De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als ruim voldoende.
Zij kent Instant Composers Pool als een ensemble dat jazz en geïmproviseerde muziek brengt. Het ensemble is in 1967 opgericht door onder andere Misha Mengelberg en Han Bennink. Na het overlijden van Misha Mengelberg in 2017 is Guus Janssen als vaste pianist tot de groep toegetreden. Er worden concerten gespeeld met de voltallige bezetting van tien musici en er wordt in kleinere bezetting gespeeld. De concerten vinden plaats in het circuit van middelgrote concertzalen en festivals in Nederland. Het ensemble heeft een aanzienlijke buitenlandse speelpraktijk.
De commissie vindt het vakmanschap van de individuele musici hoog. Het improvisatievermogen en het samenspel van Instant Composers Pool heeft volgens haar niets aan kracht ingeboet in de afgelopen periode. Wel vindt de commissie dat de ontregelende improvisaties van Misha Mengelberg worden gemist. Zij vindt dat Guus Janssen als pianist en arrangeur goed past binnen het ensemble. Zijn arrangementen en composities leveren een wezenlijke bijdrage aan het repertoire. Hij heeft volgens de commissie echter niet hetzelfde muzikale overwicht dat voor de karakteristieke absurde momenten in de improvisaties zorgt.
Instant Composers Pool heeft een duidelijke eigen artistieke signatuur die volgens de commissie goed naar voren komt tijdens de concerten. Zij constateert wel dat er steeds meer oud materiaal van Misha Mengelberg op het programma staat, waarmee het ensemble lijkt terug te kijken op de glorietijd van Instant Composers Pool. Het ensemble heeft in de afgelopen periode ook meer gestructureerde programma’s samengesteld en is daarnaast wat netter gaan spelen. Dit kwam volgens de commissie duidelijk naar voren tijdens de productie met de Waterlandse Harmonie. Zij vindt dat hiermee het karakteristieke anarchistische gehalte dat Instant Composers Pool kenmerkt minder sterk is geworden. De commissie vindt dat de programma’s hierdoor aan oorspronkelijkheid hebben ingeboet.
De commissie vindt dat er in de concerten op muzikaal vlak veel zeggingskracht naar voren komt. Zij merkt op dat er bijvoorbeeld tijdens een concert met Nieuw Amsterdams Peil met passie en uiterste concentratie werd gespeeld. De commissie vindt echter dat de expressieve podiumpersoonlijkheid van Han Bennink de afgelopen periode minder goed in balans is met de rest van het ensemble. Volgens de commissie heeft dit zijn weerslag op de zeggingskracht van de concerten. Vaak getuigen de interrupties van humor, maar de commissie vindt dat het te veel afleidt van de gespeelde muziek.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als ruim voldoende.
De plannen voor de komende periode vormen volgens de commissie een voortzetting van de concertpraktijk die Instant Composers Pool de afgelopen jaren heeft laten zien. Positief vindt de commissie de uitvoerige en duidelijke beschrijving van het artistiek profiel van Instant Composers Pool, ook in relatie tot andere ensembles in de jazz en improvisatiemuziek. De commissie herkent dit profiel en beschouwt het als een overtuigende leidraad voor de komende periode. De commissie vindt daarbij de eigen typering, dat door het ter plekke componeren en uitvoeren publieksreacties tot onmiddellijke muzikale ingevingen kunnen leiden, treffend verwoord. Ook onderschrijft de commissie de sterk beschreven noodzaak om de improvisatiemuziek aan nieuwe generaties over te dragen. Zowel de in het plan toegelichte digitalisering van het eigen cultureel erfgoed van Instant Composers Pool als de beschreven workshops en masterclasses vormen daar volgens haar belangrijke instrumenten voor. Naast continuering van de huidige concertpraktijk en het belang van het vastleggen van eigen erfgoed vindt de commissie het plan weinig informatie bevatten over nieuwe elementen die een verdere artistieke ontwikkeling in het werk van Instant Composers Pool laten zien. Dat doet voor haar afbreuk aan de oorspronkelijkheid van de plannen. In lijn hiermee valt het de commissie op dat er weinig nieuwe samenwerkingspartners in het plan worden vermeld. Een uitzondering vormt De Warme Winkel waarmee Instant Composers Pool zal samenwerken in een muziektheaterproject, geïnspireerd op de film ‘Ascenseur pour l’échafaud’. In het plan wordt de rol van Instant Composers Pool omschreven als het elke avond improviseren van een nieuwe soundtrack. De commissie mist echter een toelichting wat Instant Composers Pool artistiek verwacht van de samenwerking met De Warme Winkel. De commissie vindt dat ook gelden voor de samenwerking met de Waterlandse Harmonie. Volgens het plan ligt het initiatief bij dit harmonieorkest, maar de commissie had graag willen lezen wat Instant Composers Pool artistiek beoogt met de samenwerking.
De commissie verwacht dat de concerten van Instant Composers Pool ook in de komende periode van zeggingskracht zullen getuigen. Zij ziet dit gewaarborgd door de in het plan uitgesproken ambitie van lichtvoetigheid en spontane theatraliteit, kenmerken die samen met het aanstekelijke spelplezier zorgen voor concerten waarin veel te beleven is voor het publiek. De commissie verwacht verder dat met de ongewijzigde bezetting van het ensemble ook in de komende periode het sterke vakmanschap tot uiting zal komen in de uitvoeringen. Wanneer de balans binnen het ensemble, waarbij de commissie een kanttekening plaatste, meer in evenwicht wordt gebracht, zal de zeggingskracht van de uitvoeringen nog kunnen toenemen.
De commissie beoordeelt de publiekfunctie als zwak.
De commissie constateert op basis van de plannen dat Instant Composers Pool de komende periode jazz en geïmproviseerde muziek zal blijven brengen. Zij stelt vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod klein is. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod groot is. De commissie is van mening dat daarmee maar beperkt sprake is van een interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
Instant Composers Pool zal de komende periode minder concerten geven dan in 2019, maar verwacht desalniettemin aanmerkelijk meer publiek te trekken in Nederland. De commissie is er op basis van de geboden informatie niet van overtuigd dat Instant Composers Pool deze beoogde forse groei in publieksbereik zal realiseren. Hoewel de naamsbekendheid van Instant Composers Pool kansen biedt op een toename van het totale aantal bezoekers door meer op te treden op podia en festivals die niet gespecialiseerd zijn in dit aanbod, wordt dit perspectief niet aannemelijk gemaakt. Tegen de achtergrond van een relatief klein potentieel publiek en de nodige concurrentie in Nederland verwacht de commissie een stevig onderbouwde strategie om de geambieerde publieksgroei aannemelijk te maken. Die strategie mist de commissie. Zo noemt Instant Composers Pool weliswaar een reeks podia waarmee zal worden samengewerkt, maar de commissie leest niet hoe deze podia aan het beoogde publieksbereik van Instant Composers Pool zullen bijdragen. Verder mist de commissie een analyse door Instant Composers Pool van haar publiek en een daarop gebaseerde eigen strategie om de beoogde substantiële publieksgroei te realiseren, al dan niet gericht op meerdere doelgroepen. De marketingactiviteiten staan in het plan beschreven als een zeer korte opsomming van acties. De commissie vindt echter geen aanknopingspunten hoe deze acties stapsgewijs tot de gewenste publieksgroei moeten leiden. Ook het bereiken van meer jongeren, volgens het plan via het organiseren van workshops, is weinig uitgewerkt.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.