De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als voldoende.
House of Nouws is een interdisciplinair werkend jeugdtheatercollectief waarvan Sanne Nouws artistiek leider is. House of Nouws werd in 2019 opgericht in Tilburg en maakt literaire mime: een kruising tussen performance en teksttoneel. De voorstellingen zijn soms bedoeld voor een jeugdig publiek, soms voor volwassenen.
De commissie vindt het vakmanschap gedegen. In de jeugdvoorstellingen maakt het gezelschap gebruik van herhalende en minimalistische teksten om een abstracte theoretische vertaling van de realiteit te maken. De commissie is positief over spel en regie, die zij aanstekelijk en ontregelend vindt. Zij noemt bijvoorbeeld ‘Hendrik IV’ een intelligente productie die aanschuurde tegen de interactiviteit van de voorstellingen van Jetse Batelaan. De commissie is echter kritisch over de letterlijke illustraties van de vertelling in de producties, wat ten koste gaat van de spanning. De commissie is kritischer over het werk dat House of Nouws voor volwassenen maakt. In het geval van ‘Alles moet weg’, de voorstelling die ze bij Mugmetdegoudentand regisseerde, vond de commissie de match tussen thema en locatie niet geslaagd. Ook is zij kritisch over het spel en de regie in deze voorstelling.
De commissie zet kanttekeningen bij de oorspronkelijkheid van de producties. Zij constateert een tweedeling in de signatuur tussen de voorstellingen voor volwassenen en die voor kinderen. Als het gaat om jeugdtheater ziet zij een stijl die sterk visueel is, vol absurditeiten en humor, waarbij het publiek met liefde op het verkeerde been wordt gezet. De commissie noemt nogmaals de jeugdvoorstelling ‘Hendrik IV’, dat als ondertitel heeft ‘ongeschikt voor kinderen’, waarbij het verhaal van Luigi Pirandello’s krankzinnige koning met veel gevoel voor parodie geadapteerd wordt naar een publiek van 8-plus. Over de producties van House of Nouws voor volwassenen is de commissie kritischer. Hierin ziet zij dat de makers nog zoekende zijn, en mist zij zowel in de keuze van onderwerpen als in het spel vooralsnog een scherpe artistieke signatuur.
De commissie is gematigd positief over de zeggingskracht van de producties, maar constateert ook hier een verschil tussen de jeugdproducties en die voor volwassenen. In het jeugdtheater neemt het gezelschap het publiek op een intelligente manier mee in de voorstelling waardoor de inhoud beklijft. De commissie vindt dat dit minder lukt in de producties voor volwassenen. In ‘Het beste idee voor iedereen’ blijft de inhoud zo statisch en theoretisch dat er voor een publiek te weinig ingang is in de voorstelling.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als voldoende.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens de commissie een continuering van het werk dat House of Nouws in de afgelopen jaren heeft laten zien. De commissie is van mening dat uit de voorgelegde plannen een helder artistiek profiel van het collectief naar voren komt. Daarnaast weet House of Nouws zijn bevlogenheid voor theatermaken op een overtuigende manier over het voetlicht te brengen.
De commissie is positief over de gekozen thematieken van de producties. Zij is van mening dat House of Nouws met zijn artistieke uitgangspunten “streek-hype-show” duidelijke kaders in het werk aanbrengt. De commissie zet ook enkele kritische kanttekeningen bij de oorspronkelijkheid van de plannen. Zoals bij de productie ‘Storm voor wie wakker ligt’, een theaterbewerking van de liedcyclus ‘Let Them Eat Chaos’ van Kate Tempest. Hoewel de commissie het interessant vindt dat de productie de vorm krijgt van een poetryslamavond, vindt zij het een groot gemis dat de muzikale component niet toegelicht wordt. Wat de visie van de maker op de muzikale invulling is, en hoe de genres opera, rap, slam, voordracht en koorzang in de voorstelling tot hun recht komen, is de commissie niet duidelijk. Bovendien kan zij zich geen beeld vormen van de uitvoeringskwaliteit aangezien House of Nouws geen namen noemt van de beoogde muziekarrangeur en de uitvoerenden.
De commissie vindt de toelichting op de streek als artistiek uitgangspunt niet in elke productie even overtuigend. Enkel bij ‘Een feest om te janken’ krijgt zij een redelijk beeld van de interactie met het publiek. Hoe de streek in de overige producties tot uiting komt, is de commissie op basis van het plan niet duidelijk. Aangezien deze interactieve momenten wel een wezenlijke bijdrage kunnen leveren aan de uiteindelijke ervaring van de toeschouwer, heeft de commissie te weinig aanknopingspunten om te vertrouwen in de zeggingskracht van de voorstellingen.
Verder merkt de commissie op dat House of Nouws zowel jeugdproducties als werk voor volwassenen gaat ontwikkelen. Hoewel het collectief met sterke partners werkt, is de commissie er niet van overtuigd dat het gezelschap over voldoende vakmanschap beschikt om voor beide doelgroepen prikkelend werk te ontwikkelen. Deze keuze kan volgens de commissie de verdere ontwikkeling van de artistieke signatuur van het collectief in de weg staan.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie constateert op basis van de plannen dat House of Nouws in de komende periode theaterproducties voor verschillende leeftijdsgroepen wil verzorgen waarbij tekst en mime de basis vormen. De commissie stelt vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod gemiddeld is en dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod eveneens gemiddeld is. Zij is daarom van mening dat er sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie is gematigd positief over het verwachte publieksbereik voor de komende periode. Volgens haar schetst House of Nouws in het plan een duidelijke publieksvisie. De afgelopen jaren heeft het gezelschap met behulp van STIP Theaterproducties een goede basis gelegd voor een eigen netwerk in het jeugdtheatercircuit. Voor zijn volwassenenaanbod moet House of Nouws nog een speelcircuit opbouwen. De commissie verwacht dat de verschillende speelconstructies van de producties kunnen bijdragen om het werk in meerdere circuits te presenteren. Tegelijkertijd ziet zij een risico in het aanbieden van volwassenproducties bij theaters die het jeugdaanbod van House of Nouws programmeren. De commissie verwacht dat deze theaters een keuze zullen maken voor het ene of het andere soort aanbod, en dat het collectief daardoor mogelijk met zichzelf gaat concurreren.
De commissie zet ook een kanttekening bij de inzet van de artistieke uitgangspunten “streek-hype-show” bij het publieksbereik. Hoewel zij het interessant vindt dat House of Nouws deze drie elementen wil vertalen naar een communicatiestrategie, komt uit het plan niet duidelijk naar voren hoe dat in de praktijk vorm gaat krijgen. De commissie is er daarom niet van overtuigd dat dit gaat leiden tot een groter publieksbereik.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.