De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als goed.
Zij kent Jameszoo als een artiest op het gebied van elektronische muziek waarin cross-overs worden gemaakt met onder andere jazz en triphop. Jameszoo is zowel producer van zijn eigen albums en livesolosets als een uitvoerend musicus die livesamples en beats integreert binnen zijn eigen kwintet. De concerten vinden plaats in middelgrote concertzalen en clubs en op de grotere festivals door heel Nederland.
De commissie vindt het vakmanschap dat in de concerten van Jameszoo naar voren komt, groot. Zij vindt de manier waarop hij de verschillende beats, breaks en synthesizer sounds in zijn muziek verwerkt getuigen van kennis van zaken. Ook weet Jameszoo zich te omringen met sterke instrumentalisten. De recente samenwerking met het Metropole Orkest vindt de commissie van een hoog niveau. Daarbij is het haar echter niet duidelijk of Jameszoo zelf voor de bewerkingen van zijn composities heeft gezorgd. Die bewerkingen vindt zij namelijk niet in lijn met de ongepolijste sound van zijn eigen kwintet.
De commissie is van mening dat Jameszoo een eigen artistieke signatuur aan het ontwikkelen is die aansluit bij de nieuwe generatie producers. Het gebruik van live-elektronica is volgens haar smaakvol en eigen. In zijn werk verwijst Jameszoo naar hiphop wat betreft het gebruik van beats, maar deze worden regelmatig doorbroken met harde breakbeat. In zijn kwintet laat hij veel ruimte voor het improvisatievermogen van de musici. Dit kwam duidelijk naar voren in het concert tijdens het North Sea Jazz festival. De commissie vindt dat Jameszoo hierin nog meer de regie kan pakken waardoor het geheel meer focus krijgt.
De concerten hebben volgens de commissie een sterke zeggingskracht. De vorm waarin Jameszoo zijn muziek presenteert, is zeer gevarieerd. Zijn dj-set spreekt een publiek aan dat geïnteresseerd is in hiphop en dance. Evengoed spreken de kwintetconcerten jazzliefhebbers aan. De commissie ziet dit als een natuurlijke ontwikkeling binnen de hedendaagse muziekscene, waarin de grenzen tussen genres worden geslecht.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als voldoende.
De plannen voor de periode 2021-2024 liggen in lijn met een ontwikkeling die Jameszoo de afgelopen jaren heeft ingezet als het gaat om samenwerkingen met andere disciplines, organisaties, kunstenaars en musici. Naast het recente project met het Metropole Orkest componeerde Jameszoo de afgelopen jaren muziek in opdracht van festivals en werkte hij samen met Slagwerk Den Haag en beeldend kunstenaar Philip Akkerman. Dit soort samenwerkingen wordt in het plan beschreven als “parallelle activiteiten” die worden uitgevoerd naast de reguliere activiteiten op het snijvlak van pop en jazz. Het doel van de aanvraag is het verstevigen van de parallelle ontwikkeling die is ingezet.
De commissie is positief over de manier waarop Jameszoo in de aanvraag een tamelijk pragmatische visie koppelt aan een no-nonsensebenadering. De aanvrager wil de komende jaren het initiatief voor de activiteiten meer in eigen hand houden en de commissie vindt dit een logische keuze. Zij plaatst hierbij de kanttekening dat de aanvraag vooral inzicht geeft in de inrichting van de werkpraktijk van Jameszoo, maar dat zijn artistieke drijfveren onderbelicht blijven.
Volgens de commissie is het voor een innovatieve, internationaal opererende artiest als Jameszoo essentieel om met zijn muziek actueel te blijven. Het plan geeft echter weinig inzicht in de beoogde artistieke ontwikkeling in de komende periode. De aanvrager stelt dat pas tijdens en door het proces van het maken duidelijk wordt wat er wordt beoogd, en welke mogelijkheden het werk biedt. Hoewel de commissie dit kan volgen voor wat betreft de specifieke muzikale invulling van het werk, is het juist voor de parallelle activiteiten van belang dat er keuzes worden gemaakt als het gaat om samenwerkingspartners en planning. Daarvan is echter weinig sprake, waardoor het plan nauwelijks aanknopingspunten biedt met betrekking tot de zeggingskracht die van de concerten uit zal gaan.
Aangezien er ook geen globale richting is beschreven voor wat betreft het maakproces en het type interdisciplinaire producties dat Jameszoo wil ontwikkelen, komt er volgens de commissie geen uitgesproken artistieke visie naar voren in het plan. Om een indruk te geven van de projecten die zijn voorgenomen in de periode 2021-2024, wordt vooral verwezen naar vergelijkbare activiteiten en samenwerkingspartners in het verleden. Hierdoor blijft het onduidelijk wat het beoogde resultaat is van de projecten in de komende periode. Dit wringt vooral bij de producties die Jameszoo wil ontwikkelen in samenwerking met kunstenaars uit andere disciplines, aangezien in de aanvraag de motivatie centraal staat om een volgende stap te zetten in de richting van een interdisciplinaire werkpraktijk. Al met al vindt de commissie daarom dat het plan weinig handvatten biedt om erop te kunnen vertrouwen dat de producties van voldoende oorspronkelijkheid zullen getuigen.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie constateert op basis van de plannen dat Jameszoo in de komende periode concerten en voorstellingen wil produceren met een cross-over van jazz, pop en elektronische muziek. De commissie stelt vast dat het aantal aanbieders van dit soort aanbod groot is. Het potentiële publiek voor dit aanbod is volgens de commissie echter eveneens groot. Zij is daarom van mening dat sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat Jameszoo in de afgelopen periode heeft kunnen bogen op een indrukwekkend publieksbereik, zowel internationaal als in Nederland. Zijn uitgangspositie voor de komende periode is dan ook gunstig te noemen. In de prognose van publieksaantallen in de periode 2021-2024 gaat Jameszoo uit van een consolidatie van het publieksbereik in de afgelopen jaren, wat volgens de commissie niet per se ambitieus is, maar zeker haalbaar. De publieksvisie in de aanvraag heeft een stevig fundament: enerzijds is er een commitment van sterke partners als Brainfeeder en MOJO, anderzijds is gebleken dat samenwerkingen met partners, van filmfestivals tot het Metropole Orkest, een goede bijdrage kunnen leveren aan de naamsbekendheid van Jameszoo bij een breed publiek in Nederland. De mogelijkheden van dergelijke samenwerkingen zijn nog niet uitgeput, en de commissie verwacht dat die aanpak ook in de komende jaren zijn vruchten zal afwerpen. In welke mate dit ook daadwerkelijk zal gebeuren, is echter onduidelijk, aangezien er in de aanvraag geen concrete partners worden genoemd voor de bijzondere muzikale projecten en de interdisciplinaire producties. Hierdoor is er geen concreet perspectief waar het gaat om specifieke publieksgroepen die met deze projecten bereikt zullen worden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.