De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als ruim voldoende.
Het Geluid is een Maastrichts gezelschap dat met diverse coproducenten interdisciplinaire projecten initieert of produceert. De artistiek leiders zijn Romy en Gable Roelofsen. Actuele thema’s en onderwerpen vormen het uitgangspunt voor de voorstellingen en de muziek omvat een breed scala aan stijlen en stromingen. Behalve in het theater speelt Het Geluid vaak op locatie, zoals in huiskamers, collegezalen en ziekenhuizen.
De commissie heeft vertrouwen in het vakmanschap van de artistiek leiders van Het Geluid. Zij vindt dat het gezelschap goede zangers, musici en andere uitvoerenden aan zich weet te binden, die allen beschikken over uitstekend vakmanschap. Het uitvoeringsniveau van de producties noemt zij dan ook doorgaans goed. De makers geven daarbij blijk van een gedegen muzikale kennis, die terug te zien is in de interessante muzikale dramaturgie van hun projecten.
De commissie is gematigd positief over de oorspronkelijkheid van het werk van Het Geluid. Zij stelt vast dat de producties van Het Geluid uitgaan van een geheel eigen visie op opera en muziektheater, waarbij samenwerking wordt gezocht met uiteenlopende partners. Daardoor ontstaan samenwerkingsverbanden op zowel technologisch als sociaal-cultureel gebied. Door de grote nadruk die daarbij wordt gelegd op onderzoek en experiment, is het werk op theatraal en muzikaal vlak niet altijd even onderscheidend. Vooral in de geëngageerde themakeuze van het werk komt de eigen artistieke signatuur van Het Geluid volgens de commissie tot uitdrukking. Als voorbeeld noemt zij in dit verband de voorstelling ‘Kill the West in me’, dat in coproductie werd gemaakt met DoelenKwartet en Ensemble Gending.
De commissie vindt de zeggingskracht van het werk van Het Geluid wisselend. Dit hangt naar haar mening samen met de verscheidenheid aan samenwerkingspartners waarmee de producties worden gemaakt. In de praktijk weten de ensceneringen het publiek niet altijd aan te spreken. Zo vond de commissie de mise-en-scène van bijvoorbeeld ‘Archive of love’ onsamenhangend, en deed de vorm enigszins afbreuk aan de muzikale spanningsboog. Desondanks is de commissie van mening dat het werk van Het Geluid de nodige impact heeft op het publiek vanwege de vaak bijzondere context waarbinnen het werk wordt getoond en de fascinerende interdisciplinariteit die erin aan de dag wordt gelegd.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als voldoende.
Het Geluid schrijft in de aanvraag dat de organisatie samen met een nieuw bestuur een transformatie ondergaat van muziektheatergezelschap naar een incubatie- en ontwikkelplatform voor een breed scala aan opera- en muziektheaterprojecten, die zowel in nationaal als in Europees verband ontwikkeld worden. Voor de komende periode is het overkoepelende thema: technologie, de mens en een meerstemmige wereld. Dit raakt aan thema’s als globalisering en de digitale ruimte versus de reële ruimte.
De commissie merkt op dat onderzoek en ontwikkeling nog meer dan voorheen de nadruk krijgen in de plannen voor de komende periode. Procesontwerp is daarbij een centraal begrip in de aanvraag, maar het hoofdstuk dat aan dit procesontwerp is gewijd, biedt de commissie weinig inzicht in het beoogde proces en de visie van Het Geluid op cocreatie. De tamelijk theoretische en abstracte toelichting geeft geen helderheid over de wijze waarop Het Geluid als platform wil functioneren in de periode 2021-2024. De commissie ziet dan ook weinig aanwijzingen in het plan dat er een heldere artistieke signatuur tot uiting zal komen in de activiteiten van Het Geluid. Zij vindt ook dat de thematiek ”de mens en de meerstemmige wereld” te weinig specifiek is uitgewerkt in de plannen voor de producties om te verwachten dat die zullen bijdragen aan een dergelijke signatuur.
Hoewel de commissie op grond van het eerdere werk en de genoemde partners vertrouwen heeft in het vakmanschap waarmee de producties gerealiseerd zullen worden, ontbreekt volgens haar in het plan een concrete uitwerking van de muzikale en theatrale aspecten. Zo mist de commissie in de beschrijving van ‘Driving Future Farming’ een muzikaal of theatraal concept. De commissie ziet in de aanvraag veelal boeiende thema’s, maar vindt de uitwerking weinig overtuigend. Op basis van de aanvraag is de commissie er dan ook niet van overtuigd dat er een sterke zeggingskracht van de producties zal uitgaan.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
De commissie constateert op basis van de plannen dat Het Geluid in de komende periode eigentijds muziektheater wil maken met hedendaags gecomponeerde muziek. De commissie stelt vast dat het potentiële publiek voor dit type aanbod gemiddeld van omvang is. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod eveneens gemiddeld van omvang is. De commissie is van mening dat daarom sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
Het Geluid gaat in de plannen uit van een stijging van het aantal uitvoeringen, vooral door meer uitvoeringen in de regio Zuid. Het gemiddelde aantal bezoekers per voorstelling waarop Het Geluid rekent in de periode 2021-2024, is in lijn met de bezoekersaantallen in de afgelopen jaren. Dit getuigt volgens de commissie van weinig ambitie, gelet op het relatief lage aantal bezoekers per voorstelling, ook in vergelijking met ander kleinschalig muziektheateraanbod.
In de werkpraktijk van Het Geluid is sprake van cocreatie waarbij publiek een essentiële, actieve rol vervult. De commissie vindt dat in het plan niet helder is beschreven hoe dit van invloed is op de publieksbenadering. Het Geluid schrijft dat per project een op maat gemaakte publieks- en participatievisie wordt ontwikkeld, waarbij een zo inclusief en divers mogelijk publiek een uitgangspunt is. De commissie mist hierbij een overkoepelende visie die deze projectmatige aanpak van de publieksbenadering overstijgt. Doordat de diversiteit aan projecten en thema’s groot is, is er volgens Het Geluid ook een grote verscheidenheid aan publieksgroepen die wordt bereikt. Dit wordt geïllustreerd aan de hand van enkele nogal anekdotische voorbeelden. De commissie mist in dit verband een reflectie op basis van concrete gegevens met betrekking tot de omvang en samenstelling van het publiek dat in het recente verleden is bereikt. In het verlengde daarvan is er ook nauwelijks sprake van concrete doelstellingen voor de komende periode. De sterke partners en de stevige inbedding in de regio bieden niettemin waarborgen dat het publiekspotentieel in elk geval voor een deel kan worden benut.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.