De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als zeer goed.
Eva Line de Boer richtte in 2017 Stichting Euphoria op, genoemd naar haar afstudeervoorstelling Euphoria, waarvoor zij werd onderscheiden met de Ton Lutz Award. Euphoria maakt theater dat gebaseerd is op de actualiteit en op onderzoek naar mensen en hun gedrag. De artistieke kern wordt gevormd door regisseur Eva Line de Boer, scenograaf Tim Vermeulen en Harpo ’t Hart, muziek en geluid. De voorstellingen van Euphoria zijn te zien in het vlakkevloercircuit.
De commissie vindt het vakmanschap van Euphoria overtuigend. Zij vindt Eva Line de Boer een eigenzinnige regisseur die spannende voorstellingen maakt voor volwassenen en jongeren. De commissie vindt in de producties spel, regie en tekst van een hoog niveau. Zij heeft waardering voor de vakkundigheid waarmee meerdere verhalen tegelijk worden verteld en vindt dat er vakmanschap spreekt uit de keuze voor acteurs en performers die goed aansluit bij de boodschap van de producties. Zij vindt ‘Norway.Today’ een goed voorbeeld waarin een overkoepelende visie spreekt uit de weerspannige regie van Eva Line de Boer. Ook de inzet van de vormgeving om een absurdistische laag aan de voorstellingen toe te voegen vindt de commissie virtuoos.
De commissie is positief over de oorspronkelijkheid van de producties. Zij constateert dat Euphoria een duidelijke artistieke signatuur heeft. De uitgesproken gestileerde vormgeving en het expliciete gebruik van kleur in kostuums en decor, zijn onderscheidend binnen het genre en dragen bij aan de herkenbaarheid van het gezelschap, volgens de commissie. Zij waardeert ook de manier waarop een mix van acteurs en niet-acteurs naast elkaar op het podium staat, en individuen met een interessante persoonlijkheid worden ingezet als performers in plaats van als figuranten, zoals in ‘Rust zacht Billy’. Dit draagt volgens de commissie bij aan de oorspronkelijkheid.
De commissie is positief over de zeggingskracht van de producties. Zij noemt als voorbeeld ‘Rust zacht Billy’, waarin de zeggingskracht naar haar mening optimaal was. De commissie vindt dat deze voorstelling over dood en verlies niet strikt gericht was op een publiek van adolescenten, maar een breder publiek wist te raken.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als zeer goed.
De commissie constateert dat Eva Line de Boer in de periode 2021-2024 haar werkpraktijk wil uitbouwen met de organisatie Euphoria, in samenwerking met haar vaste medewerkers, onder wie zakelijk leider Marloes Marinissen. Vaste samenwerkingspartners voor de komende jaren zijn HNTjong en Het Zuidelijk Toneel. In de aanvraag wordt volgens de commissie helder gemotiveerd waarom Eva Line de Boer het noodzakelijk vindt om in een eigen, zelfstandige organisatie te werken. Dit biedt haar onder meer de mogelijkheid om verder te professionaliseren en onderzoek te doen naar interdisciplinair werken en het werken op andere locaties. Bovendien kan zij met haar stichting op gelijkwaardige basis coproduceren en autonoom blijven binnen het maakproces.
De commissie is van mening dat deze onafhankelijke positie als maker kan bijdragen aan de verdere ontwikkeling van haar eigen signatuur. Deze signatuur komt sterk tot uiting in de plannen; de thema’s en concepten zijn boeiend, goed doordacht en de uitwerking ervan in de aanvraag spreekt tot de verbeelding. Zo vindt de commissie het plan voor ‘8chan’ nieuwsgierig makend. De commissie vindt het sterk dat Eva Line de Boer in haar voorstellingen werkt met een divers samengestelde groep van acteurs, waarbij duidelijk merkbaar is dat onderlinge gelijkwaardigheid een vanzelfsprekend uitgangspunt is. Daarnaast wekt het vertrouwen dat Eva Line de Boer investeert in de samenwerking met een vast team van medewerkers en een langetermijnvisie etaleert op de relatie met vaste coproducenten. Dit biedt een stevige basis en een context waarbinnen Eva Line de Boer haar vakmanschap optimaal kan inzetten en verder kan ontwikkelen.
Een belangrijk aspect in de artistieke visie van Eva Line de Boer is “openbaarheid”, zo is te lezen in de aanvraag, waarbij meer de nadruk ligt op een sociologische dan een psychologische benadering van haar personages. De commissie ziet dit terug in de beschreven voorstellingen en heeft de verwachting dat van het resultaat een sterke zeggingskracht zal uitgaan voor het beoogde publiek.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als goed.
De commissie constateert op basis van de plannen dat Euphoria in de komende periode teksttheater wil maken over actuele thema’s en onderwerpen. De commissie stelt vast dat het aantal aanbieders van dit type aanbod groot is. Tegelijk stelt de commissie vast dat het potentiële publiek voor dit aanbod eveneens groot is. De commissie is van mening dat daarom sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie is van mening Euphoria zich met zijn specifieke aanbod duidelijk weet te positioneren en daarmee een groeiend publiek bereikt. Zij stelt vast dat de aanvrager in de komende jaren een nog groter publiek wil bereiken. Zij heeft waardering voor de ondernemende houding die hieruit spreekt. Eva Line de Boer is volgens de commissie sterk gedreven om haar publiek bij voorstellingen te betrekken. Een voorbeeld daarvan is het gezamenlijke afscheidsritueel in de voorstelling ‘Rust Zacht Billy’. Dit draagt bij aan een hechte relatie tussen Euphoria en zijn publiek. Dit geldt ook voor de wijze waarop niet-acteurs worden betrokken bij veel van de producties. De commissie is verder van mening dat Euphoria helder voor ogen heeft met welke professionals de organisatie wil samenwerken in de publieksbenadering. De samenwerking met influencers op basis van wederkerigheid is verfrissend en creatief. De beschrijving van de beoogde doelgroepen is in sommige opzichten nogal algemeen geformuleerd. Zo is de term ‘ínclusief publiek’ als aanduiding voor een doelgroep wat kort door de bocht, terwijl de uitwerking van de publieksbenadering volgens de commissie juist blijk geeft van een scherp inzicht in het eigen en het potentiële publiek.
De commissie constateert dat Euphoria als organisatie een werkwijze hanteert die intrinsiek inclusief is. Dit vertaalt zich in meerdere aspecten: de samenstelling van de groep uitvoerenden op het podium, de keuze voor samenwerkingspartners, de inhoud en thematiek van de producties, en in de visie op publieksbereik. De commissie is er om die reden van overtuigd dat Euphoria een bijzondere bijdrage kan leveren aan publieksdiversificatie.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.