De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als voldoende.
Stichting Eigen Werk brengt het werk van Pieter Tiddens uit. Sinds 2000 maakt Pieter Tiddens familievoorstellingen voor kinderen en volwassenen over maatschappelijke onderwerpen. De voorstellingen spelen meestal op scholen, in de kleine zalen van theaters of op de vlakke vloer, maar ook met enige regelmaat voor een besloten publiek van een instelling of bedrijf.
De commissie is gematigd positief over het vakmanschap van Eigen Werk Theaterteam. Zij vindt het spel en de thematieken goed gekozen. De commissie constateert dat het gezelschap op het gebied van dramaturgie en spanningsbogen solide producties realiseert, die getuigen van vakmanschap.
Tiddens is een goede performer, maar als maker niet vernieuwend. De commissie vindt de regie in dienst staan van de onderwerpen, en weinig innovatief. De vormgeving in de producties is naar haar mening doorgaans eenvoudig en ouderwets. Een uitzondering op dit punt is de voorstelling ‘Lastige Ouders’, waar een abstract decor het verhaal over hoe te leven met een verstandelijk beperkt kind wist uit te lichten.
De commissie plaatst een kanttekening bij de oorspronkelijkheid van de producties. Eigen Werk Theaterteam heeft weliswaar een duidelijke eigen stijl om serieuze thematieken met integriteit, humor en een lichte toets voor een breder publiek bespreekbaar te maken, maar de commissie constateert een gebrek aan artistieke ontwikkeling. Omdat het gezelschap al zo lang meegaat, heeft het een publiek opgebouwd dat met haar is meegegroeid, volgens de commissie. Maar zij vindt het werk niet heel prikkelend en is kritisch over de weinig uitgesproken artistieke uitwerking van de thema’s in de producties, die zij weinig eigen noemt.
Over de zeggingskracht van de voorstellingen is de commissie overwegend positief. Omdat Eigen Werk Theaterteam vooral speelt voor scholen, bereikt het gezelschap een vast publiek. Zij constateert dat binnen die doelgroep enthousiast wordt gereageerd op de voorstellingen van het gezelschap. De thema’s ervan worden niet kinderachtige manier gebracht, waardoor het publiek zich er op een waarachtige wijze toe kan verhouden. De commissie noemt als voorbeeld de productie ‘Rimpelsteeltje’, die de doelgroep inzicht gaf in wat het betekent om dement te worden of met een demente grootouder om te gaan.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als voldoende.
De plannen voor 2021-2024 vormen volgens de commissie een voortzetting van het eerdere werk van Eigen Werk Theaterteam. De commissie is positief over de reflectie van het gezelschap over de afgelopen periode en over de maatschappelijke betrokkenheid die uit de plannen naar voren komt.
De commissie vindt dat Eigen Werk Theaterteam voor de activiteiten in de komende periode relevante thema’s kiest die op een logische manier voortvloeien uit het werk dat de afgelopen jaren ontwikkeld werd. Zij heeft waardering voor het feit dat het gezelschap sociaal-maatschappelijke onderwerpen behandelt, zoals depressiviteit bij jongeren of als mantelzorger fungeren voor een familielid. De plannen voor de komende periode geven volgens de commissie echter nauwelijks blijk van een artistieke ontwikkeling. Zij is van mening dat Eigen Werk Theaterteam een weinig oorspronkelijke vertaling van de gekozen onderwerpen geeft, en noemt de uitwerking van de producties enigszins gedateerd en weinig tot de verbeelding overlatend. Als voorbeelden noemt zij de stereotype vader uit ‘Brus’, die zijn gezin verlaat voor een jongere vrouw, en het decorbeeld van ‘Sombere kinderen’, dat een vrij letterlijke vertaling vormt van een beklemmend gevoel bij het onderwerp depressiviteit bij jongeren.
De commissie vindt de beschrijving van het uit te breiden klassenproject ‘Supernova’ globaal. Zij noemt het lovenswaardig dat Eigen Werk Theaterteam nieuwe verhalen wil vertellen, maar ziet op basis van het plan niet dat er vervolgstappen met het project gezet worden. Zo wordt niet toegelicht hoe de persoonlijke verhalen van nieuwkomers op een theatrale manier neergezet worden of hoe de verhalen aangepast worden voor de leeftijdsgroepen 4-plus en 6-plus. Daarnaast mist de commissie namen van beoogde acteurs, waardoor zij geen beeld heeft van de uitvoeringskwaliteit van ‘Supernova’.
Volgens de commissie hebben de voorgenomen producties een zekere herkenbaarheid voor toeschouwers die zelf ervaringen hebben met de specifieke onderwerpen van de voorstellingen. De commissie verwacht dat de voorstellingen voor deze betreffende doelgroepen zeggingskracht zullen hebben, maar bij een regulier theaterpubliek weinig beklijft.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie maakt uit de plannen op dat Eigen Werk Theaterteam in de komende periode voorstellingen wil ontwikkelen op basis van nieuwe theaterteksten. De commissie stelt vast dat het aantal aanbieders voor dit aanbod groot is, maar dat het potentiele publiek eveneens groot is. Zij is daarom van mening dat sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie vindt het interessant dat Eigen Werk Theaterteam de afgelopen jaren verschillende doelgroepen heeft bereikt, zoals bijvoorbeeld zorgpersoneel. De commissie verwacht dat het gezelschap, mede door de samenwerking met theaterbureau Kracht van Beleving, ook de komende periode een bijzondere bijdrage kan leveren aan een verbreding van het publiek. Uit het plan blijkt bovendien dat het gezelschap voor een optimaal publieksbereik samenwerkt met onder andere welzijnsorganisaties, ouderenverenigingen en ziekenhuizen. De commissie heeft er dan ook vertrouwen in dat Eigen Werk Theaterteam de rol voor wat betreft het bereiken van minder voor de hand liggende groepen de komende periode blijft vervullen.
Tegelijkertijd constateert de commissie dat Eigen Werk Theaterteam meer op scholen en in reguliere theaters wil spelen. Volgens de commissie ontbeert het plan een sterke strategie om het speelpotentieel in die circuits te intensiveren. Zo zijn er nog geen concrete afspraken met impresariaten in het scholennetwerk, en mist de commissie een plan van aanpak om meer voorstellingen in het reguliere theatercircuit te spelen. Op basis van het plan heeft de commissie er beperkt vertrouwen in dat Eigen Werk Theaterteam zijn speelpotentieel in dat circuit de komende periode zal vergroten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.