De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als ruim voldoende.
Stichting In Goed Gezelschap van Laura is de stichting waarmee theatermaker Laura van Dolron sinds 2012 haar voorstellingen produceert. Haar werk vormt een eigen genre: stand-up filosofie. Gedreven door een maatschappelijke missie wil In Goed Gezelschap van Laura het theater van de verbinding worden. Het werk is vooral in het vlakkevloercircuit te zien.
De commissie vindt het vakmanschap gedegen. Zij vindt Laura van Dolron een belangrijke stem van haar generatie. De commissie constateert dat Laura van Dolron zichzelf als uitgangspunt neemt in de producties waarin zij een dialoog zoekt met haar publiek. Die vorm van stand-up filosofie doet ze vakmatig goed, volgens de commissie. Zij vindt dat de theatermaker een helder theatraal uitgangspunt kiest en dat inzet om de thematiek te belichten. De commissie ziet vakmanschap in de schijnbaar terloopse manier waarop Laura van Dolron de aandacht van het publiek weet vast te houden en te sturen.
De commissie is positief over de oorspronkelijkheid van de voorstellingen. Zij vindt dat Laura van Dolron een duidelijke artistieke signatuur heeft, met een speelstijl die ze zelf heeft ontwikkeld. De door Laura van Dolron ontwikkelde stand-up filosofie is naar de mening van de commissie buitengewoon oorspronkelijk. De commissie vindt de onderliggende persoonlijke lijn in de voorstellingen die Laura van Dolron verbindt met het publiek, ook zeer eigen, net als de positionering van de maker als het ijkpunt in de producties.
De commissie is kritisch over de zeggingskracht van de producties. Laura van Dolron mengt in haar producties vaststaande teksten met improvisaties waarbij ze het publiek direct aanspreekt. De commissie constateert dat de manier waarop zij haar overtuigingen onvoorwaardelijk inzet in de voorstellingen, toeschouwers ook kan vervreemden. De open dialoog die in het werk wordt gesuggereerd, wordt in de praktijk niet altijd even sterk uitgewerkt. Als voorbeeld noemt de commissie ‘Een antwoord op alle vragen’, een voorstelling die mede wordt bepaald door vragen uit het publiek, maar waarin de antwoorden uiteindelijk niet echt worden meegenomen in de voorstelling, waardoor het participatie-element vrijblijvend blijft.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als ruim voldoende.
De plannen voor 2021-2024 vormen een continuering van het werk dat In Goed Gezelschap van Laura in de afgelopen jaren heeft laten zien. Theatermaker Laura van Dolron zet de komende jaren haar “blind dates met de wereld” voort, en creëert daarnaast voorstellingen die voorvloeien uit eerdere ontmoetingen, en in het kader staan van “verdieping en bestendiging”.
De commissie plaatst een kanttekening bij de artistieke ontwikkeling van de maker. Hoewel Laura van Dolron reflecteert op haar ontwikkeling van solist tot ensemblespeler, mist de commissie een reflectie op de artistieke ontwikkeling van haar theatervoorstellingen. Zij constateert dat Laura van Dolron inhoudelijk gezien haar grenzen verlegt, maar dat de vorm waarin het werk wordt gepresenteerd weinig meebeweegt.
De commissie leest enkele uitdagende artistieke uitgangspunten in de plannen, zoals de blind dates op plekken waar je niet zo snel komt en de vorm van “live action writing”. Ook spreekt er een zekere mate van urgentie uit de plannen; dit komt bijvoorbeeld sterk tot uiting in de beschrijving van de voorstelling ‘Ona’s ijsje’. Ook vindt de commissie dat er een oorspronkelijke artistieke visie in de plannen naar voren komt. De wijze waarop Laura van Dolron een verbinding tot stand brengt tussen de theaterwereld en de buitenwereld, beschouwt zij als de basis van haar signatuur. De samenwerking met de BIS-gezelschappen vindt de commissie kansrijk voor haar werkpraktijk. Het kan volgens de commissie de maatschappelijke impact van het werk vergroten.
Verder constateert de commissie dat het plan sterk focust op de missie en de inspiratiebronnen van de maker, maar weinig zicht biedt op wat In Goed Gezelschap van Laura wil bereiken bij zijn publiek. Zo blijft het enigszins onduidelijk hoe Laura van Dolron wat zij in de buitenwereld vindt en in het theater verwerkt, weer terug de wereld in brengt met haar voorstellingen. Verder vindt de commissie de samenwerking op het podium met mensen uit de buitenwereld, zoals Ona en Shanice, weinig concreet uitgewerkt. Voor de voorstelling ‘Wat we normaal niet horen’ stuurt Het Zuidelijk Toneel Laura van Dolron voor langere tijd naar een doveninstituut. Hoewel de commissie dit een interessant vertrekpunt vindt, krijgt zij geen beeld bij de wijze waarop dit onderzoek een theatrale vertaling krijgt. Mede gelet op haar eerdere kritische kanttekeningen ten aanzien van de zeggingskracht, is zij op basis van het plan er beperkt van overtuigd dat er van de voorstellingen een grote zeggingskracht zal uitgaan.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
De commissie constateert op basis van de plannen dat In Goed Gezelschap van Laura tekstvoorstellingen maakt over maatschappelijke onderwerpen. Zij stelt vast dat het aantal aanbieders dat soortgelijk aanbod maakt groot is. De commissie stelt tegelijk vast dat het potentiële publiek voor dit type aanbod eveneens groot is. De commissie is van mening dat daarom sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie is gematigd positief over de plannen. Zij constateert dat In Goed Gezelschap van Laura niet alleen in theaters speelt, maar ook actief is in maatschappelijke instellingen en daar theatrale ontmoetingen creëert met mensen die minder vaak het theater bezoeken. De commissie vindt dat het gezelschap met deze werkwijze een geheel eigen publiek weet te bereiken, maar dat dat publiek wel beperkt is in het licht van het potentiële publiek voor teksttheater. Zij constateert verder dat het gezelschap de komende jaren het aantal speelbeurten en het aantal bezoekers ongeveer stabiel wil houden. In Goed Gezelschap van Laura toont daarmee geen ambitie om zijn publiek te vergroten. Hoewel de commissie daar niet per definitie negatief tegenover staat, had een reflectie en een toelichting op deze keuze niet mogen ontbreken in het plan.
In Goed Gezelschap van Laura verwacht naar eigen zeggen dat het publiek wordt uitgebreid met een nieuw en divers publiek, dat via de bezochte instellingen de weg naar het theater vindt. De commissie is positief over dat voornemen, maar plaatst daarbij wel een kritische kanttekening. Zij verwacht dat het gezelschap door de inzet van de samenwerkingspartners een nieuw en divers publiek kan bereiken. De commissie mist wel een eigen visie van In Goed Gezelschap van Laura op het bereiken van dit publiek. Mede door het ontbreken van deze visie is zij er niet van overtuigd dat met deze toeschouwers ook een werkelijke binding zal worden aangegaan, die verder reikt dan een eenmalig bezoek.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.