De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als voldoende.
Dyane Donck Company is de organisatie van Dyane Donck, die als maker elektronische muziek combineert met indiepopmuziek en geluidsinstallaties. Ze werkt samen met makers en organisaties uit andere disciplines en experimenteert met nieuwe presentatievormen. In het werk van Dyane Donck worden er verbindingen gelegd tussen (elektronische) muziek en digitale techniek. Het werk wordt uitgevoerd op podia in het kleine- en alternatievezalencircuit, in de openbare ruimte en op middelgrote festivals.
De commissie vindt het gepresenteerde werk technisch goed in elkaar steken. Dyane Donck weet volgens haar met het muzikale materiaal een warme, maar ook een wat duistere klankkleur te creëren. De commissie heeft waardering voor de zoektocht naar nieuwe cross-overs, maar is van mening dat dit met zich meebrengt dat sommige producties minder goed slagen. Zo vond zij de productie ‘Cocon’ live minder goed tot zijn recht komen, waarbij de verschillende onderdelen, zoals videomapping, sculptuur en muziek, niet tot een coherent geheel kwamen.
De commissie vindt de concepten die Dyane Donck Company ontwikkelt tot de verbeelding spreken. De synergie die naar voren komt in het werken met beelden is daarin bepalend voor de eigen signatuur van de maker. Dit komt volgens haar goed naar voren in de hoofdtelefoonopera ‘Myriam’. Wat betreft de compositorische ontwikkeling van de producties is de commissie minder positief. Zij vindt het gebruik van instrumenten nogal idiomatisch waardoor het duidelijk hoorbaar is waar de oorsprong van het materiaal ligt. Ook het gebruik van gesproken tekst vindt de commissie enigszins clichématig in combinatie met de langzame soundscapes.
De vorm waarin de muziek wordt gepresenteerd, is volgens de commissie aansprekend. Doordat de luisteraar bijvoorbeeld bij een productie als ‘Power’ met hoofdtelefoons langs verschillende scènes loopt wordt de ervaring ervan geoptimaliseerd. Hierdoor ontstaat er volgens haar een bijzondere beleving bij het publiek. Toch vindt de commissie over het algemeen dat de gespeelde muziek vaak te lang in dezelfde sfeer blijft hangen. Hierdoor wordt de spanning niet gedurende de hele voorstelling vastgehouden. Dit doet volgens de commissie afbreuk aan de zeggingskracht.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van de activiteiten uit het plan als ruim voldoende.
De plannen voor de periode 2021-2024 betreffen activiteiten die globaal zijn onder te verdelen in drie categorieën: muziek, installaties en muziektheater. Er zijn drie collectieven waarbinnen Dyane Donck haar producties zal ontwikkelen: BouwmeesterDonck, waarin zij interdisciplinaire installaties maakt met beeldhouwer Iris Bouwmeester, NYX, een collectief met mezzosopraan Els Mondelaers, en een vaste samenwerking met choreograaf Jelena Kostić. Daarnaast onderneemt ze soloprojecten en werkt ze incidenteel in opdracht.
De commissie is van mening dat de aanvraag interessante concepten bevat. Zij vindt het positief dat de verschillende disciplines gelijkwaardig zijn binnen de interdisciplinaire werkwijze van Donck en haar partners. Daarbij plaatst zij de kanttekening dat in de beschrijving van de producties vooral een beeld wordt geschetst van de concepten en de vorm van de voorstellingen en de installaties. De aanvraag gaat echter nauwelijks in op muziekinhoudelijke aspecten, waardoor de commissie er niet volledig van overtuigd is dat sprake zal zijn van een sterke zeggingskracht in compositorisch opzicht.
De plannen voor de serie ‘Abstract Pornography’ en de coproductie met Jelena Kostić, ‘Blissful Ignorance (Your Last Trip)’, getuigen volgens haar van oorspronkelijkheid. Dat is minder het geval bij ‘CRASH’ en ‘FOMO’, die zijn gebaseerd op weinig originele uitgangspunten. De commissie herkent wel een zekere signatuur in de plannen, onder meer door het vrouwelijk perspectief van de maker, dat tot uiting komt in het werk en de toepassing van hoofdtelefoons, een terugkerende constante. Door de veelheid aan ideeën en activiteiten in de aanvraag mist er echter een focus. De commissie vindt het plan fragmentarisch en is kritisch over de bijdrage die de activiteiten kunnen leveren aan de verdere ontwikkeling van Doncks signatuur als componist. Enerzijds is zij positief over de creativiteit en ideeënrijkdom die de aanvrager aan de dag legt, anderzijds ziet zij knelpunten qua planning en haalbaarheid als het gaat om de uitvoering. Het hoge activiteitenniveau acht zij niet realistisch.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
De commissie constateert dat Dyane Donck Company in de komende periode producties zal ontwikkelen op het gebied van hedendaagse gecomponeerde muziek, veelal in de vorm van conceptuele, interdisciplinaire voorstellingen en installaties. Het potentiële publiek voor dit soort aanbod is relatief klein van omvang. De commissie stelt verder vast dat er een klein aantal aanbieders van soortgelijk aanbod is. Zij is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie merkt op dat Dyane Donck Company met haar werk kan rekenen op de belangstelling van toonaangevende podia en festivals in binnen- en buitenland. Zij heeft er dan ook vertrouwen in dat er mogelijkheden zijn om in de komende periode de specifieke doelgroep van liefhebbers van hedendaagse gecomponeerde muziek en geluidskunst te bereiken. Evenals in de artistieke plannen is er ook op het gebied van de publieksbenadering volgens de commissie sprake van inventiviteit. De plannen bieden interessante ideeën als het gaat om het bereiken van mensen buiten het vaste publiek van kenners en liefhebbers van hedendaags gecomponeerde muziek, zoals bij het doorlopende project ‘Deep Sound Experience’. Dyane Donck Company zoekt hierbij naar mogelijkheden om samen te werken met partners buiten het domein van de podiumkunsten, zoals luchthaven Schiphol en yoga- en sportscholen. De commissie vindt het een gedurfd plan om op deze alternatieve locaties nieuwe publieksgroepen een geluidsbeleving te laten ondergaan met het werk van Donck. Gelet op het experimentele karakter van Doncks muziek is zij er op grond van de beschrijving in de aanvraag echter niet van overtuigd dat dit op langere termijn zal bijdragen aan het opbouwen en vasthouden van nieuw publiek. Daarvoor is er te weinig sprake van een inhoudelijke strategie. Al met al is de commissie kritisch over de mate waarin een connectie wordt gemaakt tussen de muzikale inhoud van de producties en installaties enerzijds en de beoogde doelgroepen die buiten het podiumcircuit bereikt moeten worden anderzijds. Om deze redenen verwacht zij niet dat er sprake zal zijn van duurzame publieksopbouw.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.