De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als goed.
Zij kent de drie ensembles die zich hebben verenigd in dit initiatief, als aanbieders van klassieke muziek voor jonge kinderen in een theatrale setting. Frisse Oren bestaat uit de muziekgezelschappen het Wervelwind Ensemble, Koperkwintet KWIVR en Alle Hoeken van de Kamermuziek. Het nieuwe collectief staat onder de artistieke leiding van musici Anneke Wensink en Rudi van Hest. De concerten worden gegeven in de middelgrote concertzalen en op de (jeugd)festivals van Nederland. Ook worden er geregeld educatieprojecten gedaan op scholen.
Frisse Oren heeft ervoor gekozen om aan de commissie alleen korte trailers en een volledige voorstelling aan te leveren van de afgelopen jaren. Er zijn geen opnames meegestuurd van het Koperkwintet KWIVR. De commissie heeft haar oordeel daarom mede gebaseerd op eigen waarnemingen, al dan niet van opnames van het internet. De commissie vindt dat er gedegen vakmanschap naar voren komt in de verschillende producties. Door de bewegelijkheid van de musici is het volgens haar niet te voorkomen dat het muzikale aandeel soms wat rommelig gespeeld wordt. Over het algemeen wordt er goed samengespeeld, en vooral in combinatie met de theatrale kwaliteiten van de verschillende musici is het eindproduct verfrissend.
De commissie is enthousiast over het concept dat Frisse Oren heeft ontwikkeld. Zij vindt de abstracte manier van werken, vaak zonder tekst en een duidelijke verhaallijn, bijdragen aan de artistieke signatuur van de aanvrager. Dit is bijzonder omdat de drie ensembles wat betreft muzikale invulling en bezetting heel verschillend zijn. Hiermee onderscheidt Frisse Oren zich van andere aanbieders van jeugdmuziek. Daarnaast draagt de nieuw geschreven muziek volgens de commissie bij aan de oorspronkelijkheid van de voorstellingen. Als voorbeeld hiervan noemt zij de muziek voor ‘Kras’, die is gemaakt door de componisten Jaber Fayad en Ned McGowan.
De musici stralen volgens de commissie tijdens de voorstellingen speelplezier en een grote affiniteit met de doelgroep uit. Dat de kinderen vrij kunnen rondlopen over het podium maakt dat zij onderdeel worden van de voorstelling. Dit draagt volgens de commissie bij aan de zeggingskracht van de uitvoeringen. Wel constateert zij dat dit niet in alle voorstellingen consequent wordt doorgevoerd. Een voorstelling als ‘Het Boompje’ is volgens de commissie bijvoorbeeld meer een reguliere jeugdvoorstelling, waardoor de zeggingskracht hiervan beperkt blijft.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als ruim voldoende.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens de commissie een voortzetting van de werkwijze van Frisse Oren in de afgelopen jaren, waarbij het collectief gebruikmaakt van een muziektheatrale vorm waarin het muzikale, het fysieke en het theatrale spel van de spelers samensmelten. In het plan staan drie doelstellingen centraal: artistieke verdieping, verankering in de standplaats Utrecht en het uitbouwen van het (inter)nationale netwerk. De plannen zijn volgens de commissie doordacht en zorgvuldig uitgewerkt. Zij vindt het positief dat de makers in de komende periode hun vakmanschap verder willen vergroten door expertise op te doen op het gebied van podiumkunstenaanbod voor de specifieke doelgroep van jonge kinderen. De voorstellingsconcepten spreken tot de verbeelding en geven een goed inzicht in het beoogde resultaat. Hoewel zij hierin een oorspronkelijke visie van de makers herkent, zijn de ideeën volgens de commissie soms weinig uitgesproken en hierdoor niet altijd even verrassend. Zij is vooral enthousiast over de plannen voor de “bakfietsvoorstellingen” en verwacht dat daarbij met minimale middelen een maximale zeggingskracht kan worden bereikt.
De muzikale en theatrale middelen die worden beschreven, getuigen weliswaar van creativiteit en vakmanschap, maar de commissie mist een nadere motivering van de artistieke keuzes op basis van inzichten in de perceptie van baby’s en peuters. Hoewel het collectief voor een belangrijk deel bestaat uit musici, ligt in de beschrijving van de producties de nadruk op beweging en vormgeving. Hoe de beoogde doelgroep medebepalend is voor de muzikale inhoud van de voorstellingen, blijft hierdoor onduidelijk. De commissie heeft vertrouwen in de kwaliteiten van de betrokken musici en componisten, maar zij mist een concrete toelichting op de artistieke kaders waarbinnen zij gevraagd worden hun inbreng te leveren.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie constateert op basis van de plannen dat Frisse Oren in de komende periode producties zal ontwikkelen met klassieke kamermuziek voor de doelgroep van jonge kinderen en hun (groot)ouders. Het potentiële publiek voor dit soort aanbod is volgens de commissie klein van omvang. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van vergelijkbaar aanbod voor deze doelgroep eveneens klein is. Zij is van mening dat daarom sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De publieksbenadering, zoals beschreven in de aanvraag, is volgens de commissie tamelijk standaard, maar waarschijnlijk adequaat om de beperkte publiekscapaciteit per voorstelling voor een belangrijk deel te benutten. De commissie vindt het positief dat Frisse Oren in het kader van de beoogde professionalisering van de organisatie een marketingmedewerker zal aantrekken en de website en de huisstijl wil vernieuwen. Verder vindt de commissie het een logische strategie dat het plan zich vooral richt op het vestigen van de eigen merknaam en het inzetten van communicatiemiddelen die passend zijn voor de doelgroep van (groot)ouders van jonge kinderen. De commissie merkt op basis van de cijfers in de aanvraag op dat er sprake is van een consolidatie van het publieksbereik dat in de afgelopen jaren is gerealiseerd. De commissie vindt dit publieksbereik op zichzelf substantieel, maar mist een ambitie om op basis van de voorgenomen professionalisering van de organisatie de effectiviteit van de marketing te vergroten.
De commissie is er op grond van het plan van overtuigd dat Frisse Oren een bijzondere bijdrage zal leveren aan publieksdiversificatie. Door het ontwikkelen van muziekvoorstellingen voor de specifieke doelgroep van kinderen van 6 maanden tot en met 6 jaar, inclusief een voorstelling voor dove en slechthorende kinderen, draagt Frisse Oren bij aan publieksverbreding binnen de podiumkunsten, in het bijzonder op muziekgebied.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.