De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als ruim voldoende.
Stichting Gouden Haas is het muziektheatergezelschap van regisseur Gienke Deuten, opgericht in 2016 en gevestigd in Almere. Het gezelschap maakt beeldend muziektheater op locatie, over de relatie van de mens met de Aarde. De artistiek leider van Gouden Haas is Gienke Deuten. Het gezelschap speelt voornamelijk op locatie en op festivals.
De commissie is positief over het vakmanschap. Zij vindt dat Gienke Deuten een uitstekende beeldenmaker is, niet alleen in hoe ze verhalen via beelden vormgeeft, maar ook letterlijk in de objecten die zij creëert om die verhalen te ondersteunen. De commissie mist soms een lijn in de regie. Zij plaatst ook een kanttekening bij de dramaturgie die in de opeenvolging van absurdistische associatieve scenes soms ontbreekt, waardoor de spanningsbogen niet altijd worden doorgetrokken. De teksten van Jibbe Willems zijn van grote kwaliteit.
De commissie is positief over de oorspronkelijkheid van Gouden Haas. Zij vindt dat de signatuur van het gezelschap af te lezen valt uit een uitvergrotende, beeldende speelstijl die effectief is om personages als onderdeel van het landschapsdecor te karakteriseren. De verhalen hebben vaak een absurdistische vorm, vol humor, maar zijn ook voorzien van de nodige melancholie, die versterkt wordt door de muziek. Het gezelschap heeft een associatieve speelstijl en de thematieken in de producties zijn urgent. De commissie vond ‘Aardappelvreters’, een coproductie met Silbersee en Slagwerk Den Haag, over de ondergang van een boerenbedrijf, een heel eigen, bijna surrealistisch sprookje. Zij vindt wel dat in coproducties vaak nog de signatuur van de coproducerende partners de overhand heeft, zoals in ‘Kopland’, een samenwerking met PeerGrouP. De signatuur van Gouden Haas is daardoor niet altijd herkenbaar.
De commissie vindt de zeggingskracht van de producties wisselend. De festivalvoorstelling ‘Kiemkracht’ voor negen jaar en ouder sloot door de bijzondere vormgeving, de treffende animaties en het overtuigende spel goed aan bij thema’s die de doelgroep raken, zoals de opwarming van de Aarde. De commissie vindt echter dat dit niet altijd het geval is. In ‘Hoe licht kan een wolk zijn’, een samenwerking met Feikes Huis en Het Houten Huis, vond zij dat de sterk associatieve en poëtische lijn juist afstand creëerde tot het jonge publiek, omdat de thema’s in hun abstractie niet voldoende aansloten bij hun belevingswereld.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als ruim voldoende.
De plannen voor 2021-2024 vormen volgens de commissie een voortzetting van het werk dat Gouden Haas de afgelopen jaren heeft laten zien. Het gezelschap reflecteert helder op de samenwerkingen met coproducenten in de voorgaande jaren, en weet de stap naar een autonomere uitvoeringspraktijk goed te motiveren. Een kanttekening plaatst de commissie bij de voorgenomen samenwerkingen met bijvoorbeeld Silbersee en PeerGrouP. Hoewel Gouden Haas aangeeft dat de artistieke uitwisseling centraal staat, maakt het gezelschap niet inzichtelijk hoe deze samenwerkingen de verdere ontwikkeling van de eigen signatuur beïnvloeden.
Gouden Haas kiest de komende jaren voor een overkoepelend thema: klimaatverandering. Het gezelschap weet deze keuze op coherente wijze te onderbouwen en te verbinden aan een duidelijke missie, aldus de commissie. Er spreekt een grote gedrevenheid uit de plannen en de doelstellingen worden helder uiteengezet. De consequent doorgevoerde keuze voor het zelf benoemde genre van ecopoëzie, vindt de commissie getuigen van een oorspronkelijke visie.
Hoewel de commissie van mening is dat er prikkelende artistieke uitgangspunten aan de concepten ten grondslag liggen, ziet zij deze op sommige punten onhelder uitgewerkt. Zij mist bijvoorbeeld een dramaturgische visie, waardoor zij weinig zicht krijgt op de ontwikkeling van de voorstellingen. In lijn met de kanttekening over de dramaturgie in het eerdere werk, vindt de commissie dit een gemis. Verder gaat het plan nauwelijks in op de muzikale lijnen. Mede gezien het gegeven dat muziek een belangrijke rol speelt in de voorstellingen van Gouden Haas, had de commissie hier meer over willen lezen. Ook het rituele aspect van de voorstellingen en de rol die het publiek daarbij inneemt, worden weinig geconcretiseerd in de plannen. Hierdoor krijgt de commissie slechts een beperkt beeld van wat de bezoekers daadwerkelijk zullen beleven. Hoewel de commissie positief is over de artistieke uitgangspunten, is zij gezien de kanttekeningen er niet van overtuigd dat de voorstellingen zullen getuigen van een hoge mate van zeggingskracht.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
Uit de plannen maakt zij op dat Gouden Haas muzikaal locatietheater maakt over ecologische verhalen, met publieksrituelen. De commissie stelt vast dat het potentiële publiek voor dit type aanbod relatief beperkt is. Verder stelt de commissie vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod eveneens beperkt is. De commissie is van mening dat daarom sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
Gouden Haas bereikt een passend aantal bezoekers gezien de aard en omvang van het werk, aldus de commissie. Het gezelschap verwacht de komende jaren de bezoekersaantallen stabiel te houden, wat de commissie een reële verwachting vindt. Dat het werk onder meer te zien is op goedbezochte festivals als Karavaan en Oerol, draagt in haar ogen bij aan het bereiken van het beoogde aantal bezoekers. Daarbij plaatst zij de kanttekening dat Gouden Haas qua publieksbenadering behoorlijk afhankelijk lijkt te zijn van de inzet van deze festivals. Het gezelschap wil in gesprek gaan met de festivals over het bundelen van krachten, maar doet in het voorliggende plan geen eigen voorstel. De commissie mist dan ook een eigen kijk op publieksbenadering van Gouden Haas. De in het plan genoemde acties vormen evenmin een antwoord op de vraag hoe Gouden Haas zich onafhankelijk van de bekendere coproducenten PeerGrouP en Silbersee wil en zal positioneren. De identiteit versterken en sterker profileren vormt in de komende jaren volgens de commissie een aanzienlijke uitdaging voor Gouden Haas.
De commissie vindt het positief dat het gezelschap zich bewust toont van de publiekssamenstelling, die, afgaande op het plan, vrij homogeen is. Gouden Haas streeft naar een verbreding van zijn publiek, maar de commissie ziet dit streven niet vertaald in een gerichte strategie. De genoemde acties, zoals de contextprogrammering, dragen volgens de commissie nauwelijks bij aan het bereiken van nieuwe doelgroepen. Ook het uitnodigen van controversiële gasten leidt niet automatisch tot een gemengdere publiekssamenstelling.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.