie is er daarom niet geheel van overtuigd dat de voorstellingen een grote mate van zeggingskracht zullen hebben.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als goed.
De commissie constateert dat Kalpanarts in de komende periode dansvoorstellingen wil verzorgen waarbij hedendaagse en niet-westerse dansstijlen bij elkaar worden gebracht. De commissie stelt vast dat het potentiële publiek voor deze vorm van dans gemiddeld is en dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod beperkt is. Zij is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel zeer interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie vindt dat Kalpanarts zich als dansgezelschap goed weet te positioneren. Het gezelschap heeft zich de afgelopen jaren ingezet voor het bereiken van een divers samengesteld publiek en een eigen achterban opgebouwd. Kalpanarts schetst een duidelijk beeld van de doelgroepen die het bereikt. Gezien de in het verleden behaalde bezoekersaantallen en de verschillende samenwerkingspartners vertrouwt de commissie erop dat Kalpanarts haar publiek de aankomende jaren zal bestendigen. De commissie zet hierbij wel de kanttekening dat in het plan beperkt inzicht wordt geboden in de gemiddelde publieksaantallen per reguliere voorstelling in de afgelopen periode en hoe die zich verhouden tot de geambieerde publieksgroei.
De commissie vindt het positief dat het gezelschap zich ook in de komende periode richt op het bereiken van andere doelgroepen; niet alleen publiek met een cultureel diverse achtergrond, maar ook publiek met een auditieve beperking. Op basis van het plan is de commissie ervan overtuigd dat Kalpanarts de ambities ten aanzien van het vergroten en verbreden van het publieksbereik zal realiseren. In combinatie met de achtergrond van de maker en de uitvoerenden, en de thematieken die gekozen zijn voor de producties, heeft de commissie er vertrouwen in dat Kalpanarts een bijzondere bijdrage gaat leveren aan een diversificatie van het publiek.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.