De commissie beoordeelt de kwaliteit van het werk van de maker(s) als zwak.
Stichting Garage TDI is een Drents huis voor jeugd- en jongerentheater bestaande uit een artistiek kernteam van drie theatermakers, een choreograaf en een hoofd educatie. De organisatie produceert jeugdtheater- en dansvoorstellingen, die spelen op scholen en op podia in de provincie en in de regio, en ook nationaal en heel soms internationaal. Daarnaast zet Garage TDI sterk in op educatie en participatie, en kent het een drietal talentontwikkelingstrajecten: een jeugdtheaterschool, een theatervooropleiding en een productieplek voor jonge makers. De artistieke leiding ligt in de handen van Frederieke Vermeulen.
De commissie baseert zich bij haar beoordeling op de meegestuurde registraties van eerder werk van Malou van Sluis, Frederieke Vermeulen, Henk de Reus en Céline Hoex. De commissie ziet een wisselende kwaliteit in vakmanschap. ‘VaarWel’ van Malou van Sluis vindt zij vakkundig gemaakt; de voorstelling zit dramaturgisch goed in elkaar. Volgens de commissie blijkt het vakmanschap van Céline Hoex duidelijk uit de muzikale theaterroute ’Requiem voor de IJsselcentrale’, alleen wordt het haar niet helder hoe Hoex’ kundigheid zich verhoudt tot het jeugdtheater van Garage TDI. De commissie is kritisch over de spel- en danskwaliteiten in ‘Koning van Karton’, en vindt de livemuziek in deze voorstelling nergens virtuoos. De voorstelling als geheel maakt op de commissie een prille indruk. De regie mist scherpte en de makers lijken nog te zoeken naar hun stijl en mogelijkheden.
De commissie is kritisch over de oorspronkelijkheid van Garage TDI. Zij constateert dat de organisatie als jeugdtheater- en dansgezelschap met een driekoppig regieteam een nieuw initiatief is, dat nog niet als zodanig opereert. Hierdoor krijgt zij nauwelijks zicht op de oorspronkelijkheid van het gezelschap. Uit de diverse soorten voorstellingen van de verschillende makers spreekt nauwelijks een samenhangende of onderscheidende artistieke signatuur.
Over de zeggingskracht van de voorstellingen is de commissie gematigd positief. Ook op dit vlak ziet zij grote verschillen tussen de verschillende makers en hun voorstellingen. Zo vindt zij de producties ‘Wagners Ring’ en ‘VaarWel’ meer zeggingskracht hebben doordat hierin een zekere mate van gelaagdheid is aangebracht. De commissie mist deze gelaagdheid in het weinig spannende of intrigerende ‘Koning van Karton’.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als zwak.
De commissie constateert dat Garage TDI een nieuwe stap zet in zijn ontwikkeling, door naast cultuureducatie, participatie en talentontwikkeling te focussen op het produceren van jeugdvoorstellingen. Het gezelschap positioneert zich in het plan als internationaal opererend jeugdtheater- en dansgezelschap, dat voorstellingen maakt voor de theaterzaal, op locatie en op scholen. Om dit te bewerkstelligen, is er een driekoppig artistiek team aangesteld, bestaande uit een combinatie van de meer ervaren artistiek leider en twee jongere theatermakers. Een sterke inhoudelijke motivatie voor de samenstelling van dit artistieke team ontbreekt, en dat vindt de commissie een gemis.
De commissie vindt het positief dat het plan zowel op organisatorisch als artistiek vlak getuigt van ambitie. Niettemin concludeert zij dat de plannen voor 2021-2024 geen samenhangende artistieke signatuur bevatten. In de vele uiteenlopende projecten en het daarbij behorende brede palet aan onderwerpen en thema’s, ziet de commissie geen duidelijke inhoudelijke lijn. Het “wortels en vleugels”-principe dat in dat kader wordt gehanteerd, vindt zij weinig specifiek. De commissie mist een visie van de makers op de verschillende onderwerpen en thema’s. Hierdoor is zij niet overtuigd van de oorspronkelijkheid van de plannen.
Verder vindt de commissie de werkwijze van het gezelschap weinig inzichtelijk. Zij constateert dat het artistieke team meermaals kiest voor coregies, maar niet onderbouwt waarom het die keuze maakt en waar ieders verantwoordelijkheden liggen. Het plan maakt ook niet helder in hoeverre de jongere makers de ruimte krijgen om hun eigen signatuur te ontwikkelen en hoe deze bijdraagt aan de ontwikkeling van een duidelijke signatuur van Garage TDI als gezelschap.
De voorstellingsplannen bevatten volgens de commissie enkele prikkelende ideeën, zoals het opzetten van een mobiel theater en participerend onderzoek in ‘Oerlab voor de Toekomst’. Over de uitwerking van de artistieke plannen toont zij zich echter kritisch. Zij vindt de artistieke plannen weinig uitgekristalliseerd. Zo krijgt zij nauwelijks zicht op de te behandelen thema’s in ‘Oerlab’, de uitvoerenden van ‘De Grondeloze Kuil’ en de speelstijl en vormgeving van ‘Frisse Wind’. Ook mist zij in de plannen een visie op regie en dramaturgie. Mede gezien haar eerdere opmerkingen over het vakmanschap, biedt het plan de commissie weinig vertrouwen in voorstellingen met zeggingskracht.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
Op basis van de plannen constateert zij dat Garage TDI jeugdtheater- en dansvoorstellingen maakt. De commissie stelt vast dat het aantal aanbieders dat soortgelijk aanbod maakt groot is. Zij stelt tegelijk vast dat het potentiële publiek voor dit aanbod eveneens groot is. De commissie is daarom van mening dat er sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
Uit de plannen maakt de commissie op dat Garage TDI jaarlijks een bij dit aanbod passend aantal bezoekers trekt. Het gezelschap is voornemens dit aantal de komende jaren gestaag te laten toenemen. Ook geeft het gezelschap aan een breder en meer divers publiek te willen aantrekken. Dit wil het gezelschap voornamelijk bewerkstelligen door samenwerkingen met verschillende doelgroepen, zoals de Molukse gemeenschap in Assen of jeugd met een bovengemiddelde zorgbehoefte. De commissie vindt het positief dat Garage TDI ernaar streeft om haar reikwijdte te verbreden. Een overtuigende publieksvisie om de beoogde groei op het gebied van publieksbereik te realiseren ontbreekt echter in het plan. De commissie mist een langetermijnvisie die gericht is op bestendiging van deze contacten en herhaalbezoek van deze doelgroepen. Zij merkt op dat een eenmalige samenwerking met bijvoorbeeld Syrische jongeren niet automatisch hoeft te leiden tot een blijvende toename en verbreding van de vaste achterban.
Verder mist de commissie een concrete strategie om publiek te bereiken voor de vrije voorstellingen. Het wordt haar niet helder welke doelgroepen Garage TDI wil bereiken met de locatieprojecten en de zaalvoorstellingen, en naar hoeveel bezoekers wordt gestreefd. Al met al maakt het plan een onvoldoende doordachte indruk op de commissie. Gezien de in het verleden behaalde bezoekersaantallen en de ruime speellijsten van de schoolvoorstellingen vertrouwt de commissie erop dat Garage TDI haar publiek zal bestendigen. Op basis van het plan is zij er echter niet van overtuigd dat de ambities ten aanzien van het vergroten en verbreden van het publieksbereik worden gerealiseerd.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.