De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als goed.
Grande Loge werd in 2018 door Tjon Rockon en Hajo Doorn opgericht in Rotterdam. Het is een performancecollectief dat maatschappelijk geïnspireerde en innovatieve, hedendaagse voorstellingen maakt voor een breed publiek en een broederschap van jongvolwassenen. Grande Loge biedt ruimte aan makers met een kunstvakopleiding en aan (urban) autodidacten. Populaire straatcultuur wordt gecombineerd met klassiekere vormen van theater. De voorstellingen zijn vooral te zien in het vlakkevloercircuit, op festivals en op locatie.
De commissie vindt het vakmanschap van Grande Loge hoog. Het gezelschap heeft een unieke stijl die erop gericht is om te shockeren. Elke voorstelling is een ritueel waarvan Grande Loge het publiek deel wil laten uitmaken. De commissie heeft waardering voor de manier waarop het gezelschap subculturen wil presenteren en voor de vakkundige wijze waarop autodidacten door hen worden ingezet. De producties zijn een combinatie van verschillende stijlen en culturen die het gezelschap op een unieke manier samenbrengt. De commissie constateert echter dat de dramaturgie niet altijd even sterk is en dat een sterke regievisie ontbreekt. Als gevolg daarvan is volgens de commissie ook de publieksparticipatie tijdens de uitvoering van de concepten minder geslaagd.
De commissie vindt de producties zeer oorspronkelijk. Zij constateert dat het gezelschap een herkenbare signatuur heeft, die geworteld is in de underground van de grootstedelijke cultuur en gebruikmaakt van een mix van verschillende disciplines. Grand Loge wil het ongemak opzoeken en speelt daarom vaak op ongebruikelijke plekken, buiten het circuit van vlakkevloertheaters. Zij vindt de voorstelling ‘Ma Pang Pang’, die het gezelschap op festival de Parade speelde, daar een sprekend voorbeeld van. In deze voorstelling wordt de dancehallcultuur op overweldigende wijze neergezet in contrast met de realiteit van het publiek. De clash die volgt, vindt de commissie exemplarisch voor het gezelschap.
De commissie is positief over de zeggingskracht. Ze constateert dat Grande Loge een potentieel breed publiek aanspreekt met zijn voorstellingen. De commissie vindt het interessant dat het gezelschap het publiek overvalt met bepaalde thema’s, het in een andere wereld brengt en confronteert met de eigen vooroordelen. Ook vindt zij de manier waarop het gezelschap verschillende subculturen bij elkaar brengt en confronteert met hun verschillen gedurfd. De commissie vindt dat daar veel zeggingskracht van uitgaat.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als goed.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens de commissie een interessante voortzetting van het werk dat Grande Loge in de afgelopen jaren heeft laten zien. De commissie is van mening dat Grande Loge een overtuigend plan heeft voorgelegd. Hierin wordt de visie van het collectief op het podiumkunstenveld en de missie als theatermaker helder overgebracht.
De commissie ziet de eigen signatuur van het collectief terug in het plan. Grande Loge kiest originele thematieken die volgens de commissie nauwelijks in het reguliere theateraanbod gepresenteerd worden en die aansluiten bij de belevingswereld van zijn belangrijkste doelgroep: jongeren en jongvolwassenen. Als voorbeelden noemt zij mensenhandel in de productie ‘Hallucianium’ en de fitnesscultuur in de productie ‘Fitgirls’.
De commissie is te spreken over de samenwerkingspartners en (externe) begeleiders die, net als de performers, verschillende achtergronden hebben en in verschillende circuits werkzaam zijn. Zij is van mening dat Grande Loge de begeleiding van de performers serieus neemt en in het plan helder beschrijft hoe geanticipeerd kan worden op mogelijke valkuilen in de samenwerking tussen professionals en autodidacten. Desalniettemin vindt de commissie het collectief nog erg algemeen over de inzet van de performers bij de individuele producties. De commissie had per productie meer willen weten over het aantal performers en hoe zij zich in de voorstelling tot elkaar verhouden.
De commissie is positief over de specifieke vormconcepten die Grande Loge voor zijn werk kiest, zoals de escaperoom in ‘Hallucianium’, de sportschool in ‘Fitgirls’ en de auto in ‘Drive’. De setting waarbinnen de voorstellingen zich afspelen, levert volgens haar een belangrijke bijdrage aan de uiteindelijke beleving van de toeschouwer. De commissie heeft waardering voor de manier waarop Grande Loge bij elke productie een nieuwe wereld schept en de toeschouwer onderdeel van die tijdelijke wereld maakt. De immersieve, gemeenschappelijke ervaring die daaruit volgt, zorgt er volgens haar voor dat het publiek een tijdelijke, maar sterke verbinding met elkaar aangaat. De commissie verwacht op grond van de aansprekende plannen, dat deze in combinatie met het bewezen vakmanschap voorstellingen opleveren die van zeggingskracht zullen getuigen.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als goed.
De commissie constateert uit de plannen dat Grande Loge in de komende periode immersieve theatervoorstellingen op locatie wil verzorgen. Het potentiële publiek voor dit soort aanbod is volgens de commissie klein van omvang. Daarnaast is zij van mening dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod beperkt is. Daarmee is volgens de commissie sprake van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie vindt dat Grande Loge zich goed weet te positioneren en een sterke publieksvisie over het voetlicht brengt. Door zich in zijn publiek te verplaatsen presenteert het collectief zich op een manier die aansprekend is voor een onervaren theaterpubliek, zoals grootstedelijke jongeren en jongvolwassenen. Dit gebeurt bijvoorbeeld door presentaties een event of show te noemen, maar ook door andere media en middelen in te zetten om deze groepen te bereiken. De commissie vindt het lovenswaardig dat Grande Loge tegelijkertijd ook het reguliere theaterpubliek voor zijn voorstellingen weet te interesseren.
De commissie is positief over het netwerk dat Grande Loge in Rotterdam heeft opgebouwd en de verschillende activiteiten die het gezelschap onderneemt om zijn community uit te bouwen. Dit levert volgens haar een duurzame verbinding met de achterban op. De commissie vindt het echter een gemis dat in het plan nauwelijks aandacht wordt besteed aan het uitbouwen van het netwerk naar de rest van Nederland en het bewerkstelligen van een landelijk publieksbereik. Volgens de commissie liggen er voor het collectief kansen buiten de Randstad die niet in het plan staan beschreven.
De commissie is er op basis van het plan van overtuigd dat Grande Loge een bijzondere bijdrage zal leveren aan publieksdiversificatie. Uit het plan blijkt dat het collectief zich ook in de komende periode blijft richten op het bereiken van een breed publiek onder andere bestaande uit eigenzinnige stedelingen en zoekende millennials. De commissie vindt dat Grande Loge daar in het plan een doordachte strategie voor heeft geformuleerd en heeft het vertrouwen dat de ambities op dit vlak worden gerealiseerd.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.